Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod devil » 27. Nov 2017 14:56

OK, tak sa zhodneme ze sa nezhodneme. :)
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 04. Feb 2005 07:32

R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod fh » 20. Jan 2018 19:55

devil napísal:
mna by velmi zaujimalo ze ak by ostalo CS tak ako by vyzerala BA a kolko prace by tam bolo. som si vsak isty ze ovela-ovela menej ako ked je hlavne mesto. kechnec....tak ako zavality chlap nikdy nevyhra zlato na 100 metrovom sprinte aj ked bude trenovat denne 12 hodin, tak ani kechcec by nebol tam kde je keby bol niekde pri PO alebo este dalej.



Sám si si odpovedal v druhej časti v tejto citácií. Je to aj o polohe. Bratislava bola aj korunovačným mestom uhorských kráľov v rokoch 1563 až 1830 a sídlom uhorského snemu. Po presťahovaní týchto inštitúcií späť do Budapešti napriek strate postavenia sídelného mesta zaznamenala prudký priemyselný rozvoj a bola druhým najväčším priemyselným centrom v Uhorsku:
V Bratislave začali vznikať priemyselné podniky najmä po roku 1850, kedy boli zrušené colné hranice medzi Rakúskom a Uhorskom. V roku 1853 tabaková továreň a v roku 1856 plynáreň, ktorá bola prvou v Uhorsku vôbec.



Prudký rozvoj priemyslu nastal po rakúsko-maďarskom vyrovnaní roku 1867. Bola založená Kühmayerova továreň na šnúry a doplnky k uniformám, Marschallova továreň na výrobu kočov. V roku 1870 vznikli tri dôležité továrne - Ludwigov parný mlyn, továreň J. Rotha na patróny a rozšírením manufaktúry vznikla veľká a svetoznáma továreň na kefy, ktorá vyvážala výrobky do celého sveta.



V 70-tych rokoch sa zakladali veľké podniky, väčšinou akciové spoločnosti za účasti zahraničného kapitálu. Prvým takýmto podnikom bola továreň na výrobu dynamitu. V týchto rokoch začal pracovať veľký konfekčný závod Todesco a spol., ktorý svoje výrobky vyvážal až do Turecka a Indie.



V rokoch 1880 - 1900 vzniklo v Bratislave 16 veľkých závodov, medzi nimi továrne takého významu ako tehelňa A. Durvaya, Klingerova továreň na ľanový, konopný a jutový tovar, Kablo, Stollwerck na výrobu čokolády, kakaa a cukroviniek, továreň na smaltovaný riad. Začiatkom 20. storočia pribudli ďalšie veľké podniky ako elektráreň, elektrotechnické závody Siemens, Matador na výrobu gumy, textilná továreň Danubius, Gumon, Cvernovka. Rozsahom a významom priemyselných podnikov pred I. svetovou vojnou sa Bratislava stala druhým najpriemyselnejším mestom Uhorska.
http://m.bratislava.sk/vismo/dokumenty2 ... =priemysel
fh
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 12
Založený: 06. Máj 2005 11:19

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod devil » 20. Jan 2018 20:51

nie odpoviem si teraz, lebo tvoja bola ako vzdy bez ladu a skladu...

Počas vlády Jozefa II. (1780 – 1790) začal politický, význam Bratislavy upadať. Jozef roku 1781 zrušil inštitúciu uhorského gubernátora, okrem toho nezvolával uhorský snem, ústredné úrady roku 1783 definitívne presťahoval do Budína, korunovačné klenoty sa roku 1784 dostali do viedenského múzea a do Viedne presťahovali aj Albertínu. Počet obyvateľov dokonca klesol a hospodárska situácia sa cca do roku 1811 zhoršovala.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod fh » 20. Jan 2018 22:30

Konjunktúra sa strieda s poklesom a tu bol navyše umely zásah zvrchu,ale nič to nemení na tom že Bratislava nasledne rýchlo rástla ani na tom že sa z nej stalo druhé priemyselné centrum Uhorska. Ale ty máš evidentne nejaký problém, ako vždy si odignoroval celkový kontext a vytiahol čo sa ti hodí. Diskusia s tebou ako vždy nemá zmysel, len troluješ a zadrapuješ. Napísali ti to už viacerí, hovorím to aj ja.
fh
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 12
Založený: 06. Máj 2005 11:19

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod devil » 21. Jan 2018 09:08

doplnil som to napodstatnejsie a ty sem davas obycajny balast mimo kontextu. tema je ze co sa stane ak sa hlavne mesto presunie. no nastane upadok. to ze potom je rast v tomto kontexte neznamena nic, lebo konjuktura sa netykala len BA. podstatne nie je to ze ci bolo druhe centrum alebo piate lebo podobne velke mesta boli aj inde, podstatne je to ze tempo konjuktury bolo vyrazne pomalsie oproti W, BP ci PR.

aby sme si vedeli predstavit o com sa bavime tak BA mala v 1846 40tisic obyv., taka kluz v sedmohradsku mala v 1850 20tisic, subotica vo vojvodine 48tisic. dnesne krajske mesto ZA malo 2.326 obyvatelov. na druhej strane praha 155tisic, BP 206tisic. zaujimavy je krakow kde po rozdeleni polska tiez nastal upadok a rast bol potom tiez neporovnatelny s centrami R-U cez 100tisic sa dostali az v 20. storoci.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod fh » 21. Jan 2018 09:46

Balast je v tvojej hlave devil, ak máš problém čítať a ešte aj pochopiť dlhšie príspevky tak sa tu nepúšťaj do dišputy. Sám si protirečíš. Presun sídla do Budapešti z Bratislavy ukázal že môže ťažiť zo svojej výhodnej polohy a to sa prejavilo v prudkom rozvoji mesta a raste pracovných miest. Od roku 1846 zo 40000 isla do roku 1910 na 80000, 1921 teda po vojne keď bol úbytok ľudí na 93000 a 1930 na vyše 120000. Vtedy tu sídlilo jedno ministerstvo pre správu Slovenska ale hlavné mesto bola Praha. Na Slovensku väčšie mestá ani zďaleka neboli a tu je aj odpoveď na otázku kde by bola Bratislava keby nebola hlavným mestom. No mala by menej štátnych úradov ale vďaka svojej polohe by bola takisto príťažlivá pre investorov ako je aj dnes a bol by tu možno väčší kľud. To ti povie veľa Bratislavčanov keby si ich chcel poučovať o Bratislave :roll: Ale tvoj osobný komplex z Bratislavou a chuť hádať sa to aj tak nevyrieši. Tým s tebou končím píš si svoje troloviny ďalej nebudem už na teba reagovať.
fh
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 12
Založený: 06. Máj 2005 11:19

R4 Prešov, severný obchvat

Odoslaťod devil » 21. Jan 2018 17:58

No mala by menej štátnych úradov ale vďaka svojej polohe by bola takisto príťažlivá pre investorov ako je aj dnes a bol by tu možno väčší kľud.


po presune do BP pocet jej obyvatelov do 1850 isiel z 57 tis. na 206tis. BA sa dostali vobec nad 100tis. az v 20 storoci. takze ano, keby hl. mestom ostala islo by to daleko rychlejsie.

https://en.wikipedia.org/wiki/Austria-H ... est_cities

investori chcu byt tam kde su centralne statne urady alias pri ohni. preco si myslis ze kopa prevadzok mimo BA maju svoje centraly v BA. evidentne nechapes vyznam osobneho kontaktu, mail a telefon su dobra vec ale to zdaleka nestaci. kopa ofisov sukromneho sektora by pekne isla tam kde by boli centralno-statne kancle.... tliachas o priemysle ale nemas tusenia ako sa vybavuju veci pre velkych investorov. necham ta v tvojej nevedomosti. ako sa hovori ignorance is bliss...
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 04. Feb 2005 07:32

O. T.: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod KN.SK » 21. Jan 2018 18:29

Do 17. novembra 1873 nebolo slychu ani vidu o Budapešti. Dovtedy tam boli Pest, Buda a Ó-Buda (terajším pravopisom: Óbuda)/Pešť, Budín a Starý Budín.
Festina lente! Σπεῦδε βραδέως!
Sapienti sat.
Radšej budovať, než niečo ničiť.
Obrázok používateľa
KN.SK
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3839
Založený: 08. Máj 2014 11:56

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Vlados » 21. Jan 2018 20:27

sa dostal aj sám :)
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod devil » 22. Jan 2018 16:44

je jedno kedy sa formalne spojili. treba si vsimat ten rast od konca 18. storocia, su to enormne cisla tak neviem ci si niekto naozaj mysli ze tam nebol jasny vplyv presunu centralneho statneho aparatu.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod StVO » 07. Feb 2018 21:20

devil,

v nadväznosti na diskusiu o intenzitách... Otázočka, ako nadradená dopravná infraštruktúra vplýva na zamestnanosť v regiónoch. Ono sa to dá pekne modelovať tak, že si vezmeme, ako to bolo pred 20 rokmi, na konci roku 1997 – keď na Slovensku existovalo len pár krátkych úsekov diaľnic ešte od komanča plus obchvat Trenčína a boli sme čierna diera Európy, o ktorú žiadny investor ani nezakopol – a ako to vyzerá po tých 20 rokov výstavby D+R, na konci roku 2017. Dobre sa to porovnáva, lebo práve od toho 1997-meho sú k dispozícii rovnako štruktúrované dáta o nezamestnanosti. Samozrejme nemožno porovnávať absolútne čísla nezamestnanosti, v tom si za ten čas polepšilo celé Slovensko (z priemeru 12,5% vtedy na priemer 6% dnes), hoci to v priebehu času bolo trochu na hojdačke – no tá hojdačka platila plošne. Skôr teda ide o to, porovnať si, KDE si AKO polepšili. Čiže, kde klesla nezamestnanosť viac a kde naopak menej či veľmi málo. Čísla máme agregované po okresoch, samozrejme v rámci nich sú vždy rozdiely, ale tie sú v zásade typizované v zmysle mestá lepšie, dediny horšie. Pre jednoduchosť nerozlišujem medzi okresmi BA I až BA V a KE I až KE IV, ale beriem to ako okresy Bratislava a Košice.

Takže, aby som to nenaťahoval, TOP 10 okresov, kde najviac klesla nezamestnanosť: 1. Galanta, 2. Dunajská Streda, 3. Šaľa, 4. Trnava, 5. Nové Zámky, 6. Hlohovec, 7. Partizánske, 8. Nitra, 9. Myjava, 10. Zlaté Moravce. Pokles je od 3,5-násobného až po vyše 6-násobný.

Oproti tomu postavme BOTTOM 10 okresov, kde nezamestnanosť klesla najmenej: 1. Bratislava, 2. Liptovský Mikuláš, 3. Banská Bystrica, 4. Rožňava, 5. Kežmarok, 6. Poltár, 7. Rimavská Sobota, 8. Košice-okolie, 9. Medzilaborce, 10. Senec. Pokles je od skoro nemerateľného v Bratislave po cca o tretinu v Senci. Pre úplnosť treba dodať, že BA, BB, SC mali aj predtým nízku nezamestnanosť a tak nemali taký priestor ma pokles.

(všetky dáta v prílohe)

Že sú všetky okresy, kde najviac klesla nezamestnanosť, na západe, asi sotva niekoho prekvapí. Čo je na tom celom ale zaujímavé, je vzťah okresov z oboch koncov rebríčka k nadradenej cestnej sieti: totiž sú tam plus mínus rovnako zastúpené okresy, kde tie diaľnice stoja, ba priam vedú okresnému mestu cez humná, ako okresy, kde diaľnicu nevideli ani z rýchlika. Inými slovami, žiadna korelácia. Aj keď si prebehneš celý rebríček, tak zistíš, že sa jednoducho okresy D+R pozitív a D+R negatív veselo striedajú bez akejkoľvek korelácie.

A čo tým chcel básnik povedať... nezamestnanosť či ekonomická produktivita regiónu závisia od množstva faktorov, z ktorých dopravná infraštruktúra má naozaj len okrajový vplyv a prejaví sa až vtedy, keď sú splnené fundamentálne podmienky na ekonomický rast. Ak tieto splnené nie sú, môžeš stavať aj hyperloop, moc si nepomôžeš.
Nemáte oprávnenie prezerať súbory priložené v tomto príspevku.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 670
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod StVO » 07. Feb 2018 21:26

A ešte k tomu východnému Nemecku: mapky máš pekné, ale opakujem, choď tam osobne, aby si zažil tú dekadentnú atmosféru. Problém tých krajov je totiž v tom, že sa vyľudňujú v miere, akú neuvidíš ani v poslednej gemerskej vieske (a pritom na tom Gemeri je to dosť zlé). Už len oficiálne údaje o obyvateľstve hovoria o obrovských „stratách“ obyvateľstva, keď kedysi stotisícové mestá majú ledva 70-tisíc obyvateľov, o dedinách škoda reči. Pričom tieto dáta ešte nezachytávajú tých, čo síce zdrhli, ale trvalý pobyt si (zatiaľ) oficiálne nezmenili. Keď ideš po uliciach väčšiny východonemeckých miest, tak si zrazu uvedomíš, že všade vidíš najmä dôchodcov (ktorí už nemajú ako zdrhnúť) a mládežníkov (ktorí ešte nemajú ako zdrhnúť), plus prípadne migrantov či bezdomovcov. A večer o ôsmej je centrum mesta prázdne, nikde pomaly ani nohy.

Uvediem ako extrémny príklad Dessau-Roßlau, ale mnohé ďalšie mestá na tom nie sú o moc lepšie... toto mesto stratilo od Die Wende bezmála 40% obyvateľstva a je to vidieť: všade sú domy duchov, no nie také tie hypotekárno-developerské (ako v US či Španielsku), lež pôvodná zástavba, kde ešte nie tak dávno žili ľudia, ale teraz sú celé bloky vyľudnené a rozpadávajú sa. Vyzerá to tam ako Luník IX, ale nie je, to sú proste len opustené domy. Krátky klip tu, stojí to za pohľad, taký úpadok si zaiste na Gemeri nevidel (pre úplnosť: centrum je pekné a sú tam aj nejaké nové štvrte, ktorým ale vzhľadom na ich veľkosť možno pripísať tak najviac 10% z tých opustených domov):

https://www.youtube.com/watch?v=0r1gyKXFtk0

Prečo? Lebo niet roboty a tak ľudia utekajú za prácou inam. Poznáme aj na Slovensku, ale miera je tam úplne niekde inde. Mnohí zmizli natrvalo, ďalší jazdia na týždňovky do „starých“ spolkových krajín a tí najvytrvalejší lokálpatrioti tam dochádzajú denne. Ono s tou dochádzkou to majú vlastne ľahké, lebo tak ako všade v ex-DDR, diaľnica (inde aspoň rýchla a pohodlná Bundesstraße) je za rohom, detto rýchle, pohodlné a v hustom takte jazdiace vlaky...ešte aj MHD má v ex-DDR zväčša veľmi slušnú kvalitu. Najlepšie je tento trebd vidieť v oblastiach, ktoré sú blízko „starých“ spolkových krajín – také Sasko-Anhaltsko (kam patrí aj spomínané Dessau) to celé definitívne zabíja svojim sloganom „Wir stehen früher auf“. Vstávame skôr. Podľa štatistík naozaj vstávajú skôr ako zbytok Nemecka – lebo musia ďaleko cestovať za prácou. Vraj pôvodne uvažovali aj o slogane „Wir kommen später nach Hause,“ ale to sa im už asi zdalo príliš drsné.

https://de.wikipedia.org/wiki/Land_der_ ... haufsteher

Skús si predstaviť, ako by vyzeralo Slovensko, keby – prepočítajme to na naše pomery – 450 tisíc Slovákov DENNE dochádzalo za prácou do Česka či Rakúska, plus 3x toľko na týždňovky a k tomu by sa cca milión Slovákov už definitívne odsťahovalo...

Takže, v konečnom dôsledku, čísla nezamestnanosti nevyzerajú tak zle, keď polovica práceschopného obyvateľstva pracuje „v exile.“ Veď zamestnaní sú. Avšak či tá cena za to stojí, som si nie istý. Paradoxne tak kvalitná dopravná infraštruktúra prispela nie k tomu, aby sa región rozvíjal, ale k tomu, aby sa vyľudňoval, lebo sa ľuďom ľahšie uteká za prácou inam...a často natrvalo.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 670
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Vlados » 07. Feb 2018 23:27

StVO, tento príspevok si zaslúži zarámovať.

Podobným problém majú aj češi (nie Morava). Všetko sa sústreďuje do Prahy, no na situáciu z DDR sa nechytá. Je to v ďaka nízkym platom (oproti NSR).
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod KN.SK » 08. Feb 2018 08:31

BAUHAUS
Festina lente! Σπεῦδε βραδέως!
Sapienti sat.
Radšej budovať, než niečo ničiť.
Obrázok používateľa
KN.SK
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3839
Založený: 08. Máj 2014 11:56

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod devil » 08. Feb 2018 16:55

tie vyludnene mesta a obce su aj na Sk. ale skus dat ludom tie platy a to socialne zabezpecenie ako vo vychodnom nemecku a budu stastny. oni sa tam porovnavaju so "zapadnymi" spolkovymi krajinami to je trosku iny standart aj oproti BA. a viem si zivo predstavit aj take dochadzanie o ktorom pises. cas bezi rovnako tu aj tam. ale zaujimave je nieco uplne ine, vychodne nemecko bolo sucastou ostbloku, zapadne nie. u nas sme boli sucastou ostbloku komplet. tak potom neviem naisto co chces naznacovat ale ak to na co myslim tak to hranici s hrubym osocovanim....

Ono sa to dá pekne modelovať tak, že si vezmeme, ako to bolo pred 20 rokmi, na konci roku 1997 – keď na Slovensku existovalo len pár krátkych úsekov diaľnic ešte od komanča plus obchvat Trenčína a boli sme čierna diera Európy, o ktorú žiadny investor ani nezakopol – a ako to vyzerá po tých 20 rokov výstavby D+R, na konci roku 2017. Dobre sa to porovnáva, lebo práve od toho 1997-meho sú k dispozícii rovnako štruktúrované dáta o nezamestnanosti.


za ovela lepsi priklad povazujem porovnanie s 2007-2008. ze preco ? lebo porovnavam tzv. dobre casy s dobrymi casmi a nie s krizou ako koncom 90´s, lebo za zaklad neberiem zdeformovany post-socialisticky a statno-mafiansky meciarizmus. a este pre jednu vec, ktoru napisem na konci a to bude tak trochu pointa. inac tato debata tu prebehla nedavno, konkretne 2 strany dozadu asi pred 2 mesiacmi

viewtopic.php?f=10&t=15223&start=3100#p202129

vlastne nie je problem si to nalistovat, pridal som ale este jednu mapu.

teraz nemozem vyrabat tabulky okresov 2007-2017 tak aspon dam udaje pre niektore kraje (bez BA,TT a TN tam to naozaj nema zmysel), cize 2007-2017-rozdiel.

ZA 5,55 4,7 0,85
NR 7,1 4,05 3,05
BB 14,1 8,67 5,43
KE 13,02 9,94 3,08
PO 12,05 9,68 2,37

cize absolutny pokles je najvyssi v BB kraji. z nizsich cisiel je mensi priestor na klesanie, presne ako pises. preto je zaujimavy pokles v NR kraji. cize BB a NR klesali asi najviac. bavime sa o celych krajoch cize vacsie absolutne cisla aj pri zdanlivo nizkych percentach (ako ked sa bavime o hdp kde kazda desatina je realne tazka suma). v tomto obdobi bola asi rozhodujuca udalost otvorenie R1 v 2011. cez ktore kraje ide R1 :?: :wink: a toto je ta pointa kt. som spominal vyssie.

toto tvrdenie podporuje mapa 12/2017

gallery/image_page.php?album_id=67&image_id=38908

zasadne nesuhlasim s tym ze "dopravná infraštruktúra má naozaj len okrajový vplyv". podla mna velky vplyv aj ked urcite nie je vseliek. a este nieco, prosim ukaz mi tie TOP okresy kde diaľnicu nevideli ani z rýchlika. urcite za ne nepovazujem okresy typu MY alebo TO. npr. na hornej NR stat dotuje okolo 4000 banickych pracovnych miest. take cislo ma zasadny vplyv na statistiku, to su v prepocte tazke percenta.....

a stale cakam na zoznam priorit vo vystavbe, lebo OK ze kritizujes niektore tahy alebo useky ale mas aj nejaky vlastny zoznam. alebo to mam chapat tak ze treba len vylepsovat cesty a to vlastne staci. :?:
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod zoom » 08. Feb 2018 19:11

Top okresy bez dialnice si praješ Devil? Okres Námestovo 5,08% nezamestnanosť v decembri
Obrázok používateľa
zoom
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 542
Obrázky: 15
Založený: 21. Sep 2008 16:28

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Vlados » 08. Feb 2018 20:14

Porovnajme Žarnovicu a Humenné.
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod devil » 09. Feb 2018 08:17

2007-2017-pokles
ZC 15,32 7,98 7,34
HE 9,49 8,34 1,15
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Vlados » 09. Feb 2018 10:13

doplníš aj čísla z 97 nech to máe kompletné?
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Lorenc » 09. Feb 2018 12:22

zoom napísal:Top okresy bez dialnice si praješ Devil? Okres Námestovo 5,08% nezamestnanosť v decembri


5 percent, ale za akú cenu nikto nieje doma. Tisíce Oravcov chodia pracovať mimo do Ba do AT na týždňovky atď. Orava negeneruje pracovné miesta ako by mohla a nevyužíva svoj potenciál. Keby štát absolútne nekašlal na Oravu a strategicky dobudoval R3 DK-TS.
Čo je len zlomok ivestícií oproti susednej D3, mohlo plno turistov z PL chodiť aj sem.

Veď koľko pracovných miest generuje na Liptove jeden resort ako Jasná. Taký istý resort aspoň počtom km zjazdoviek by mohol vzniknúť prepojením stredísk Kubínska Hoľa- Racibor.
Lorenc
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 06. Máj 2005 09:43

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod StVO » 09. Feb 2018 12:33

devil napísal:zasadne nesuhlasim s tym ze "dopravná infraštruktúra má naozaj len okrajový vplyv". podla mna velky vplyv aj ked urcite nie je vseliek.

Právo nesúhlasiť samozrejme máš. Problém je v tom, že tá implikácia má presne opačný smer ako sa snažiť tvrdiť.

devil napísal:a este nieco, prosim ukaz mi tie TOP okresy kde diaľnicu nevideli ani z rýchlika. urcite za ne nepovazujem okresy typu MY alebo TO. npr. na hornej NR stat dotuje okolo 4000 banickych pracovnych miest. take cislo ma zasadny vplyv na statistiku, to su v prepocte tazke percenta.....

Ak Topoľčany a Myjava majú dobrý prístup k diaľnici (btw, Palčekové+Dubníky sú horšie ako Soroška), tak to ho má potom aj Rožňava, o Kežmarku nehovoriac. A čo sa týka regiónu hornonitrianskeho a dotovaných baníkov, "trošku" to tam poznám. Z tých dotovaných baníkov dnes už väčšinu tvoria Rumuni, Bulhari, Srbi atď. Blbé, však? Navyše z vyššie uvádzaného okresu Partizánske zase až tak veľa ľudí v tých baniach nerobilo ani predtým, prevažne to boli ľudia z prievidzského okresu.

devil napísal:a stale cakam na zoznam priorit vo vystavbe, lebo OK ze kritizujes niektore tahy alebo useky ale mas aj nejaky vlastny zoznam. alebo to mam chapat tak ze treba len vylepsovat cesty a to vlastne staci. :?:

Kuk do vlákna intenzívneho.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 670
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod StVO » 09. Feb 2018 12:37

devil napísal:tie vyludnene mesta a obce su aj na Sk. ale skus dat ludom tie platy a to socialne zabezpecenie ako vo vychodnom nemecku a budu stastny. oni sa tam porovnavaju so "zapadnymi" spolkovymi krajinami to je trosku iny standart aj oproti BA. a viem si zivo predstavit aj take dochadzanie o ktorom pises. cas bezi rovnako tu aj tam.

No, keď už do toho miešaš tamojšie platy, tak si tam zamiešaj aj tamojšie výdavky na bývanie, stravu a dopravu. To zrazu všetko vyzerá inak. A ešte raz - také vyľudnené mestá a obce v SK veru nie sú ani náhodou, ani také dochádzanie, ex-DDR je úplne iná liga. Nejakú dobu som strávil v Nemecku, síce Ruhrgebiet, ale aj do DDR som mal možnosť nakuknúť... Predovšetkým však išlo o niečo iné a totiž o to, že ex-DDR dostalo do vienka dopravnú infraštruktúru o akej sa nám ani nesníva, lenže regionálne rozdiely sa tam ďalej zväčšujú a regióny až na pár svetlých výnimiek upadajú. A to je celá pointa.

devil napísal:ale zaujimave je nieco uplne ine, vychodne nemecko bolo sucastou ostbloku, zapadne nie. u nas sme boli sucastou ostbloku komplet. tak potom neviem naisto co chces naznacovat ale ak to na co myslim tak to hranici s hrubym osocovanim.....

Asi som nechápavý...ale fakt nerozumiem, čo tým chcel básnik povedať.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 670
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod StVO » 09. Feb 2018 12:44

devil napísal:
Ono sa to dá pekne modelovať tak, že si vezmeme, ako to bolo pred 20 rokmi, na konci roku 1997 – keď na Slovensku existovalo len pár krátkych úsekov diaľnic ešte od komanča plus obchvat Trenčína a boli sme čierna diera Európy, o ktorú žiadny investor ani nezakopol – a ako to vyzerá po tých 20 rokov výstavby D+R, na konci roku 2017. Dobre sa to porovnáva, lebo práve od toho 1997-meho sú k dispozícii rovnako štruktúrované dáta o nezamestnanosti.

za ovela lepsi priklad povazujem porovnanie s 2007-2008. ze preco ? lebo porovnavam tzv. dobre casy s dobrymi casmi a nie s krizou ako koncom 90´s, lebo za zaklad neberiem zdeformovany post-socialisticky a statno-mafiansky meciarizmus. a este pre jednu vec, ktoru napisem na konci a to bude tak trochu pointa. inac tato debata tu prebehla nedavno, konkretne 2 strany dozadu asi pred 2 mesiacmi

No, odhliadnuc od toho, že Ti síce vadí mečiarizmus, ale v 2007 tu vládol zlepenec Fico, Mečiar a Slota, každý z nich je riadny kus... Vieš, keď porovnávaš 2007-2017, tak keby platila tá Tvoja hypotéza, mohli by byť dáta "kontaminované" rozsiahlou diaľničnou výstavbou pred začiatkom hodnoteného obdobia, preto som zvolil 1997. No ale dobre, keď chceš 2007, máš ho mať. Nebude sa Ti to páčiť :mrgreen:

TOP 10 okresov v znižovaní nezamestnanosti 2007-2017: 1. Šaľa, 2. Hlohovec, 3. Levice, 4. Veľký Krtíš, 5. Krupina, 6. Žiar nad Hronom, 7. Nové Zámky, 8. Žarnovica, 9. Partizánske, 10. Dunajská Streda. Zjavne prevažne diaľničné mocnosti :lol:

BOTTOM 10 okresov 2007-2017: 1. Bratislava, 2. Senec, 3. Pezinok, 4. Žílina, 5. Liptovský Mikuláš, 6. Trenčín, 7. Banská Bystrica, 8. Svidník, 9. Ilava, 10. Vranov nad Topľou. Z toho Bratislava až Trenčín nárast nezamestnanosti!!! Nuž, diaľnicu majú len vo Svidníku a Vranove, všetci ostatní sú chudáci bez diaľnice a tak im stúpa nezamestnanosť. Či sa mýlim?? 8)

Kompletné dáta opäť pripájam.

devil napísal:teraz nemozem vyrabat tabulky okresov 2007-2017 tak aspon dam udaje pre niektore kraje (bez BA,TT a TN tam to naozaj nema zmysel), cize 2007-2017-rozdiel.

Kraje ani neskúšaj porovnávať, keďže ich vzhľadom na veľkosť ťažko môžeš vztiahnuť k dopravnej infraštruktúre, to môžeš rovno porovnávať celé Slovensko s čímkoľvek. Nehľadiac na to, že sú to totálne nehomogénne jednotky vymyslené mečiarovskou háveďou... Ono aj niektoré okresy ako napr. Nové Zámky sú z pohľadu homogénnosti a veľkosti dosť problematické.
Nemáte oprávnenie prezerať súbory priložené v tomto príspevku.
Naposledy upravil StVO dňa 09. Feb 2018 12:57, celkovo upravené 1 krát.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 670
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod StVO » 09. Feb 2018 12:52

Lorenc napísal:
zoom napísal:Top okresy bez dialnice si praješ Devil? Okres Námestovo 5,08% nezamestnanosť v decembri

5 percent, ale za akú cenu nikto nieje doma. Tisíce Oravcov chodia pracovať mimo do Ba do AT na týždňovky atď. Orava negeneruje pracovné miesta ako by mohla a nevyužíva svoj potenciál. Keby štát absolútne nekašlal na Oravu a strategicky dobudoval R3 DK-TS.
Čo je len zlomok ivestícií oproti susednej D3, mohlo plno turistov z PL chodiť aj sem.

Nechcem rýpať, ale státisíce Poliakov jazdia do Zakopaneho po obyčajnej ceste, v mnohom horšej ako I/59 na Orave, pričom kilometrický rozdiel je minimálny... Nebude problém niekde inde?

Inak Poliaci nemajú ani náhodou v úmysle ťahať S7 ďalej ako po Rabku, zabudni na to, že by ju ťahali na Jablonku.
Obrázok používateľa
StVO
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 670
Obrázky: 8
Založený: 12. Jan 2017 22:30
Bydlisko: Karlsdorf

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Lorenc » 09. Feb 2018 13:06

Veď je v tendri obchvat N. Targu. 20.2 majú otvárať ponuky. Prepojenie S7 s R3 bude na pretras, ale ak bude tak cez Suchú Horu. Keby R3 stála v spomínanom úseku DK-TS tak sa to minimálne projektuje. Naši politici si neuvedomujú, že iba Zakopané ročne navštívi 10 mil turistov, čo je pre nás strategický zdroj návštevníkov. Nedobudovaná kvalitná infraštruktúra oberá o zisky aj cr zariadenia na Liptove a Orave a brzdí rozvoj turistického ruchu.
Lorenc
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 06. Máj 2005 09:43

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 21 hostí.