i15 napísal:dobrý článok, škoda že zostal bez komentára
Talianska vláda v 60-tych rokoch minulého storočia podporila vybudovanie diaľničného spojenia severu a juhu krajiny s očakávaním, že to prekoná ekonomické zaostávanie južných regiónov.
Prinieslo to však nečakané a negatívne vedľajšie efekty. Malé a stredné firmy na juhu Talianska neboli pripravené na väčšiu konkurenciu zo severu. A tak namiesto presunu výrobných kapacít a vzniku nových pracovných miest došlo napríklad v Kalábrii k opačnému procesu.
čo sa môže stať u nás? vybudovaním diaľnice sa viacerým východniarom oplatí jazdiť na týždňovky do Bratislavy, čím sa na východe zvýši nezamestnanosť a maslo Rajo lacno dovážané z Nemecka zničí východoslovenské mliekarne
Myslim, že o tomto efekte som niekedy davno pisal aj tu na fóre.
Je to pravda, nie je to len o dialniciach, ak sa múdri a šikovní ľudia v regiónoch nespoja a nebudú budovať a podporovať podniky v regiónoch, tak potom sa stane presne to, čo sa stalo v Taliansku. Diaľnica skráti čas presunu materiálu a ľudí a tým pádom podniky zo západného slovenska budú môcť rýchlejšie, efektívnejšie konkurovať podnikom z východného Slovenska (vlastne aj rýchlejšie obslúžia Slovensko).
Samozrejme pracovať v regióne dlhodobo aj s podnikateľmi si vyžaduje nápady, invencie a veľa praktického premýšlania a menej politikárčenia . . . a vyžaduje si to vypracovať dobré stratégie a investovať rozumné peniaze . . . ale nie rok alebo dva, ale kontinuálne pracovať na tom 5-10 rokov a potom sa možno dostaví aj nejakí pokrok.
Ako dobrý príklad by som zobral Gemer a Malohont = sú tam úžasné prírodné krásy, historické pamiatky (ktoré chátrajú). A pritom celý ten región nemá dostatočne podporovanú koncepciu, peniaze na opravu pamiatok a veľa super možností je tam nevyužitých. A ani R2 to nevyrieši. . .