Národná diaľničná spoločnosť ustupuje advokátskym kanceláriám. Po tom, ako HN upozornili na ich kritiku, menia diaľničiari časť podmienok v súťaži na právne služby za 700-tisíc eur. Advokáti z viacerých renomovaných kancelárií ich totiž označili za diskriminačné. Okrem iného štát žiadal, aby uchádzajúca sa právna kancelária zastupovala v minulosti Slovensko.
Podľa informácií partnera kancelárie White&Case Mareka Staroňa diaľničiari od tejto podmienky upustili. „Umožnili použiť ako referenciu poskytovanie právnych služieb ktorémukoľvek štátu Európskej únie.“ Firmy tak budú môcť použiť svoje referencie aj zo zahraničia.
Vlnu nevôle však vyvolala najmä požiadavka na zastupovanie štátu v dopravnom spore aspoň za 20 miliónov eur pred Medzinárodnou komorou v Paríži. HN sa podarilo nájsť len jednu firmu, ktorá dokázala tieto podmienky plniť – advokátska kancelária Kružlík, Lopézová, ktorá zastupovala štát v spore o cenu tunela Sitina. „Hodnota sporu nemá vplyv na prípadnú zložitosť právneho problému a nič nevypovedá o kvalifikovanosti riešiť konkrétny spor,“ vysvetľuje nesúhlas advokát z kancelárie e/n/w/c Radovan Pala.
Či diaľničiari zmiernia aj túto podmienku, včera nekomentovali. Záhadou zostáva aj to, na aký spor štát potrebuje právnikov.
Právne firmy pripravujú aktuálne pre diaľničnú spoločnosť cenové ponuky. Odovzdať ich musia do 17. januára, keď sa budú otvárať aj obálky s ich ponukami. Svoje služby
majú oceniť podľa odpracovaných hodín
s tým, že k nej prirátajú aj podiel v prípade úspechu. „Akákoľvek iná ponuka by bola neseriózna. Bez toho, aby som mal konkrétne poznatky o spore, nemôžem odmenu naceniť na základe paušálnej odmeny,“ dopĺňa Pala.
Vypísaním tendra štát podľa neho očakáva spor s vysokou hodnotou. O čo však konkrétne ide, nevedia povedať nielen oslovené právne firmy, ale ani diaľničná spoločnosť. „Predmetom zákazky je zastupovanie klienta až do právoplatného skončenia sporu v konaní pred Komisiou pre rozhodovanie sporov, zastupovanie klienta pred súdmi Slovenskej republiky, prípadne pred Medzinárodným obchodným súdom pri Medzinárodnej obchodnej komore v Paríži,“ povedal pred časom Jánošík. Jeho stanovisko k zmierneniu podmienok sa HN včera nepodarilo získať.
Štátu v blízkej budúcnosti hrozia viaceré veľké spory so stavebnou spoločnosťou Skanska. Tá hrozí
žalobami v prípade tendra na obnovu železničnej trate pri Trenčíne, ale aj pri zrušení súťaže na výstavbu úseku diaľnice
D3 pri Žiline.
http://hnonline.sk/c1-54300720-stat-opr ... dny-tender