Železnice zrušia vodičom dlhoročné priecestia. Košice varujú

Moderátor: Moderátori

Železnice zrušia vodičom dlhoročné priecestia. Košice varujú

Odoslaťod jarino » 12. Apr 2023 07:33

Železnice zrušia vodičom dlhoročné priecestia. Košice varujú pred vážnymi problémami
Nech mesto postaví nadjazdy, odkazujú.

KOŠICE. Modernizácia železničnej trate medzi Košicami a Kysakom má zrušiť motoristom i chodcom všetky úrovňové priechody od Ťahanoviec po hlavnú stanicu.
Ide o priecestia pri Ťahanovskom moste neďaleko Aničky a na Rampovej ulici.
Jediný prejazd cez železničnú trať v tejto časti Košíc zostane zachovaný po moste na Hlinkovej ulici.
Uzatvorené priecestia by mali nahradiť nové mimoúrovňové riešenia – nadjazdy, podchody a nadzemné lávky.

Ťahanovský tunel na odpis
Zámerom Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) je dosiahnuť na tomto 15-kilometrovom úseku na hlavnej trase medzi Košicami a Bratislavou traťovú rýchlosť 160 kilometrov za hodinu.

Projekt sa okrem Košíc dotkne aj obcí Kostoľany nad Hornádom, Kysak, Sokoľ a Trebejov.

Jeho začiatok sa už v minulosti skloňoval viackrát. Termíny sa viackrát presúvali, naposledy sa ako čas jeho spustenia spomínal rok 2027.

Ako najnovší termín teraz ŽSR uvádzajú rok 2031.

Projekt prešiel v roku 2020 posúdením vplyvov na životné prostredie.

Podľa zverejneného materiálu projekt zahŕňa úpravu železničného spodku a zvršku, pričom čiastočne sa bude meniť aj trasovanie trate.

Na rekonštruovanom úseku zmodernizujú trakčné vedenie a vybudujú protihlukové steny.

Zvýšenie traťovej rýchlosti a zníženie hlučnosti si vyžiada aj úpravu alebo dostavbu železničných mostov.

Počíta sa aj s novým dvojkoľajovým tunelom s dĺžkou 815 metrov, ktorý má nahradiť 320 metrov dlhý Ťahanovský tunel.


Nadjazdy na pleciach mesta?
Dokument železníc spomína aj zrušenie úrovňových križovaní s pozemnými komunikáciami a ich mimoúrovňovú náhradu.

Celkové náklady sa pri aktuálnych cenách pohybujú na úrovni 400 miliónov bez DPH.

Ako však vyplýva zo správy, nové nadjazdy za zatvorené priecestia pri obci Ťahanovce a na Rampovej investícia železníc nezahŕňa.

Tieto náklady by malo podľa štátneho podniku znášať mesto.

„Úrovňové priecestie v Ťahanovciach bude v cieľovom stave zrušené a nahradené nadjazdom, čo je zámer a investícia mesta. Prístup cestujúcich na nástupištia na zastávku Ťahanovce bude riešený podchodom pre peších,“ píše sa v dokumente železníc.

Rovnako by to malo byť v prípade ďalšieho plánovaného nadjazdu.

„Úrovňové priecestie v Košiciach na Rampovej ulici bude so súhlasom Útvaru hlavného architekta (ÚHA) Košice a magistrátu Košíc zrušené. Ako náhrada sa uvažuje nadjazd cez ulicu Masarykova, čo je zámer a investícia mesta,“ dopĺňa text.

Priechod pre peších cez koľajisko na Rampovej umožní nadúrovňová lávka, počíta sa tiež s priechodom pre imobilných

Polaček: Hrozí strata náhrady za priecestie
Informácia o zrušení priecestí po modernizácii trate odznela na vlaňajšom septembrovom rokovaní zastupiteľstva v bode o zmene Územného plánu (ÚPN) Košíc v lokalite Aničky.

Primátor Jaroslav Polaček (nezávislý) vtedy varoval, že mesto môže ostať pri Ťahanovciach bez alternatívy.

„Ak ministerstvu dopravy neukážeme, že máme jasné riešenie, môžeme prísť o toto priecestie a nebude náhrada. Naši predchodcovia podpísali zmluvu so železnicou, kedy sme sa tohto priecestia vzdali bez náhrady, a potrebujeme dohnať túto zmluvu, ktorá, žiaľ, je pre mesto nevýhodná,“ povedal Polaček.

Dodal, že rekonštrukcia trate v úseku Kysak – Košice je na spadnutie.

ŽSR: Nadjazdy riešia vnútromestskú dopravu
Železnice upresnili, že je spracovaná dokumentácia stavebného zámeru, ktorá bola predložená ministerstvu dopravy na vydanie schvaľovacieho protokolu štátnej expertízy.

„Bude vypracovaný projekt pre vydanie územného rozhodnutia a ďalšie stupne projektovej prípravy. Začatie realizácie stavby sa odhaduje v roku 2031,“ uviedla pre Korzár hovorkyňa Ria Feik Achbergerová.

Doplnila, že koncepcia železničnej a cestnej dopravy na železničnej trati bola prerokovaná s mestom Košice a vyšším územným celkom.

„Projekt modernizácie železničnej trate je koordinovaný so stavbou obidvoch nadjazdov v zmysle ʻDohody o spolupráci s mestom Košice z roku 2007ʻ,“ povedala hovorkyňa.

Podľa jej slov si nové nadjazdy pri Ťahanovciach aj na Masarykovej vyžadujú samostatné a rozsiahle projektové dokumentácie.

Riešiť majú vnútromestskú dopravu s väzbou na sídliská Ťahanovce a Furča.

Či sa ŽSR chystajú finančne podieľať na týchto projektoch, sme sa z ich odpovede nedozvedeli.

O rušení priecestí, aj keď nebudú nadjazdy postavené, plánujú ŽSR ešte rokovať.

„Uvedené bude predmetom osobitných rokovaní medzi ŽSR a mestom Košice. Modernizácia trate bude prebiehať podľa legislatívy platnej v čase jej realizácie,“ povedala Feik Achbergerová.

Magistrát o dohode z roku 2007
Dohoda o spolupráci s Košicami z roku 2007, ktorú spomenuli ŽSR a zrejme o nej hovoril aj primátor Polaček na vlaňajšom zastupiteľstve, bola podpísaná za primátora Františka Knapíka (KDH).

Zástupca riaditeľa magistrátu Richard Dlhý, ktorý šéfuje oddeleniu strategického rozvoja, uviedol, že v spomínanej dohode spred 16 rokov sa o potrebe výstavby nových mimoúrovňových priechodov ponad železničnú trať hovorilo len všeobecne, bez bližšieho spresnenia časového harmonogramu a konkrétnych zdrojov financovania.

„ŽSR sa v zmluve zaviazali, že poskytnú finančné prostriedky na prípravu, vyhotovenie projektovej dokumentácie a vybudovanie cestného nadjazdu - celého mostného objektu vrátane podpier nad železničnou traťou a priľahlými pozemkami budúcemu investorovi prepojenia Kostolianskej cesty s obcou, resp. Sídliskom Ťahanovce s tým, že výška poskytnutých finančných prostriedkov bude riešená osobitnou zmluvou,“ povedal Dlhý.

Zároveň sa železnice zaviazali v prípade zrušeného priecestia na Rampovej upraviť na vlastné náklady svoje zariadenia v obvode železničnej stanice Košice.

Účelom je vytvorenie priestoru pre budúceho investora dopravného križovania pre podpery mostného objektu z Masarykovej ulice cez Prešovskú cestu, ďalej na sídlisko Dargovských hrdinov v celom rozsahu šírky železničnej trate a priľahlých pozemkov ŽSR.

„Okrem toho mali v súvislosti s modernizáciou trate medzi Kysakom a Košicami vybudovať mimoúrovňový prechod pre chodcov v trase existujúceho priecestia na Rampovej ulici a bezodplatne ho prevedú do vlastníctva mesta,“ doplnil Dlhý.

Vylúčil, že by vedenie Košíc súhlasilo so zrušením akéhokoľvek priecestia bez adekvátnej náhrady.

„Mohlo by to spôsobiť vážne problémy v bezpečnosti a plynulosti cestnej dopravy v meste,“ dodal zástupca riaditeľa magistrátu.

Spojenie Kostolianskej a Ťahanoviec
S novými nadjazdmi počíta územno-plánovacia dokumentácia Košíc.

Ako alternatívy za priecestie pri Ťahanovciach sú v ÚPN zakreslené dva varianty spájajúce Kostoliansku cestu so Sídliskom Ťahanovce.

Trasovanie prvého z nich je plánované severne od zastavaného územia obce Ťahanovce s pokračovaním na sídlisko, kde by sa nová komunikácia napájala na Austrálsku triedu.

Druhou možnosťou je južnejšie trasovanie, ktoré povedie medzi obcou Ťahanovce a areálom bývalej magnezitky s pokračovaním na sídlisko okolo lokality Demeter. Nad ňou sa nová cesta napojí na Americkú triedu.

Ani jeden z návrhov nezasahuje priamo do rekreačnej lokality Anička.

Nová komunikácia by však v prípade druhého variantu viedla medzi ťahanovským futbalovým ihriskom a prameňom Gajdovka.

Masarykova pomôže aj novému centru
Riešením za zatvorené priecestie na Rampovej má byť predĺženie Masarykovej ulice, ktorá sa nachádza o zhruba pol kilometra bližšie k železničnej stanici.

V ÚPN sa dlhodobo počíta s tým, že Masarykova preklenie železnicu aj s Hornádom a prepojí centrum Košíc s Prešovskou cestou a ďalej s Furčou.

Podľa hlavného architekta Košíc Petra Kroppa je vybudovanie tejto spojnice nevyhnutné pre zreálnenie projektu nového mestského centra pri Hornáde.

V súčasnosti sa končí Masarykova pred plotom rozsiahleho areálu stanice.

Zástupca riaditeľa magistrátu Dlhý odhadol, že pri súčasných cenách môže byť hodnota prepojenia Masarykovej s Prešovskou od 20 do 40 miliónov, v podobnom cenovom rozmedzí očakáva aj výstavbu prepojenia Kostolianskej so Sídliskom Ťahanovce.

V oboch prípadoch ide o zhruba kilometrový úsek.

„Vo všeobecnosti platí, že samosprávy nemajú šancu ufinancovať takéto nákladné projekty, no z pohľadu hodnoty celého železničného zámeru to nie sú horibilné sumy,“ dodal Dlhý.

Pre rozvoj mesta je podľa ÚHA nevyhnutné prekonať bariéru železničného koridoru rozšírením budovaných ulíc a tým posilniť nedostatočnú bezpečnosť a priepustnosť od centra mesta do mestských častí za ľavým brehom Hornádu pre všetky druhy dopravy.

„Železničná vízia pre mesto Košice, ktorú ÚHA sformuloval v minulom roku, definuje tieto lokality na základe platného ÚPN a aktuálnych požiadaviek mesta v rokoch 2022 a 2023 s cieľom prehodnotiť dohodu z roku 2007,“ uviedlo ÚHA.

Stretnutie primátora s ministrom
Na magistráte sme sa neskôr dozvedeli, že uplynulý týždeň rokoval primátor Polaček s ministrom dopravy Andrejom Doležalom (Sme rodina).

Témou stretnutia mala byť okrem iného pomoc štátnych orgánov pri budovaní nových priecestí a modernizácie železničnej stanice, ale aj s plánom výstavby nového mestského centra.

Výsledkom stretnutia bol vznik pracovnej skupiny za účasti odborníkov z mesta, ministerstva dopravy a ŽSR.

„Cieľom je pripraviť strategické materiály, ktoré by zanalyzoval Útvar hodnoty za peniaze a ten by vydal odporúčanie o ich možnej realizovateľnosti. Takto budeme vedieť, aké sú naše možnosti ohľadom železničnej vízie mesta a čo sa z nej bude dať uskutočniť,“ reagoval magistrát.

Rezort dopravy pripustil, že uvažuje o možnosti financovania košického projektu z eurofondov, avšak projekt musí mať najskôr vypracovanú štúdiu uskutočniteľnosti, ktorá odpovie aj na to, či je takéto financovanie možné.

Exprimátor k zmluve spred 16 rokov
Dohodu z roku 2007 medzi ŽSR a Košicami komentoval exprimátor Košíc Knapík s tým, že je neštandardné odvolávať sa na dohodu, od ktorej podpisu ubehlo 16 rokov, pretože projekt sa postupne precizoval a vyvíjal.

„V tom čase to malo charakter iba štartovacieho procesu, kde sa dohodnú základné kontúry zámeru. Jasné riešenia ani možnosti financovania ešte neboli v tom čase otvorené. Neskôr sa to malo postupne precizovať. Od roku 2010 nie som v tom procese, takže neviem, čo sa v tejto veci udialo,“ reagoval Knapík.

Titl: Ak je na tunel, musí byť aj na nadjazdy
Podľa dopravného inžiniera Pavla Titla projekt modernizácie trate nie je ideálny.

„Mesto Košice by malo iniciovať rokovania so železnicami o úprave projektu. Riešenie totiž nezodpovedá 21. storočiu. Napríklad trať by podľa môjho názoru mala byť kvôli hluku zapustená do zeme,“ povedal Titl.

Spochybnil tiež nutnosť stavať pri Ťahanovciach nový tunel.

„Keď máme milióny na tunel, pýtam sa, čo tým získame? Skrátime na trase Košice - Kysak cestu o minútu? Nemá to žiadnu logiku, veď tie vlaky už do stanice pomaly brzdia. Namiesto nového tunela by som riešil radšej minimálne dva nové mosty pre Ťahanovce a Rampovú a dobudoval by som tretie premostenie cez železnicu na Masarykovej. Toto je určite pre ľudí potrebnejšie,“ uviedol Titl.

Mimoúrovňovú náhradu za uzatvorené priecestia by mali podľa neho zabezpečiť ŽSR vo svojej réžii.

„Veď ŽSR prerábajú trať a rušia sto rokov fungujúce prepojenia. Ak na podmienky mesta nepristúpia, tak trať nemodernizujme a vymeňme len výhybky a poriešme trolejové vedenie. V meste nepotrebujeme jazdiť 130 alebo 160-kilometrovou rýchlosťou,“ uzavrel Titl.

ŽSR: Zníži sa hluk i vibrácie
Podľa ŽSR modernizácia sa v meste prejaví najvýraznejšie znížením hladiny hluku z prevádzky vlakovej dopravy.

„V celej dĺžke železničnej trate, ktorá sa nachádza v blízkosti obytných budov, sa budú zriaďovať konštrukcie a prvky na zníženie hladiny hluku a zníženie priestorových vibrácií s vplyvom na stavebné objekty. Najmä železničné oceľové mosty ako výrazný zdroj hluku budú komplexne rekonštruované pre zníženie ich hlučnosti a zníženie prenášaných otrasov pôdy do okolia,“ menujú ŽSR benefity rekonštrukcie.

Zvýšenie rýchlosti vlakov podľa železníc život v meste výrazne neovplyvní.

„Zvýšenie traťovej rýchlosti sa prejaví najmä pri cestovných časoch na veľké vzdialenosti, súvisiace objekty a zariadenia zvýšia bezpečnosť a komfort jazdy vlakových súprav,“ dodala hovorkyňa ŽSR.

https://kosice.korzar.sme.sk/c/23155425 ... ery_218053
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Naspäť na 2023

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.