D8 pod drobnohledem. V budoucnu je možné další zavření, míní geologSilničáři věří, že se jim terén u prackovické estakády na dálnici D8 podařilo spoutat. V závěru září by se měl konečně naplno otevřít poslední zprovozněný úsek, jezdit by se tak mělo i v dosud uzavřeném pruhu. Podle geologa ale zůstává otázkou stabilita dálnice. Není tak vyloučeno, že se v budoucnu daný úsek trvale uzavře.
Poslední úsek dálnice D8 byl slavnostně otevřena 17. prosince 2016. V úseku u Prackovic se ale dosud jezdí jen po jedné polovině, ačkoliv ten měl být plně zprovozněna už letos v březnu.
„Autostráda ve směru Drážďany by se mohla kompletně otevřít možná už v poslední dekádě září,“ oznámilo ve středu ministerstvo dopravy (psali jsme zde
https://ekonomika.idnes.cz/dalnice-d8-p ... oprava_ane ). Ale jen v případě, že 20. září dopadnou dobře zkoušky, kvůli kterým se úsek na půl dne zcela uzavře.
„Do budoucna je klidně možné úplné a trvalé uzavření dálnice v oblasti Prackovic. Však jsme na to dopravním značením v daném úseku dobře připraveni,“ uvedl geolog Vladimír Cajz z Geofyzikálního ústavu Akademie věd ČR, který na problémy D8 v Českém středohoří dlouhodobě upozorňuje.
•••
Geolog Cajz však kontruje a varuje, že práce na dálnici neskončí prakticky nikdy. „Už teď je jasné, že dálnice se bude muset monitorovat a složitě dodatečně stabilizovat po celou dobu životnosti, která bývá okolo 100 let,“ prohlásil.
O průběh autostrády Praha – Drážďany Chráněnou krajinnou oblastí České středohoří se roky dohadovaly úřady s ekologickými iniciativami – posouzení vlivu stavby na životní prostředí ministerstvo dopravy zadalo již v polovině 90. let. Se stavbou začali silničáři v roce 2007.
„Ministr Ťok jen sklízí plody ignorance mnohých svých předchůdců, kteří nevedli dálnici v tunelu. A tím zbytečně trpí jak občané, tak životní prostředí. Tunelová varianta přitom mohla již dávno fungovat,“ uvedl místopředseda Zelených Michal Berg. Ekologové navrhovali, aby D8 procházela pod středohořím ve dvou tubusech o délce zhruba čtyř kilometrů.
Pokud by problémy u Prackovic injektáže nevyřešily, možná se „podzemní“ varianta dostane znovu do hry.
„Dodatečná výstavba tunelu, který by odvedl dopravu z problémového úseku dálnice, by se pořád ještě vyplatila,“ myslí si Cajz.
Zdroj:
https://ekonomika.idnes.cz/dalnice-d8-o ... oprava_rtsDúfam, že si z tohto zoberú ponaučenie i u nás, veľmi dúfam. Prírodu neoklameš, nerozkázeš jej veľmi.