od expwy » 05. Feb 2010 09:56
MDPT SR pripravuje nový cestný zákon (pôvodne 135/1961), v pripomienkovom konaní sa objavil návrh z dielne NDS na prečíslovanie rýchlostných ciest:
Príloha č. 1 k zákonu ...
Zoznam diaľnic a rýchlostných ciest
Diaľnice:
D1 Severná diaľnica: Bratislava – Trnava – Trenčín – Žilina – Prešov – Košice – štátna hranica SR/Ukrajina
D2 Záhorská diaľnica: štátna hranica SR/Česko, Kúty – Malacky – Bratislava, štátna hranica SR/Maďarsko
D3 Kysucká diaľnica: Žilina – Kysucké Nové Mesto – Čadca– Skalité, štátna hranica SR/Poľsko
D4 Bratislavský diaľničný okruh: štátna hranica SR/Rakúsko, Jarovce – Rovinka – Ivanka pri Dunaji – tunel Karpaty – Stupava – štátna hranica SR/Rakúsko
Rýchlostné cesty:
R1 Južná r.c.: Trnava – Sereď – Nitra – Žarnovica – Žiar nad Hronom – Zvolen – Lučenec – Rimavská Sobota – Rožňava – Košice (križ. s D1)
R2 Hornonitrianska r.c.: Trenčín – Bánovce n/B – Prievidza – Žiar nad Hronom
R3 Turčianska r.c.: Martin – Žiar nad Hronom
R4 Hontianska r.c.: štátna hranica SR/Maďarsko, Šahy – Krupina - Zvolen
R5 Nízkotatranská r.c.: Zvolen – Banská Bystrica – Ružomberok
R6 Oravská r.c.: Kraľovany/Ružomberok – Dolný Kubín – Trstená, štátna hranica SR/Poľsko
R7 Dunajsko-ipeľská r.c.: Bratislava – Dunajská Streda – Nové Zámky – Šahy – Veľký Krtíš – Lučenec
R8 Topoľčanská r.c.: Nitra – Topoľčany – Bánovce n/B
R9 Zlínska r.c.: štátna hranica SR/Česko, Lysá pod Makytou – Púchov
R10 Sliezska r.c.: štátna hranica SR/Česko, Svrčinovec – križovatka s D3
R11 Košická r.c.: štátna hranica SR/Maďarsko, Milhosť – Košice
R12 Šarišská r.c.: Prešov – Giraltovce – Svidník – Vyšný Komárnik, štátna hranica SR/Poľsko
R21 Nitrianska severná tangenta: Lehota (križ. s R1) – Nitra - Selenec (križ. s R1)
R22 Zvolenská južná tangenta: Budča (križ. s R1) – Zvolen - Zvolenská Slatina (križ. s R1)
R23 Košická juhovýchodná tangenta: Budimír – Košice – Šaca
Zdôvodnenie:
Dnešné číslovanie diaľnic a rýchlostných ciest bolo zavedené a schválené uznesením vlády SR č. 162 z roku 2001 „Nový projekt výstavby diaľnic a rýchlostných ciest“.
Po osemročnom fungovaní tento systém vykazuje viaceré problémy a nedostatky v príprave, prevádzke a najmä v správe – výkazníctve a štatistike. Kvôli existencii viacnásobných peáží nie je možné vyšpecifikovať presnú dĺžku siete rýchlostných ciest čo spôsobuje problémy v štatistike. Viaceré peáže sú koncipované tak, že jednotlivé ťahy sú v týchto spoločných úsekoch staničené protismerne. Ďalší problém vzniká v dopravnom značení, kde by v tomto prípade museli byť vyobrazené všetky ťahy, z čoho by vyplynulo zvýšenie nákladov na dopravné značenie a spôsobilo by to veľké problémy v určení polohy a cieľov na rýchlostných cestách. Nemalé problémy vzniknú v evidencii objektov (mostov, tunelov, križovatiek), ktoré by museli byť evidované dvojmo, v niektorých prípadoch až trojmo.
Uznesením vlády SR č. 882/2008 z 3.12.2008, ktorým bola sieť D a R doplnená o ťah R8 a predĺženie R1 v úseku Banská Bystrica – Ružomberok vznikla anomália, kde jeden z ťahov sever-juh (E77) je nelogicky číslovaný ako R3 (hranica SR/Maďarsko – Zvolen) potom R1 (Zvolen – Banská Bystrica – Ružomberok) a potom opäť R3 (Ružomberok – hranica SR/Poľsko), pričom stredný úsek R3 (Žiar nad Hronom – Martin) vôbec neleží na tomto ťahu.
Tento návrh počíta so zachovaním zavedeného označenia diaľnic (D1 – D4) podľa UV č. 882/2008. Rýchlostné cesty sú navrhované označovať vzostupne od čísla R1. Tento návrh zároveň zahŕňa cesty I. triedy v majetku NDS, ktoré sú označené ako rýchlostné cesty, ale k dnešnému dňu neboli do tejto siete zaradené (úsek RC Budča – Zvolen, systém Košických obchvatov).
Hlavnou premisou nového usporiadania je existencia dvoch hlavných západo-východných ťahov štátu spájajúcich dve najväčšie mestá SR Bratislavu s Košicami. Nosnou kostrou systému je diaľnica D1 tzv. severný ťah doplnená o tzv. južný ťah, ktorý tvorí druhú prirodzenú os štátu. Preto je odôvodnené prečíslovanie medzinárodného ťahu rýchlostnej cesty R1 a R2 (E58), tak aby tento ucelený ťah mal jedno číslo prislúchajúce jeho dôležitosti.
Ďalšie číslovanie rýchlostných ciest je navrhnuté podľa ich súčasného dopravného významu a bez komplikovaných peáží. Pre ich jednoznačnosť a ľahšiu rozpoznateľnosť navrhujeme označiť ich aj názvom – menom, ku ktorému mestu, pohoriu, rieke, oblasti alebo regiónu majú najväčší vzťah a vedú v prevažnej miere daným územím.
Odporúčame ponechať už zavedené označenie diaľnic (D1 – D4). Privádzače navrhujeme separátne nečíslovať resp. ich evidenciu a staničenie viesť ako vetvu križovatky, ktorá je súčasťou diaľnice alebo RC, na ktorú sú pripojené. Napr.: PD/4 na diaľnici D1 v km 95 je súčasťou diaľnice D1 križovatky Lúka, atď.
Cesty I. triedy v majetku NDS, ktoré majú charakter rýchlostnej cesty a sú označené ako rýchlostné cesty, ale k dnešnému dňu neboli do tejto siete zaradené (úsek rýchlostnej cesty Budča – Zvolen, systém Košických obchvatov), navrhujeme označiť a evidovať ako rýchlostné cesty.
Špecifická situácia vznikne po vybudovaní úseku R1 južný obchvat Nitry, kde sa pôvodný ťah rýchlostnej cesty R1 odkloní na novú trasu. Pôvodný úsek rýchlostnej cesty R1 Lehota – Nitra už nemôže niesť označenie R1 a bude potrebné aby sa prestaničil a označil novým číslom rýchlostnej cesty.
Na základe týchto všetkých dôvodov a najmä kvôli odstráneniu jestvujúcich komplikácii a problémov, ktoré vzniknú v blízkej budúcnosti, NDS navrhuje tento návrh schváliť ako prílohu cestného zákona.
Zároveň pripomíname, že z titulu zákona o cestnej premávke bude musieť NDS v najbližšom období (2010 – 2012) vymeniť väčšinu informatívnych smerových dopravných značiek vrátane kilometrovníkov na celej sieti diaľnic a rýchlostných ciest podľa platnej legislatívy. Bolo by preto vhodné prečíslovať rýchlostné cesty práve v tomto období a ušetriť tak nemalé finančné prostriedky najmä v čase hospodárskej krízy.