Koncern Eurovia ponúkol v tendri druhú najnižšiu cenu. Jeho šance sú veľké, keďže najlacnejšiu ponuku menšej stavebnej firmy Hant štát vylúčil.
Poslednú diaľnicu na Spiši má na dosah francúzsky stavebný gigant
Posledný chýbajúci úsek na trase diaľnice D1 medzi Ružomberkom a Prešovom majú stavať Francúzi. Konzorcium firiem Eurovia SK a Eurovia CS spolu s firmou Stavby mostov Slovakia ponúklo na 10-kilometrový úsek pri Levoči druhú
najnižšiu cenu – 126,2 milióna eur. Tú najnižšiu, od spoločnosti Hant BA DS, štát vylúčil. Obe ceny boli v porovnaní s odhadmi polovičné. Eurovia tvrdí, že za takúto sumu to dokáže postaviť, a to bez ďalších dodatkov. „Do ponuky sme vložili všetky naše technologické know-how,“ povedala hovorkyňa Eurovia CS Petra Kučerová.
Zvažujú odvolanie
Najnižšiu cenu ponúkla menšia stavebná firma Hant BA DS spolu so spoločnosťou Cestné stavby Liptovský Mikuláš. Diaľnicu pri Levoči chceli stavať takmer za 120 miliónov eur. Národná diaľničná spoločnosť ich však zo súťaže vylúčila. Dôvody sa HN do uzávierky zistiť nepodarilo. „Keďže verejné obstarávanie stále prebieha, NDS vám nemôže poskytnúť tieto informácie,“ povedal hovorca diaľničiarov Marcel Jánošík.
Napriek tomu však víťaz tendra nie je istý. Vylúčená firma sa môže proti verdiktu odvolať. A zvažuje, či tak spraví. „V súčasnosti právnici spoločnosti HANT BA DS analyzujú dôvody za vylúčenie,“ tvrdí hovorkyňa stavebníkov Miriam Bayerová.
Tretí prípad
Aktuálne vylúčenie Hantu zo štátnych zákaziek nie je prvé. Rovnako v minulosti postupovala nielen diaľničná spoločnosť pri stavbe diaľnice pri Prešove, ale aj Slovenská správa ciest pri obchvate tohto mesta. Firma v oboch prípadoch pýtala za stavbu v porovnaní s odhadovanými cenami zhruba polovicu. Diaľničiari Hant vylúčili, lebo neuznali predložené referencie, ktoré táto firma získala od podnikov zo zahraničia. Hant má tiež v porovnaní s konkurenčnými veľkými firmami slabšie referencie z domácej výstavby diaľnic.
V prípade diaľnice pri Prešove sa Hant tejto zákazky vzdal, v prípade cestného obchvatu centra Prešova stále proti svojmu vylúčeniu namieta. „Keď prebehnú tieto formálne kroky, budeme vedieť, či sme uspeli,“ tvrdí Bayerová.
Viaceré úseky
D-jednotka pri Levoči, ku ktorej má najbližšie francúzsky koncern, patrí k posledným chýbajúcim úsekom medzi Žilinou a Prešovom. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) ju chcel podľa pôvodných plánov začať stavať ešte tento rok, dokončiť ju chcel do troch rokov. Zatiaľ začal už tri úseky našej najdôležitejšej diaľnice.
Od júna sa stavia nadväzujúci úsek od Levoče smerom na Poprad, nedávno sa začali stavať úseky pri Martine a Prešove. Budúci rok by sa mala začať aj výstavba
tunela Višňové a úsek pri Ružomberku. Celá diaľnica medzi Bratislavou a Prešovom by mala byť sprejazdnená do roku 2017.
Marek Poracký
00:00 14. 12. 2011
http://hnonline.sk/ekonomika/c1-5419272 ... bny-gigant