Dy, samozrejme, ze mame zaujem o informacie o horskych prechodoch. Hlavne co sa tyka planov o novom povrchu, ci rozsireni
Hm, ale neda mi to, a predbehnem Ta
s niektorymi informaciami
Pojdem podla pohori. Nebudem pisat o vsetkych prechodov, pretoze nie vsetky poznam. A bude to iba strucne info, ktore mam z map a z vlastnych skusenosti.
Zacnem
Malymi Karpatmi - Pezinska Baba:
Sedlo je vo vyske 527 m n.m., okres PK-MA. Napriek tomu, ze priechod je blizko BA a tvori vlastne taky vonkajsi "obchvat" BA, je pomerne prazdny, nebezpecni su tu iba motorkari, ktori sa tu vyzivaju v zakrutach. Takze dopravna situacia tu sice nie je neunosna. Horsie je to vsak s povrchom. Po tejto zime je tam hlavne zo strany Perneka katastrofalny povrch, hoci minuly rok tam prebehli nejake opravy, je to teraz horsie ako kedykolvek predtym. Pritom donedavna bol zo strany PK perfektny asfalt (kvoli pretekom do vrchu, ktore sa tu dlhe roky konali).
Biela Hora - vyska cca 350 m, okres TT-SE, lezi na ceste I. triedy z TT do CR. Je pomerne vytazeny, jazdi tu vela kamionov. Nebezpecny je tu kratky usek v stupani v smere od Trstina od prekrocenia zel. trate az po sedlo. Väcsina povrchu je o.k., minuly rok tu na niektorych miestach polozili novy asfaltovy koberec.
Povazsky Inovec - sedlo Havran: vyska 350 m, strme stupanie od Piestan, casto husta premavka. Nebezpecne su tu hlavne ostre zakruty.
Strazovske vrchy - Homolka - najvyssi bod cca 770 m, lezi na ceste z Ilavy do Nitrianskeho Rudna. Kedze je to cesta nizsieho vyznamu, je tu velmi mala premavka. Povrch cesty je v hroznom stave.
Zliechov - cca 770 m, lezi kusok na SZ od Homolky, je tu nablizko aj horsky prechod do Cicmian. Velmi malo vyuzivany prechod. Povrch v hroznom stave.
Fackovske sedlo - 802 m - okres PD-ZA - prechadza nim vyznamna cesta I. triedy z PD do ZA. Z oboch stran je vyse 12% stupanie. Premavka tu nie je moc husta, dokonca sa mi zda, ze kedysi tu byvala vyssia, ako je dnes. Povrch je v dost zlom stave hlavne v najvyssich miestach. V zimnom odbobi je to neprijemny prechod, dost by sa tu zisiel tunel. Zatial sa o nom vsak zrejme moc neuvazuje kvoli nizkej intenzite dopravy.
Pohorie
Ziar: sedlo Vysehrad - 579 m. - lezi na ceste II. triedy z PD do MT. Stupanie je najmä od PD, od MT je prevysenie len cca 50 m. Je velmi vyuzivane hlavne kamionmi, kedze je to jedina cesta z Ponitria na Turiec a buducu D1. V poslednej dobe je dost vytazene, dokonca si dovolim tvrdit, ze ak by sa Ponitrim planovala RC, mohla by sa predlzit az na Turiec. Realnejsie by vsak bolo zrejme prebudovat tento prechod na 2+1 pruhy a preklasifikovat na I. triedu. Povrch je tu viac-menej o.k.
Kremnicke vrchy: Kremnicke Bane - 784 m n.m. Cesta I.triedy - MT-ZH. Je dost vytazene. Pred niekolkymi rokmi sa tu spevnovala krajnica (a zaroven sa tusim cesta trocha rozsirila). Nie je tu vela zakrut, preto tadialto vela kamionov chodi, aby obislo Donovaly. Tato situacia sa podstatne zlepsi vybudovanim R3 (nech uz postavia akykolvek variant).
Maly Sturec: 892 m, cesta I. triedy, nedavno prekvalifikovana z cesty II. triedy bez akychkolvek uprav cesty. Lezi na ceste BB-TR. Stupanie je z oboch stran prijatelne, len je tu vela zakrut, a tak ho vyuzivaju hlavne osobne auta - a tym padom je tu nizka intenzita. Povrch je zo strany BB pomerne o.k., zo strany TR je to uz horsie (r. 2004). V blizkoksti vedie zeleznicna trat s najväcsim poctom tunelov na 1 trase (23) a mozno tadialto kedysi povedie aj R3. V zime je to velmi problematicky prechod zjazdny casto iba so snehovymi retazami. Inak, je tu krasna sceneria
Nizke Tatry: Velky Sturec - tento prechod asi malokto pozna, ale kedysi sa vyuzival namiesto Donoval. Teraz tu vedie iba prasna cesta, kde je mnoho serpentin, ktora vyusti v krasnej doline pri Liptovskom Revucom. Vyska sedla je 1010 m.
Donovaly - snad najobavanejsi horsky prechod v SR. Je to hlavne pre velke stupanie v smere od BB (okolo 12%). Lezi na hlavnej ceste BB-RK. Nebezpecne su tu hlavny pomaly iduce kamiony, ktore zaroven velmi spomaluju premavku. Kedysi velmi vyznamny horsky priechod´, dnes jeho vyznam klesa postupnym budovanim D1, aj tak tu vsak bude potrebny tunel alebo nejake ine upravy - pruh pre pomale vozidla... Velke problemy tu nastavaju cez zimu, ked kamiony casto zablokuju cely prechod - cize casto treba snehove retaze. Najvyssi bod 980 m. Povrch je dobry okrem kratkeho vrcholoveho useku v smere od RK.
Certovica - najvyssie polozeny cestny prechod - 1238 m. Lezi na ceste I. triedy BR-Liptovsky Hradok. Velke prevysenie (takmer 800 m) je zo strany BR. Nie je tu vysoka premavka. Stupanie je z oboch stran plynule, okolo 7%. Povrch je v dost zlom stave. Je tu tiez pekna sceneria. V zime tu nastavaju problemy - laviny... V tejto oblasti je vraj navrhnute vyhladove predlzenie R1.
Priehyba - 1190 m, takisto neznamy prechod, vedie nim uzka asfaltova cesta. Inak, zda sa mi, ze tu nie je ani zakaz vjazdu a niektori vodici ho aj vyuzivaju. Viem, ze je tu kratky usek v zareze nad nejakym potokom, ktory vytvara kratku sceneriu. Zaujimave je aj to, ze v tomto useku vedu 2 asfaltky - kazda na 1 smer, pritom je to lesna cesta.
Vernar - 1053 m - cesta I. triedy v smere od PP na BR alebo Roznavu, je pomerne malo vyuzivana. Je tu plno zakrut, ale o to krajsia sceneria. Stupanie z oboch stran cca 10%. Cez zimu su tu obcas problemy, povrch je prijatelny.
Besnik - 994 m - lezi nedaleko Vernara. Z oboch stran je len mierne stupanie a minimalne prevysenie (vlastne stupa sa cely cas pozdlz rieky Hron, cize ak sa rata prevysenie napr. od Zvolena, tak je to aj 700 m.) Pod sedlom je zel. tunel, kde sa nachadza najvyssie polozena zel. trat v SR.
Vysoke Tatry - nemaju ani 1 prechod, uvediem len 2 okrajove.
sedlo pod Prislopom - 1081 m. lezi na ceste I. triedy z KK do Polska. Je tu iba 1 väcsia zakruta, inak rovne plynule stupanie. Kamionova doprava tu ma byt onedlho vylucena, aj dnes je vsak uz kamionmi velmi malo vyuzivany, na rozdiel od minulosti. Dnes tu jazdia hlavne Polski turisti. Povrch je prijatelny. Je tu podla mna najkrajsia sceneria v SR - vyhlad na Belianske Tatry.
Ostry vrch - 1110 m (lezi vlastne v Chocskych vrchoch) - spaja Oravu a Liptov. Je to iba nedavno vybudovana cesta (dokoncena tusim 1989). Dovtedy sa jazdilo cez Kvaciansku dolinu po lesnej ceste, ktora bola velmi nebezpecna. V podstate to ani nie je sedlo, len obchadzka tejto doliny povedla kopca. Zo oravskej strany je stupanie kratke, väcsina sa vystupa uz predtym. Z Liptovskej strany je tu plno zakrut, velke prevysenie. Vyuzivane je hlavne Polskymi turistami. Krasna sceneria, pomerne kvalitny povrch
Tak, to bol moj prehlad horskych prechodov v SR, samozrejme nespomenul som tu plno prechodov na Vychode SR, kedze mnoho z nich nepoznam. To uz necham na kolegov z vychodu...