Nový projekt výstavby diaľnic a rýchlostných ciest Doplnok č. 2
Hlavným cieľom Doplnku č. 2 strategického dokumentu je navrhnutie technicky, ekonomicky a environmentálne najoptimálnejšieho riešenia novej trasy
rýchlostnej cesty R8 v prepojení rýchlostných ciest R1 a R2 s potrebou prevedenia stúpajúcej intenzity dopravy na existujúcej cestnej sieti.
Účelom projektu „Rýchlostná cesta R8 Nitra – križovatka R2“ je postupné vybudovanie severo-južného prepojenia rýchlostnou cestou v rámci západného Slovenska, ktoré bude prepájať Nitriansky a Trenčiansky kraj. Cieľom je zabezpečiť kvalitné (segregovaná tranzitná doprava s bezkolíznym vedením) a kapacitné dopravné spojenie v území, kadiaľ doposiaľ neviedli významné tranzitné ťahy a kde existujúca cestná sieť zaostáva za potrebami regiónu. Rýchlostná cesta R8 má zabezpečiť lepšiu dopravnú dostupnosť okresov Topoľčany, Partizánske a Bánovce nad Bebravou.
Po vybudovaní rýchlostná cesta R8 prinesie v porovnaní s existujúcim stavom lepšie kvalitatívne ako aj kapacitné parametre cesty. Predpokladajú sa zlepšenia predovšetkým v spotrebe času cestujúcich, v znížení nehodovosti a v zlepšení dopravnej dostupnosti dotknutého územia.
Uvažované variantné riešenia
Variant 1 – červený: Kategória rýchlostnej cesty R8 je R 24,5/120 o celkovej dĺžke 54,6 km. Začiatok úseku navrhovanej trasy rýchlostnej cesty R8 je na prevádzkovanom úseku rýchlostnej cesty R1 pri Nitre v mimoúrovňovej križovatke „Lehota“. Trasa z križovatky pokračuje okrajom plánovaného priemyselného parku pri obci Lužianky a križuje plánovaný Veterný park v katastri obce Zbehy so zohľadnením ochranných pásiem jednotlivých veterných elektrární. Za obcou Zbehy trasa križuje železničnú trať a vedie do údolnej nivy rieky Nitra. Pri obci Jelšovce mostnou estakádou križuje železničnú trať, cestu I/64 mimoúrovňovou križovatkou ako aj rieku Nitra včítane jej meandrov. Trasa pokračuje rovinatým terénom východne od existujúcej cesty I/64 a súvislej zástavby v údolnej nive rieky Nitra, kde prekračuje niekoľkokrát mostnými objektmi rieku Nitra, odvodňovacie kanály, miestne toky, cesty III. triedy a poľné cesty. Vodné toky križuje mostnými objektmi. Pri rieke Nitra je cca v km 25,0 navrhnuté veľké jednostranné odpočívadlo slúžiace obom smerom a je prepojené pre prístup z obidvoch smerov mostným objektom. Na trase rýchlostnej cesty R8 pri Topoľčanoch bude vybudovaná križovatka „Topoľčany“, napájajúca sa na existujúci obchvat cesty I/64 privádzačom do navrhovanej okružnej križovatky, zohľadňujúcej aj budúce prepojenie na cestu II/499 alebo II/514. Na privádzači bude umiestnené aj Stredisko správy a údržby rýchlostných ciest. Bod napojenia privádzača na rýchlostnú cestu R8 a cestu I/64 je v súlade s územným plánom mesta Topoľčany. Za Topoľčanmi trasa pokračuje údolnou nivou rieky Bebrava k mimoúrovňovej križovatke „Ostratice“ s cestou III/05047, slúžiacej ako privádzač na cestu I/64 obchvatom obce žabokreky. Trasa rýchlostnej cesty R8 sa mimoúrovňovou križovatkou pripája na rýchlostnú cestu R2. Trasa vedie mierne zvlneným až rovinatým údolným terénom v blízkosti rieky Nitra. V rámci tohto variantu bol navrhnutý subvariant pri obci Ostratice dĺžky 7,447 km, zohľadňujúci požiadavku rešpektovať existujúce ovocné sady.
Variant 2 – modrý: Kategória rýchlostnej cesty R8 je R 24,5/120 o celkovej dĺžke 56,5 km. Začiatok úseku navrhovanej trasy rýchlostnej cesty R8 je na prevádzkovanom úseku rýchlostnej cesty R1 pri Nitre v mimoúrovňovej križovatke „Lehota“. Trasa z križovatky pokračuje okrajom plánovaného priemyselného parku pri obci Lužianky a križuje plánovaný Veterný park v katastri obce Zbehy so zohľadnením ochranných pásiem jednotlivých veterných elektrární. Za obcou Zbehy trasa s ohľadom na súvislú zástavbu križuje železničnú trať a vedie zvlneným terénom západne v súbehu s cestou I/64 a súvislou zástavbou. Smerové vedenie trasy v tomto úseku po Topoľčany zohľadňuje existujúce terénne pomery, technickú infraštruktúru (vodojemy, priemysel, podzemné vedenia) a poľnohospodárske objekty, hlavne sady a vinohrady. Na trase rýchlostnej cesty R8 pri Výčapoch - Opatovce bude vybudovaná križovatka, pripájajúca sa na existujúcu cestu I/64 v križovatke privádzačom križujúcim mostným objektom železničnú trať. Na svahoch nad obcou Kamanová je navrhnuté veľké jednostranné odpočívadlo slúžiace obom smerom a je prepojené pre prístup z obidvoch smerov mostným objektom. Na trase rýchlostnej cesty R8 pred Topoľčanmi bude vybudovaná križovatka „Topoľčany“, pripájajúca sa na začiatok existujúceho obchvatu cesty I/64 do navrhovanej okružnej križovatky. Na privádzači bude umiestnené aj Stredisko správy a údržby rýchlostných ciest. Pokračovanie trasy veľkým západným obchvatom Topoľčian je spôsobené polohou súvislej zástavby Topoľčian a priľahlých obcí. Trasa rýchlostnej cesty R8 vedie od Topoľčian opäť pahorkovitým terénom s mostnými estakádami, z ktorých jedna pri obci Solčianky je využitá na mimoúrovňovú križovatku. Trasa rýchlostnej cesty R8 sa mimoúrovňovou križovatkou pripája na rýchlostnú cestu R2. Trasa väčšinu dĺžky vedie pahorkovitým terénom západne od cesty I/64 mimo zástavby.
Variant 3 – fialový: Kategória rýchlostnej cesty R8 je R 24,5/120 o celkovej dĺžke 53,7 km. Je kombináciou variantu 1 - červený a variantu 2 - modrý s rozdielnym začiatkom úseku a prepojením pred mestom Topoľčany. Začiatok úseku navrhovanej trasy rýchlostnej cesty R8 je navrhnutý na prevádzkovanom úseku rýchlostnej cesty R1 novou križovatkou pred Nitrou, pred existujúcou križovatkou “Lehota“. Trasa z križovatky pokračuje okrajom opustených poľnohospodárskych objektov a západne od plánovaného Veterného parku v katastri obce Zbehy sa pripája na variant 2 - modrý. Za obcou Zbehy trasa s ohľadom na súvislú zástavbu križuje železničnú trať a vedie zvlneným terénom západne v súbehu s cestou I/64 a súvislou zástavbou. Smerové vedenie trasy v tomto úseku po Topoľčany zohľadňuje existujúce terénne pomery, technickú infraštruktúru (vodojemy, priemysel, podzemné vedenia) a poľnohospodárske objekty, hlavne sady a vinohrady. Na trase rýchlostnej cesty R8 pri Výčapoch - Opatovce bude vybudovaná križovatka pripájajúca sa na existujúcu cestu I/64 v križovatke privádzačom križujúcim mostným objektom železničnú trať. Z križovatky je možné alternatívne prepojenie na miestne obslužné poľné cesty. Na svahoch nad obcou Kamanová je v km 21,974 navrhnuté veľké jednostranné odpočívadlo slúžiace obom smerom a je prepojené pre prístup z obidvoch smerov mostným objektom. Približne v km 24,0 sa smerové vedenie rýchlostnej cesty R8 variantu 3 odpojuje od variantu 2 a prekrižovaním cesty I/64 a železničnej trate mostným objektom medzi obcami Ludanice a Chrabrany sa pripája na trasu variantu 1 v údolnej nive rieky Nitra. Na trase rýchlostnej cesty R8 pri Topoľčanoch bude vybudovaná križovatka „Topoľčany“, pripájajúca sa na existujúci obchvat cesty I/64 privádzačom do navrhovanej okružnej križovatky, zohľadňujúcej aj budúce prepojenie na cestu II/499 alebo II/514. Na privádzači bude umiestnené aj Stredisko správy a údržby rýchlostných ciest. Bod napojenia privádzača na rýchlostnú cestu R8 a cestu I/64 je v súlade s územným plánom mesta Topoľčany. Za Topoľčanmi trasa pokračuje údolnou nivou rieky Bebrava k mimoúrovňovej križovatke „Ostratice“. Trasa rýchlostnej cesty R8 sa mimoúrovňovou križovatkou napája na rýchlostnú cestu R2. Trasa vedie po obec Chrabrany pahorkovitým terénom západne od cesty I/64 mimo zástavby, od obce Chrabrany mierne zvlneným až rovinatým údolným terénom v blízkosti rieky Nitra. V rámci tohto variantu bol navrhnutý subvariant pri obci Ostratice dĺžky 7,447 km zohľadňujúci požiadavku rešpektovať existujúce ovocné sady.
Vecný a časový harmonogram prípravy a schvaľovania
Vypracovanie Doplnku č. 2: 09/2009
Posúdenie Doplnku č. 2 z hľadiska vplyvu na žP (SEA): 09/2009 - 02/2010
Dopracovanie Doplnku č. 2: 02/2010
Schválenie Doplnku č. 2: 03/2010
Situacna varianta mapa: http://www.telecom.gov.sk/files/mdpt/st ... 0000_2.pdf (pozor, 65 MB)
zdroj: enviroportal