Rezort dopravy chce obmedziť rozbíjanie ciest kamiónmi

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Rezort dopravy chce obmedziť rozbíjanie ciest kamiónmi

Odoslaťod mafianos » 14. Okt 2005 08:38

http://www.etrend.sk/generate_page.php?page_id=56791


Rezort dopravy chce obmedziť rozbíjanie ciest kamiónmi

Riešenie vidí v obmedzení vjazdu na cesty 1. triedy, paralelnými s diaľnicami a rýchlostnými komunikáciami

Elektronické mýto, ktoré by mali od roku 2007 platiť autá nad 3,5 tony, by bolo najekonomickejšie zaviesť iba na diaľniciach a rýchlostných cestách. Aby sa mu kamióny nevyhýbali, riešením je zaviesť pre časť z nich administratívny zákaz vjazdu na cesty 1. triedy. Vyhlásil to minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavol Prokopovič.

Takýmto opatrením by sa podľa neho znížili možné náklady na technické zabezpečenie výberu mýta. Tie by boli totiž vyššie, ak by bolo nutné systémy na výber mýta inštalovať aj na cestách 1. triedy, ktoré by mohli kamionisti využiť namiesto spoplatnených diaľnic a rýchlostných ciest. "Ak by sme spoplatnili aj tieto cesty, nikto by ich asi nevyužíval, keďže by mal k dispozícii rýchlejšiu alternatívu v podobe diaľnice," myslí si Prokopovič.

Obmedzenie vjazdu na cesty 1. triedy, ktoré sú paralelné s diaľnicami alebo rýchlostnými cestami, by sa malo týkať kamiónov, ktoré cez Slovensko iba prechádzajú. Práve vozidlá s váhou nad 12 ton, ktoré prichádzajú z východu, totiž podľa Prokopoviča ničia slovenské cesty najviac.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) preto navrhuje, aby sa od budúceho roku zvýšila aj cena jednodňovej diaľničnej nálepky pre tento typ kamiónov zo súčasných 300 na 800 Sk. Taktiež podľa jej generálneho riaditeľa Dušana Faktora sa pripravuje projekt váženia kamiónov, ktoré by umožnilo sankcionovať preťažené.

Projekt by sa mal realizovať na odpočívadlách, pričom za pilotné je vybrané odpočívadlo v Hrádku. Na prijatie spomínaných opatrení je potrebná predovšetkým spolupráca s políciou.

Ministerstvo a NDS čakajú aj na zákon o elektronickom výbere mýta, ktorý by im umožnil vypísať tender na dodávateľa technického systému. Podľa Prokopoviča do úvahy prichádzajú tri technologické riešenia: mikrovlnný rakúsky, satelitný nemecký a lokálne používaný švajčiarsky systém.

Všetky sú kompatibilné s technológiou, ktorú chce v budúcnosti využívať Európska únia a je založená na satelite Galileo. Ktorý systém nakoniec zvíťazí, bude podľa Prokopoviča závisieť od nákladov na jeho vybudovanie a prevádzku.

"Vyhrá tá spoločnosť, ktorej budeme platiť za systém najnižšie percento z vybraného mýta," zdôraznil minister. Skúšobná prevádzka elektronického výberu mýta by sa mala spustiť v polovici roku 2006, ostrá v roku 2007.


Rubrika: Spoločnosť, [14.10.2005, TASR]
mafy
mafianos
diskutujúci
 
Príspevky: 50
Založený: 25. Jún 2005 19:33
Bydlisko: EU, Slovensko

Naspäť na 2005

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.