SkyToll sa dohodol na predĺžení zmluvy

Moderátor: Moderátori

SkyToll sa dohodol na predĺžení zmluvy

Odoslaťod DrX » 14. Dec 2022 16:35

SkyToll sa dohodol na predĺžení zmluvy
Dohodnutá odmena za výber mýta pre spoločnosť SkyToll vo výške 63 miliónov eur je naďalej predražená. V Česku si vláda objednala výber mýta za 40 miliónov ročne

Denník N14 Dec 2022DANIELA KRAJANOVÁ reportérka

Za mýtne služby firme SkyToll má štát na budúci rok zaplatiť 63 miliónov eur. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) tvrdí, že je to o 40 miliónov eur menej, než v rokovaniach dlhoročný prevádzkovateľ elektronického mýta pýtal, vychádzajúc z pôvodného nastavenia zmluvy.

Koľko si SkyToll vypýtal, však pri hodnotení výhodnosti nie je dôležité. Keď sa na to pozrieme z rôznych uhlov, uvidíme, že predĺženie zmluvy so SkyTollom je pre štát rovnako alebo takmer také nevýhodné ako jej doterajší priebeh.

Česko si objednalo mýtny systém za asi 400 miliónov na 10 rokov, čiže za 40 miliónov ročne, zhodou okolností od združenia CzechToll/SkyToll.

Pôvodná zmluva so SkyTollom počítala s tým, že väčšinu trvania kontraktu bude štát SkyTollu platiť základnú odmenu 40 miliónov ročne. Neskôr sa to zvyšovalo o legitímne aj o nezmyselné dodatky na približne 70 miliónov eur. V uplynulých rokoch štát SkyTollu platil približne 70 miliónov ročne – čiže takmer toľko, ako mu chce platiť v budúcom roku. Zhruba také sú aj ročné tržby SkyTollu, ktoré súvisia takmer výlučne s mýtnym systémom.

V štúdii uskutočniteľnosti, ktorú si dala vypracovať NDS, mali byť náklady na nový mýtny systém takisto okolo 40 miliónov eur.

SkyToll získal kontrakt za prvej vlády Roberta Fica po tom, ako všetkých jeho lacnejších konkurentov vyradili. Roky potom inkasoval takmer polovicu všetkých mýtnych výnosov (teda zhruba miliardu z 2 miliárd eur za desaťročie).

SĽUBUJÚ, ŽE CENA EŠTE PÔJDE DOLE

Kontrakt mal vypršať na konci tohto roka, ale štát zaň nestihol získať náhradu. Preto sa čakalo na detaily toho, za akých okolností v mýtnom systéme firma zostane. Nedávno NDS sľubovala, že by sa rada s nákladmi na systém dostala počas najbližších desiatich rokov v priemere k desiatim percentám výnosov z mýta (do 250 milióniv eur ročne). To by bolo okolo 25 miliónov eur ročne.

V budúcom roku však tieto parametre mýto určite nedosiahne aj preto, lebo doterajší systém sa v tom roku začne iba postupne vypínať. Určite to nestihne ani od roku 2024, lebo NDS nedokáže vyhodnotiť aktuálny mýtny tender tak, aby sa nový systém dal včas vybudovať. Diaľničiari nedávno sľubovali, že s nákladmi na budúci rok klesnú pod 20 percent. To by bolo zhruba 50 miliónov eur, teda asi o 13 miliónov eur menej než teraz dohodnutých 63 miliónov eur.

Pripomeňme, že pri podpise kontraktu so SkyTollom sa očakávalo, že jeho ročné príjmy z mýta by sa mohli pohybovať okolo 40 miliónov eur. Potom pribudli napríklad spoplatnené mýtne transakcie, keďže štát sa rozhodol sledovať satelitmi aj cesty druhej a tretej triedy. Neskôr nákladovosť systému po niekoľkých korekciách klesla.

V tomto roku NDS predpokladá náklady na mýtny systém 103 miliónov eur – v takejto výške boli podľa výročných správ NDS aj v predošlých rokoch. Ide však o účtovné vyjadrenie, ktoré nie je totožné s reálnymi výdavkami vynaloženými v danom roku, keďže môže zahŕňať napríklad investície z minulosti, ktoré sa započítajú aj do ďalších rokov. Reálne náklady na systém sa podľa Najvyššieho kontrolného úradu do roku 2018 pohybovali okolo 70 miliónov eur. V takej výške boli zhruba aj platby SkyTollu.

AKO SA BUDE HÝBAŤ CENA

Sľubovaných 63 miliónov eur má byť iba začiatok debát a štát sľubuje, že 20-percentnú ambíciu na rok 2023 nestratil. Naopak, tvrdí, že do konca roka odhadovaná priemerná cena klesne k pôvodným plánom.

Do systému totiž plánujú zapájať aj lacnejších prevádzkovateľov, ktorí budú SkyTollu konkurovať, a znížia tak platbu pre túto firmu napríklad preto, lebo už nebude treba toľko jeho predajných miest. Okrem toho sa očakávajú debaty, či a za koľko od SkyTollu štát kúpi aj

Sľubovaných 63 miliónov eur má byť iba začiatok debát a štát sľubuje, že 20-percentnú ambíciu na rok 2023 nestratil.

jeho systém na zachytávanie čiernych pasažierov. Na jednej strane to bude investícia, na druhej zníženie splátky, pretože sa zmenší rozsah poskytovanej služby. Presný efekt je teda zatiaľ otázny, no NDS sľubuje, že vec posunú na posúdenie aj Útvaru hodnoty za peniaze.

To je nahrubo to, čo diaľničiari oznámili o dohode so SkyTollom a ďalšom postupe. V skutočnosti však zatiaľ nie je úplne jasné ani to, akú províziu bude do budúcnosti dostávať SkyToll. Diaľničiari totiž nejasne hovoria, čo myslia pod nákladmi 63 miliónov eur a s čím toto číslo porovnávajú, keď vypočítali zľavu 40 miliónov eur v porovnaní s číslom 103 miliónov eur.

Jedna z verzií je, že 103 miliónov eur je pôvodná ponuka, za akú bol ochotný služby ďalej poskytovať SkyToll. Druhá možnosť, ako pochopiť NDS, je, že 103 miliónov eur sú doterajšie ročné náklady na systém, nielen za služby od SkyTollu.

„Rekapitulácia: Predpokladaná hodnota alebo nákladovosť mýtneho systému pri výbere zhruba 240-250 miliónov eur ročne je 103 miliónov,“hovoril podpredseda predstavenstva Národnej diaľničnej pre informačné technológie Jaroslav Ivanco.

Ďalšia možnosť je, že 103 miliónov eur sú iba doterajšie náklady na SkyToll. Tá je však málo pravdepodobná, keďže podľa portálu Finstat.sk sú ročné výnosy spoločnosti SkyToll tesne nad úrovňou 70 miliónov eur.

VEREJNÁ DEBATA

Detaily dohody zverejňuje štát na poslednú chvíľu s argumentom, že skoršie vyzradenie by oslabilo jeho rokovaciu pozíciu so SkyTollom. Tento argument spochybňovali mimovládky a zástupcovia autodopravcov.

Mimovládky a autodopravcovia aj preto zorganizovali pred úradom vlády symbolický protest. Upozorňovali, že štát tesne pred koncoročným termínom zverejnil iba málo detailov o budúcnosti mýta a že nikto presne nevie, koľko mu má štát v budúcnosti platiť a čo presne za to dostane. V reakcii na to zorganizoval minister dopravy Andrej Doležal verejnú debatu.

Dopravcovia majú legitímny dôvod, prečo sa pýtať na náklady a detaily mýtneho systému. Čím menej z mýta zostane štátu, tým menej sa môže investovať do infraštruktúry. A tým väčší bude aj tlak na ceny mýtneho. Viac detailov o tom by mohol povedať avizovaný dodatok, no všetko nasvedčuje tomu, že ho NDS zverejní, až keď ho podpíše a bude teda platný.
https://e.dennikn.sk/3145675/skytoll-sa ... redrazena/
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.