Obchvat Prešova: Posun môžu zmariť námietky, ktoré už boli..

Moderátor: Moderátori

Obchvat Prešova: Posun môžu zmariť námietky, ktoré už boli..

Odoslaťod jarino » 12. Apr 2023 11:29

Obchvat Prešova: Posun môžu zmariť námietky, ktoré už boli doručené

V tendri na dokončenie prešovského obchvatu prišli len tri ponuky. Všetky boli o desiatky miliónov eur drahšie, než sa predpokladalo.
Najnižšiu ponuku dala Eurovia, ktorá stavia aj obchvat Košíc.
Jej víťazstvo však nie je isté.
Úrad pre verejné obstarávanie eviduje v súťaži námietky.


Obyvatelia Šariša mali koncom marca dôvod na radosť. Po viac než rok trvajúcom tendri sa v prípade poslednej skladačky obchvatu Prešova konečne otvárali obálky. Ponuky ukázali, že približné určenie ceny spred roka bolo hlboko pod tým, s ktorým rátali firmy. Oproti optimistickému odhadu 263 miliónov eur prišla najlacnejšia ponuka podľa informácií Denníka N od akciovky Eurovia SK, a to vo výške 337,8 milióna eur.

Okrem nej podal o zhruba milión eur drahšiu ponuku Doprastav a rad uchádzačov uzavrel Hochtief s 346,9 milióna. Tender, ktorý od začiatku neprebiehal bez komplikácií, nateraz nemá víťaza a výber môžu stále prepísať námietky. Tie boli doručené podľa Úradu pre verejné obstarávanie 11. apríla, čo HN potvrdil jeho hovorca Jozef Gabík.

Nebolo by to korektné
Vzhľadom na prebiehajúcu súťaž však bližšie informácie neposkytol. K prípadu sa vyjadriť nechceli ani diaľničiari s tým, že súťaž sa uzavrie až podpisom zmluvy s úspešnou firmou. „Do tohto momentu by nebolo zo strany Národnej diaľničnej spoločnosti korektné poskytovať akékoľvek informácie o priebehu verejného obstarávania,“ povedala jej hovorkyňa Eva Žgravčáková. To, či bol niekto z tendra vylúčený, sa HN z oficiálnych zdrojov nepodarilo zistiť.

HN sa preto obrátili na firmy. Šéf Doprastavu Dušan Mráz tvrdí, že oni námietku určite nepodávali. „Počujem to prvýkrát,“ povedal. Je pravdepodobné, že nespokojnosť s výsledkom teda prejavila firma z tretieho miesta. Odpoveď nemeckého Hochtiefu do článku doplníme po jej získaní.

Nejasnosti zostali
Jedným zo záujemcov bola aj firma Váhostav, ktorá pracuje na prvej etape severného obchvatu. Jej šéf Jiří Skuhra HN v minulosti informoval, že v tendri vidí vážne nedostatky. Ide totiž o stavbu, kde má projektovú dokumentáciu na starosti obstarávateľ – NDS.

image
Posun na autostráde pri Poľsku. Štát pripravuje pôdu pre miliardovú zákazku

Podniky mali nejasnosti aj v aplikácii nového valorizačného mechanizmu, ktorý tu bol vlani použitý v dôsledku náhleho rastu cien stavebných materiálov vôbec po prvý raz. Vzorec má pri nakupovaní zohľadniť výkyvy cien, ktoré si potom zhotovitelia budú môcť uplatniť na zmenu celkovej hodnoty diela. Tá mohla ísť na základe aktuálnej indexácie smerom hore aj dole.

Mohlo to byť lacnejšie

Podľa analytika Útvaru hodnoty za peniaze Jozefa Koperdáka bola pôvodná hodnota zákazky vo výške 263 miliónov eur stanovená k prvému kvartálu roka 2021. „Rozdiel medzi predpokladanou hodnotou a podanými ponukami môže byť v poriadku, ak zohľadníme objektívne faktory ako nárast cien materiálov a práce kvôli globálnym krízam,“ tvrdí.

Na druhej strane si však kladie otázku o koľko menší by bol tento rozdiel v prípade, ak by sa súťaž vyhlásila skôr, a to s ohľadom na plánovaný začiatok výstavby obchvatu v druhej polovici roka 2022. Nakoniec bolo obstaranie vyhlásené až v marci 2022 s nezmenenou hodnotou a s postupným predlžovaním lehoty na predkladanie ponúk do konca marca tohto roka.

Podľa Mráza zostali niektoré veci nezodpovedané. „Napriek tomu sme podali ponuku. Čo iné nám zostávalo?” pýta sa. Zároveň nechápe, ako mohol byť rozdiel medzi prvým a druhým miestom taký malý. „Niekedy to tak vyjde, že sa kalkuluje s podobnou cenou. Závisí to od toho, koľko percent si pridáte na riziko a koľko na réžie. Žiaľbohu, dali sme vyššiu ponuku. Mrzelo ma to. Je to jedna z posledných veľkých súťaží, ktoré NDS bola schopná urobiť,“ dodal s tým, že napríklad pri spomínanej valorizácii počítal Doprastav s cenami jedna k jednej, čo bolo do istej miery rizikové.
V prípade desaťkilometrového úseku rýchlostnej cesty R4 s tunelom Okruhliak ide o posledný veľký diaľničný tender tejto vlády, ktorý by mohol ísť do výstavby. Námietky však môžu poklepanie základného kameňa oddialiť. Riešenie podobných sťažností môže na základe príkladov z minulosti trvať jeden, dva, ale pokojne aj viac mesiacov. Závisí to od toho, aký je rozsah namietaných skutočností, komu dá úrad za pravdu a ako rýchlo vedia jednotlivé strany reagovať.

image
Doležal spustil svoju poslednú diaľničnú súťaž. Nové kilometre pribudnú pri Banskej Bystrici

Už lehota na predkladanie ponúk sa počas tendra menila viackrát pre dopytovanie sa jednotlivých záujemcov. Obálky mali diaľničiari otvárať na základe prvého termínu ešte v máji minulého roka.

NDS však musela dosiaľ odpovedať v 20 kolách na stovky otázok od stavebných firiem. Na omeškaní má podiel aj odvolanie jedného z uchádzačov. Kvantá dopytov hovoria najmä o nejasnostiach pri technických parametroch stavby.

Celý obchvat do piatich rokov
Výstavba potrvá minimálne štyri roky

Prešov je krajské mesto, v ktorom sa zbieha niekoľko dôležitých tranzitných smerov. Chýbajúci obchvat tam donedávna robil v doprave problémy, keďže sa na mestských cestách denne stretlo asi 30-tisíc áut. Na tom má vysoký podiel tiež tranzitná kamiónová doprava.

Čiastočnú úľavu od náporu priniesol juhozápadný obchvat, ktorý diaľničiari otvárali predvlani. Poslednou časťou skladačky má byť práve súťažený úsek, ktorý sa na základe podkladov postaví za štyri roky a štyri mesiace. Jedným z kritérií tendra je však aj lehota výstavby, ktorú môže víťazný uchádzač stlačiť. Aktuálne to vyzerá tak, že diaľnica bude hotová niekedy na prelome rokov 2027 a 2028.

Pri prvej etape severného obchvatu Prešova, ktorú majú stavbári odovzdať v lete, sú práce v pokročilom stave. V tuneli Bikoš je ukončená realizácia sekundárneho obloženia v oboch rúrach. Súčasne je dokončená stavebná časť a vozovky. Hotové sú aj nátery a chodníky.
Motoristom ušetrí táto časť podľa NDS desať minút cestovania a okrem deväťtisíc osobných áut by tadiaľto malo denne prejsť okolo tritisíc kamiónov. Tento úsek by mal byť podľa stránky diaľničiarov hotový v júli. Na otázku HN, či bude tento termín splnený, neodpovedali. Odkazujú, že práce na úseku prebiehajú.

Štvorkilometrový úsek, ktorého súčasťou bude aj najzložitejšia mimoúrovňová križovatka Vydumanec, mal byť hotový už v marci. Váhostav tam dokonca hlásil na začiatku výstavby možné skrátenie lehôt o pol roka. Karty však zamiešali prístupové komunikácie, ktoré boli v meste témou ešte pred výstavbou. Stavebné práce sa tak predĺžili do leta.


https://hnonline.sk/finweb/ekonomika/96 ... i-dorucene
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Naspäť na 2023

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.