Zdravím Vás
Zdá sa neuveriteľné??? Tak si to rozoberme na drobnejšie:
V prvom kole bol tunel Višňové projektovaný ako jednorúrový tunel s obojsmernou premávkou. Pri takýchto dĺžkach a jednej tunelovej rúre je priečne (resp. polopriečne) vetranie nevyhnutnosťou.
Následne bola dopracovaná alternatíva pre dvojrúrový tunel, ale....!!!! ....ale spôsob vetrania už nikto nepreveroval a neprepočítaval. Tak ostal tunel Višňové ako dvojrúrový tunel so smerove rozdelenou dopravou a s navrhnutým priečnym vetraním v každej tunelovej rúre!!!
Priečne resp, polopriečne vetranie si vyžaduje realizáciu VZT-kanála s plochou 12 -16 m2, ponad celý dopravný priestor tunela, prípadne realizáciu vetracej šachty. Nevyhnutnosťou sú veľke vzduchotechnické a technologické centrálny na portáloch. V týchto TC sú umiestnené prúdové ventilátory (DN 3500 až 4000 mm), kotré prostredníctom spomínaného VZT kanála zabezpečujú prísun čerstvého vzduchu do tunelovej rúry a odsávanie znečisteného vzduchu smerom von.
V prípade zmeny vetrania tunelovej rúry (opakujem že pri dlhých tuneloch to ide len v pripade smerovo rozdelenej dopravy v dvoch tubusoch) je piestový účinok vozidiel podporovaný podstropnými prúdovými ventilátormi DN 1400 až 1800 mm (určí VZT výpočet zohľadňujúci priečny rez, dĺžku, sklon tunela, intenzity dopravy súčasné a výhľadové, podiel nákladnej a osobnej dopravy a tepelný výkon predpokladaného požiaru).
Axiálne ventilátory (vždy dvojica, pri veľkých profiloch aj trojica) sa umiestňuju za sebou v skupinách na začiatku v strede a na koci tunelovej rúry (VZT-inžiniery počítajúci vetranie tunelov ma za taketo zjednodušenie asi prizabiju....
).
Tieto skupiny ventilátorov podporujú piestový učinok vozidiel a zabezpečujú neustále prúdenie vzduchu tunelovou rúrou. V prípade tepelnej udalosti - požiaru dôjde k reverzovaniu ventilátorov v nezasiahnutej tubelovej rúre, tak aby sa vytvoril pretlak cca 40Pa oproti tunelovej rúre zasiahnutej požiarom (tento pretlak by mal zamedziť šíreniu dymu a splodín pri úniku osôb zo zasiahnutej tunelovej rúry cez dvere priečnych prepojení).
A teraz k Vašej otázke:
V prípade pozdĺžneho vetrania tunela Višňové nie je potrebné:
- pozdĺžny VZT kanál nad dopravným priestorom, z toho vyplýva že priečny rez tunela sa zmenší o cca 12 - 16m2 (pri dĺžke 2x7500 m).
To znamená menej vyťaženého materiálu z tunelovej rúry, Menej zabudovaného materiálu do primárneho a sekundárneho ostenia
- nie je potrebné budovať medizstrop - železobetónovú dosku oddeľujúcu dopravnú časť tunela od VZT kanála
- nie je potrebné osádzať servopohonm ovládané vetracie klapky (osadené v medzistropnej doske) vo vzájomnej vzdialenosti 50 - 60 m
- nie je potrebné budovať obrovské VZT centrály s axiálnymi ventilátormi DN 3500 - 4000 mm, v portálovej oblasti.
Je pravda, objeky pre technológiu na portáloch sú nevyhnutné, ale budú o cca nahradené o cca 50% menšími technologickými centrálami.
- a násladná menšia spotreba elektirckej energie počas prevádzky.
Otázku potreby, alebo nepotreby samotnej vetracej šachty, potvrdí alebo zamietne len konkrétny VZT-výpočet pre obe tunelové rúry.
Prípadené prepracovanie technologického vybavenie tunela Višňové, by bolo vhodné preto aby zodpovedalo súčasnej úrovni poznania a súčasným technnologickým predpisom. Toto prepracovanie bude mať dopady na stavebnú časť...a to také že dôjde k úspore nákladov na samotnú ražbu (menší profil), úspore nákldov na zabudovanie materiálov (menší obvod primárneho a sekundárneho ostenia, eliminácia medizstropnej dosky), cca 50% menšie technologické centrály v portálovej oblasti (šetrenie zabudovaného materiálu)
Ale toto preprojektovanie musi "niekto..." "niekomu...." zadať.... .....formu verejnej súťaže?!?....ale to by páni na ministerstve najprv museli vedieť čo chcú, lebo do najbližších volieb sa to nestihne.....
....VÝSLEDOK JE JEDNOZNAČNÝ ...ŠETRENIE NÁKLADOV!!!