Ficove diaľničné sľuby? Z rozprávky do rozprávky

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Ficove diaľničné sľuby? Z rozprávky do rozprávky

Odoslaťod eric987 » 15. Dec 2014 21:09

Súčasná situácia na našich cestách, keď sa dlhé kolóny stávajú dennodennou súčasťou a prepravné časy sa naťahujú do neúnosných výšok, začína byť neúnosná. A riešenie – výstavba diaľnic – opäť viazne.

Vymyslené termíny

Ak si človek pozrie harmonogramy výstavby dva-tri roky späť a porovná to s dnešnou situáciou, tak zistí, že napríklad na diaľnici D1 sa neplní ani jeden termín – či už v príprave, alebo samotnej výstavbe diaľnic. Cesty prvých tried, ktoré už mali byť dopravne odľahčené, pritom či už svojou kapacitou, alebo stavom vozovky, jednoducho nie sú schopné odolávať účinkom stále narastajúcej dopravy a dostávajú sa do havarijného stavu. To, že sa neplnia termíny výstavby, svedčí o tom, že niekde niečo nefunguje. No ako najvypuklejšie sa ukazujú chaos v cenách a platobná disciplína. Aj tu má svoj podiel investor, teda štát.

Zákon o verejnom obstarávaní umožňuje komisii požiadať o odôvodnenie mimoriadne nízkej ponuky. Otázne je, ako mohla Národná diaľničná spoločnosť, a. s., takéto odôvodnenie akceptovať, keď aktuálne ceny na trhu, či už materiálov, alebo stavebných prác, sú dostupné a voľne k dispozícii? Taktiež by bolo zaujímavé vedieť, ako dodávateľ zdôvodnil pokles cien na polovičnú úroveň – a to zo dňa na deň pri identických stavebných objektoch. To predsa nie je o výške marže, ale o podstate tvorby ceny, ktorú firma zdôvodňuje investorovi. O tom, že akceptované ceny boli mimo reality, svedčí aj priznanie stavebnej firmy, že s ponukou išla vedome pod náklady s cieľom zamestnať ľudí.

Cenové vojny

Zdá sa, že dôsledkom nekorektných cien je aj vznik ďalšej deformácie, a to nebývalý rozvoj druhotnej platobnej neschopnosti. Niet väčšej nespravodlivosti, ak dodávateľ nezaplatí za prácu subdodávateľom, pričom sám peniaze dostal. Pritom riešenia vo vyspelých ekonomikách existujú. Či už v posilnení vymáhateľnosti v rámci zákona o verejnom obstarávaní, kde sa môžu precizovať dodávateľské zmluvy a ich spôsob uhrádzania, alebo prostredníctvom tretej nezávislej inštitúcie, napríklad profesijných komôr, ktoré majú v rámci dodávateľmi odovzdaných kompetencií právo rozhodovať o úhradách faktúr subdodávateľom prostredníctvom fondu, ktorý financujú samotní dodávatelia.

Riešením môže taktiež byť, že v prípade reštrukturalizácie tí, čo sú najviac poškodení, majú v „ozdravenej firme“ definovaný určitý vzťah či už k aktívam firmy, alebo k jej budúcemu hospodáreniu. Súčasný stav a nečinnosť v jeho riešení síce vyhovuje niektorým silným spoločnostiam, ale aj tie sa môžu dostať do subdodávateľského vzťahu a na systém doplatiť.

Doprastav a Váhostav

Nie je pravda ani to, že reštrukturalizácia stavebných spoločností nebude mať dosah na termíny stavebných prác. Veď stavby na D1, Jánovce – Jablonov I. úsek a Dubná Skala – Turany, ktoré mali byť v tomto roku ukončené, žiaľ, ukončené nebudú. Zdržanie bude minimálne pol roka. Samotný pohľad na tieto stavby pritom jednoznačne poukazuje, že meškanie je spôsobené zlou koordináciou stavebných prác a nedostatočným nasadením subdodávateľských kapacít. Nie počasím či zmenou geológie, ako sa to zdôvodňuje s cieľom neplatiť penále.

Neodovzdanie týchto úsekov do prevádzky však sklame nielen všetkých vodičov, ale neúmerne predĺžené cestovné časy spôsobujú veľké ekonomické straty cestným dopravcom, čo zhoršuje podmienky podnikania.

http://komentare.hnonline.sk/komentare- ... vky-638522
eric987
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 94
Založený: 16. Júl 2014 08:16

Naspäť na 2014

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.