Stavebnictví:
Stavebnictví vytváří 9% HDP a zaměstnává cca 1,3 mil. lidí. Export stavebního sektoru dosahuje hodnoty 10 mld. GBP. Britští kontraktoři a konzultanti působí téměř v každé zemi na světě a mají výbornou pověst. Britské standardy a stavební kodex jsou uznávány celosvětově a tvoří základ řízení stavebnictví v mnoha zemích světa. V britském stavebnictví převažují menší a střední firmy (SME’s), počet velkých firem je relativně malý. Většina stavebních firem má ústředí v Londýně nebo na jihovýchodě Anglie. Mezi největší firmy patří Persimmon, Bovis Lend Lease, Balfour Beatty, Halcrow, Amec, aj.
Stavebnictví nyní zažívá rychlý růst díky velkému počtu významných stavebních projektů - velké přístavní projekty (Shellhaven, Feloxstowe, Harwich), rozvoj železničního koridoru Thames Gateway východně od Londýna, několik velkých komerčních a dopravních projektů v Londýně (terminál na letišti Heathrow). Domácí stavební firmy pociťují nedostatek kvalifikovaných pracovních sil. Velký zájem je především o řemeslníky (tesaři, truhláři), architekty, stavební inženýry, designery i techniky. Po rozšíření EU v r. 2004 najímají stavební firmy nové lidi především v nových členských zemí (Polsko). Podle odhadů bude britské stavebnictví v nejbližších letech potřebovat zaměstnat až 350.000 lidí, a to především kvůli stavebnímu boomu před letními olympijskými hrami v Londýně v r. 2012.
Britská vláda v posledních letech významně investuje především do projektů v oblasti veřejných služeb (zdravotnictví, doprava, školství), což s sebou přináší řadu nových stavebních zakázek. Vládní prioritou do r. 2016 je postavit 200.000 nových vlastnických a nájemních domů se státní finanční podporou. Hlavní břemeno výstavby připadne na soukromý sektor. Nové domy by měly stát prioritně v bývalých průmyslových oblastech.
Doprava:
Silniční doprava - patří k nejrozvinutějším v Evropě i na celém světě. Silniční a dálniční síť patří k nejhustším v Evropě. Navzdory tomu dochází k častým dopravním zácpám. Britská vláda v posledních letech přistoupila k částečnému omezení automobilové dopravy v centrech některých měst (Cambridge, Oxford, Canterbury). V únoru 2003 byl zaveden jednorázový poplatek (congestion charge) za vjezd do centrální části Londýna. Jeho současná výše činí 8 GBP za den. Kvůli zvyšování bezpečnosti směřují do dopravy značné investice, což se promítá do celkového zkvalitnění silniční sítě a zvyšování její průjezdnosti.
Železniční doprava - privatizace železniční dopravy začala v r. 1993. V jejím průběhu došlo k oddělení železniční infrastruktury od vlastního provozu a ke zřízení nezávislého ekonomického regulátora Office of Rail Regulation (ORR). Železniční infrastrukturu (tratě, mosty, tunely, signalizační zařízení, stanice, atd.) vlastní a provozuje privátní nezisková firma Network Rail. Její činnost je regulována ORR. Veškerý zisk investuje Network Rail do rozvoje železniční sítě. Podle zákona „The Railways Act 2005“ je ORR od 1.4.2006 zodpovědná také za bezpečnost železniční dopravy. Osobní i nákladní železniční dopravu provozuje několik soukromých společností na základě licence od ORR. Britské železnice denně přepraví 2,75 mil. lidí. Železniční doprava se podílí 12% na nákladní dopravě v GB. Vládní investice do železniční dopravy činí průměrně 4,5 mld. GBP ročně.
Letecká doprava patří k významným sektorům ekonomiky. Britská letiště odbavila 228 mil. cestujících (roční nárůst o 6%) a 2,3 mil. tun karga v r. 2005. Letecká doprava přímo zaměstnává 200 tis. lidí a dalších 600 tis. pracovních míst na ní závisí nepřímo (cestovní ruch, catering, výroba leteckých součástek, atd.). Londýnské letiště Heathrow je nejrušnější na světě podle počtu odbavených cestujících (67,7 mil. v r. 2005) a druhé největší v Evropě po Paříži podle počtu odletů a přistání (1.250 denně). K dalším významným letištím podle počtu odbavených cestujících patří Gatwick (32,7 mil.), Manchester (22,7 mil.), Stansted (22,0 mil.), Birmingham, Luton, Glasgow, Edinburgh. Největší domácí leteckou společností je British Airways. K dalším významným britským aerolinkám patří easyJet, BMI British Midland, Virgin Atlantic, Jet2, Flybe.
Lodní doprava zajišťuje 95% britského zahraničního obchodu (dle hmotnosti), zaměstnává 25.000 lidí a ročně přepraví 40 mil. pasažérů. GB se podílí 6% na světové obchodní flotile. Lodní doprava je pátým největším exportním sektorem služeb; významnější než média, telekomunikace, počítačové služby. GB je jedním z nejvýznamnějším evropských center pro opravy lodí. V Londýně se pojišťuje 25% světových námořních rizik. Londýn je také největším poskytovatelem námořních služeb na světě a sídlem Mezinárodní námořní organizace (IMO). V oblasti mezinárodní lodní dopravy se nejvíce aplikuje anglické právo. Mezi největší přístavy v GB patří Felixstowe, Southampton, Liverpool, Swansea, Portsmouth.
Z ostatních druhů dopravy je pro fungování britské ekonomiky významná
potrubní a říční doprava. GB má hustou potrubní síť zahrnující ropovody, plynovody a na komunální úrovni také horkovody. V říční dopravě hraje důležitou roli nákladní přeprava. V GB je velmi rozsáhlá a vzájemně propojená síť říčních kanálů.
Zdroj:
http://www.businessinfo.cz/files/2005/s ... ie0906.doc