Spomeniete si na nové cesty, diaľnice, modernizáciu tratí a ďalšie dopravné projekty postavené za tejto vlády? Odvážim sa povedať, že tých čo nie, bude zrejme dosť veľa.
Nečudo, veď pre krátkosť trvania rozhádanej koalície to ani nebolo možné. A projekty, ktorými sa súčasný minister dopravy Ján Figeľ nedávno vychvaľoval, boli často len ukončením toho, čo začal rezort za vlády Róberta Fica. A inak nič významné.
Ministrovi Figeľovi však zrejme chýba zdravý úsudok, ak nahovára verejnosti, aké obrovské úspechy má za sebou a kritizuje predchádzajúci Ficov kabinet. Chápem jeho nervozitu, chce vyzerať ako úspešný manažér, nemá sa veľmi čím chváliť a tak sa pustil do prekrúcania faktov a prisvojovaniu si úspechov iných. V jeho argumentácii sú však diery.
Som presvedčený, že za súčasné čerpanie eurofondov z Operačného programu doprava (OPD), ktoré si Ján Figeľ chce pripísať ako svoj úspech, môže ďakovať najmä predchádzajúcej vláde. Rozhodol sa však zmanipulovať fakty tak, aby mu to vyhovovalo. Podľa ministra Figeľa sme mali vraj 4 roky a za ten čas sme vyčerpali 11% z objemu prostriedkov v OPD. Tu však pre objektívnosť treba dodať, čo už pán minister nepovažoval za podstatné, že na čerpanie euroforondov počas našej vlády, sme mali 3 a nie 4 roky. Plánované obdobie na fondheje stanovené od roku 2007 do roku 2013. Slovensko však mohlo spustiť procedúry a mechanizmy s čerpaním až v druhej polovici roka 2007, v auguste. Až vtedy schválila Európska komisia dokumenty Národný strategický referenčný rámec a OPD, čo bola nevyhnutná podmienka. Minister Figeľ, tak nastúpil do nami rozbehnutého vlaku. A napriek tomu, že vlak sme rozbehli, výsledky nevidno práve po Jánovi Figeľovi.
Napokon pozrite si bilanciu úspešnosti čerpania. Najdôležitejšie a najväčšie sú prioritná os č. 1 modernizácia železníc, kde nová vláda zazmluvnila len 1 projekt zo 6 a prioritná os č. 2 diaľnice, kde zazmluvnila len 1 projekt z 3, prioritná os č. 3 intermodálna doprava 0 projektov zo 4 nami zazmluvnených. Som rád, že sa našej vláde dokonca podarilo zazmluvniť celú prioritnú os č. 6 železničná verejná osobná doprava a pripraviť ďalšie žiadosti. Zazmluvnenie malých projektov, ktoré schvaľuje ministerstvo dopravy a nie komisia je okrajová záležitosť.
Samochvála ministra Figeľa sa opiera najmä o tvrdenie, že sa mu podarilo zazmluvniť 52 % projektov. No reálne zvýšili zazmluvnenie o 16 %. Ak si dobre pamätám tak ku dňu 30.6. bolo zazmluvnených cca 36 % a zdvihnúť zazmluvnenie na 52 % je skôr zlyhanie ako úspech, keďže podľa našich výpočtov z dôvodu nezačatia D1 Turany – Hubová, kde doteraz neurobil minister ani čiarku a modernizácie trate Zlatovce – Trenčianska Teplá, prídeme o najmenej 15 % zdrojov alokovaných v týchto osiach.
Ak si chceme zájsť po názor mimo Slovenska, zamyslime sa aj nad stanoviskom zástupcu EK. Vyjadrenie generálneho riaditeľa Digi Regio Európskej komisie Christophera Todda ohľadne jeho výzvy na veľa práce je potrebné chápať v špecifickej reči zástupcov EK, ako veľmi vážnu výstrahu, že v súčasnosti nastavené procesy čerpania OPD jednoznačne smerujú k ich nevyčerpaniu.
Politici často zvyknú používať argumenty ako sa im to hodí a človek sa v tom niekedy nemusí vyznať. No ja tvrdím, že by mali veriť vlastným očiam. Keď dnes prechádzate Slovenskom, jazdíte po nových úsekoch diaľnic a vidíte množstvo rozostavaných komunikácií, na ktorých sa ešte pred vyše rokom pracovalo. Po nástupe novej vlády výstavba zastala resp. výrazne spomalila, nestavia sa a len sa hovorí, kto čo chce a čo asi bude. Z toho však na Slovensku nič nemáme. Ak si nás minister Figeľ aspoň trochu váži, nech si z nás nerobí bláznov, keď hovorí o svojich úspechoch. Ak totiž existujú, tak možno len v jeho poznámkovom bloku. Niektorí politici sú bohužiaľ pod tlakom blížiacich sa volieb schopní natárať hocičo.
Ľubomír Vážny
Zdroj: Blog Hnonline, portál http://hnonline.sk
http://moje.hnonline.sk/node/9161