Pri výstavbe R2-ky narazili na veľký problém, likvidácia skl

Moderátor: Moderátori

Pri výstavbe R2-ky narazili na veľký problém, likvidácia skl

Odoslaťod DrX » 28. Aug 2023 20:05

Pri výstavbe R2-ky narazili na veľký problém, likvidácia skládky zhltne milióny

Vysúvajú najzložitejší segment.

Marcela Ballová
Šéfredaktorka - MY Novohrad
Odoberať autora
V útrobách jednej z častí budúcej najdlhej estakády na Slovensku (v popredí Stanislav Beňo, investičný riaditeľ a člen predstavenstva NDS, za ním vpravo Pavol Lančarič, minister dopravy).
V útrobách jednej z častí budúcej najdlhej estakády na Slovensku (v popredí Stanislav Beňo, investičný riaditeľ a člen predstavenstva NDS, za ním vpravo Pavol Lančarič, minister dopravy). (Zdroj: Marcela Ballová)
Písmo:A-|A+
diskusia (7)
[ Dostávajte Výber článkov z MY Novohrad so zhrnutím podstatných správ dňa.
Zapnite si odber jedným klikom. ]
Začali vysúvať najnáročnejšiu časť estakády (14 fotografií)

Správu doplníme o video.

KRIVÁŇ/MÝTNA. Práce na úseku R2 Kriváň – Mýtna, ktorého súčasťou je aj budúca najdlhšia estakáda na Slovensku, pokračujú podľa plánu a zatiaľ sa hovorí o 27. júni 2025, ako o termíne jeho dostavby.

Na spomínanom úseku rýchlostnej cesty aktuálne vysúvajú najnáročnejšiu časť estakády.

Avšak vyskytol sa problém v podobe skládky komunálneho odpadu pri Kriváni, ktorej objem mal byť 3-tisíc metrov kubických.

Počas prípravných prác stavby sa zistilo, že v skutočnosti má až 30-tisíc kubíkov. Na jej likvidáciu budú potrebné milióny a dohoda s rezortom životného prostredia.
Prečítajte si tiež: Strašia novým zákonom, podsúvajú zmluvy. Z ľudí sa nevedomky stávajú neplatiči Čítajte

Diaľničiari a minister dopravy veria, že nepríjemná záležitosť sa podarí vyriešiť k spokojnosti a termín ukončenia výstavby spomínaného úseku nebude ohrozený.
Treba sa rýchlo dohodnúť a vyriešiť to, tvrdí Lančarič

„Chcel som vidieť, aký je tu pokrok, pretože mi bolo hlásené, že stavba ide relatívne dobre. Ukazuje sa, že je to pravda, čo ma teší. No máme tu znova, ako vždy a všade, nečakaný problém. Hovoríme o veľkej skládke, kde sa budeme musieť dohodnúť s ministerstvom životného prostredia ako ďalej, pretože nás bude tlačiť čas,“ vyjadril sa Pavol Lančarič, minister dopravy počas pondelkovej (28. 8.) návštevy staveniska a pokračoval:

„Podľa pôvodných papierov mala mať obsah tritisíc kubíkov, avšak je tam 30-tisíc kubíkov odpadu, čo je dosť veľký rozdiel. Máme zákony o ochrane životného prostrediaa keď chcete takú obrovskú masu rozviesť, tak sa to nedá na jedno či dve miesta. Preto sa treba veľmi rýchlo dohodnúť a vyriešiť to, pretože skládka je na nepríjemnom mieste a potom budeme zbytočne nadávať na stavbárov, že nestíhajú. Nebudú stíhať preto, lebo sa kdesi urobila chyba,“ konkretizoval minister.
Zriadia komisiu pre riešenie sporov

Podľa slov Stanislava Beňa, investičného riaditeľa a člena predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), sa skládka nachádza pri Kriváni, neďaleko tamojšieho cintorína.

„Zatiaľ práce nemusí skomplikovať, ale treba si určiť, či je za to zodpovedná NDS ako objednávateľ alebo zhotoviteľ, ktorý súťažil stavbu s tým, že ju naprojektuje, postaví a ide stavba do prevádzky. Nie je to jednoduché, vstupujú do toho právne otázky," ozrejmil Beňo s tým, že bude zriadená komisia pre riešenie sporov.

"Verím, že nájdeme také riešenie, ktoré neohrozí dnes platný stav kolaudácie alebo užívania tejto stavby. Likvidácia skládky, ktorá bola zriadená v roku 1975, vyjde na sumu medzi 5 – 7 miliónov eur. Nie je jednoduché povedať, kde nastala chyba. Treba, aby bolo spravodlivo rozhodnuté a treba na to financovanie. Dnes je ťažko hľadať vinníka. Našou úlohou je nájsť riešenie, aby cesta bola funkčná,“ priblížil člen predstavenstva NDS s tým, že v čase prípravy stavby už rástli na mieste skládky dreviny a až neskôr sa zistilo, aký je jej skutočný rozsah,“ ozrejmil Beňo.
Neprehliadnite: V Banskobystrickom kraji pripravili zmeny a novinky v prímestskej autobusovej doprave Čítajte

Prítomnosť skládky pre MY Novohrad potvrdil aj Imrich Paľko.

„Ide o takmer polstoročnú skládku. Kedysi sa také vytvárali pri dedinách aj mestách. Keď boli plné, zasypali sa a prebehla rekultivácia,“ povedal Paľko s tým, že je možné, že jej celkový rozsah odhalili až práce, prebiehajúce na úseku rýchlostnej cesty, keďže terén už pokryla vegetácia.

„Majiteľom pozemkov, na ktorých sa nachádzala, nebola obec a bola predmetom zmluvy, uzatvorenej s majiteľom nehnuteľností počas vykupovania pozemkov," dodal starosta.
Vysúvajú najzložitejší segment

Čo sa týka stavebných prác, ktoré aktuálne mostní špecialisti začali s vysúvaním trinásteho segmentu na vyše štvorkilometrovej estakáde v rámci stavby R2 Kriváň – Mýtna. Tento segment má 16-tisíc ton a 400 metrov.

„Aktuálne vysúvame trinásty segment na dilatačnom celku 3 (DC3). Ten sa skladá z dvoch 35-metrových a jedenástich 30-metorvých celkov. Tento je z nich najzložitejší a najdlhší,“ uviedol stavbyvedúci Ivan Dvornický.
Dávame do pozornosti: Diaľničiari prehodnotia súťaž výstavby úseku R1-tky pri Banskej Bystrici Čítajte

Podotkol, že ide o značne komplikovanú stavbu, čo sa týka technického riešenia aj geologických pomerov.
Najdlhšia estakáda na Slovensku

V prípade časti R2, vedúcej údolím Krivánskeho potoka, ide o mimoriadne náročný úsek. Jeho súčasťou bude spomínaná, takmer 5 kilometrov dlhá mostná estakáda.

Bude situovaná vo výške 15 – 45 metrov ponad trasu cesty 1/16, v tesnej blízkosti vysokého napätia a existujúcej zástavby.

Začiatok trasy nadviaže na predchádzajúci úsek R2 Pstruša Kriváň v dočasne upravenej mimoúrovňovej križovatke Kriváň. Koniec úseku sa pred obcou Mýtna v okrese Lučenec napojí na úsek R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce.

„Moderná, kapacitne vyhovujúca štvorprúdovka v dĺžke viac ako 9 km prevezme tranzitnú dopravu z okolitých obcí a odľahčí aj cestu prvej triedy. R2 je vedená v údolí Krivánskeho potoka medzi pohoriami Slovenského Rudohoria, Poľany a Javoria,“ uviedla Eva Žgravčáková, hovorkyňa NDS.

Proces samotného vysúvania priblížil Ján Goliáš, stavbyvedúci rakúskej spoločnosti Strabag.

„Po zabetónovaní hornej dosky segmentu sa čaká približne dva dni na dosiahnutie predpísanej pevnosti potrebnej na napínanie. Po dosiahnutí pevnosti sa predpínajú pozdĺžne a priečne káble. Po napnutí celého segmentu sa segment oddební a pripraví na výsuv. Po vysunutí segmentu sa most zaistí proti posunu a pokračuje sa na ďalšom segmente – nastavenie podlahy a krídiel, debnenie stien, osadenie prefabrikovaných vzpier, montáž armatúry spodnej dosky a steny a takisto realizácia priečnika, betonáž spodnej dosky, betonáž stien a priečnika, debnenie stropu, montáž výstuže a tvrdej výstuže a následne betonáž hornej dosky,“ spresnil Goliáš.
Pracujú na estakáde aj iných častiach úseku

Eva Žgravčáková, hovorkyňa NDS pripomenula, že úseku R2 Kriváň – Mýtna síce dominujú estakáda a mosty, avšak celý ťah pozostáva aj z iných častí.

„Dĺžka úseku je viac než 9 kilometrov. Okrem prác na mostoch sa tu aktuálne pracuje na zemných prácach, sanácii podložia, odkope materiálu a na realizácii násypov. Okrem toho sa osádzajú prefabrikované betónové dielce na oporných múroch, na ktorých sa takisto realizujú i zemné práce. V neposlednom rade sa pracuje aj na odlučovačoch ropných látok – realizujú sa zemné práce, osádzajú sa prefabrikované šachty a ukladá sa potrubie, ktoré sa následne obsype,“ ozrejmila Žgravčáková.
Suma je vyššia o 12 miliónov eur

Čo sa týka počiatočnej sumy, za ktorú mal byť úsek R2 Kriváň – Mýtna postavený, predstavovala 232 miliónov eur bez DPH.

Podľa slov Stanislava Beňa je dnes navýšená o 12 miliónov, čo zodpovedá valorizácii za roky 2021 a 2022. Hotová by mala byť 27. júna 2025.

„Zásadné zdržanie prác zapríčinila koronavírusová pandémia počas vybavovania stavebného povolenia. Čo sa týka stavby, ide v zásade v súlade s harmonogramom, na ktorom sme dohodnutí,“ zakončil Beňo.

Zhotoviteľom diela je združenie stavebných spoločností Doprastav a. s., Strabag s.r.o., Eurovia SK, a. s. a Eurovia CS a. s.

https://mynovohrad.sme.sk/c/23210135/pr ... liony.html
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2023

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.