Stránka 48 z 52

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 15. Jún 2023 20:08
od Xisco
6/23

Celkom makajú,
vozia zeminu,
už zakladú kruhový objazd cez III/2095,
most cez Kysucu šalujú.

Tempo nie je najhoršie na slovenské pomery.

Ale podľa neoficálnych info, termín z 12/23 sa posúva na jar 2024. Dokonca sa hovorí, že časť majú otvoriť do konca roka. Len neviem, ktorú Schaeffler - kruháč (tu chýba ešte veľa navážky a dokončovačiek) a na úseku kruhový objazd - križovatka I/11 zase chýba most cez Kysucu. Tak neviem a pochybujem.

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 18. Jún 2023 20:26
od milan_KM
Nad I/11 sa práve montuje vrchná skruž pre betonáž 3 poľa mostu. Most z technologického hľadiska naozaj zaujímavý, prvé pole bude na pevnej skruži priestorového lešenia, stredné pole letmá betonáž a tretie pole, vrchná pevná skruž.

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 03. Aug 2023 16:23
od Xisco
8/23

- vzniká kruhový objazd na ceste III/2095
- navozená skoro finálna vrsta zeminy a kameniny z kruhové objezdu smerom ku mostom cez Kysucu

Tempo slušné, do konca roku ostáva ešte pár mesiacov, možno aj otvorenie bude načas.

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 22. Aug 2023 22:36
od jarino
Video zo stavby privádzača:
https://www.youtube.com/watch?v=3pf2V7IMG_Y

Most ponad Kysucu nevyzerá, žeby bol do konca roka na kompletku hotový.

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 24. Aug 2023 11:58
od metelesku.blesku
Ani nebude. Veď termín otvorenia posunuli na 2Q 2024. Toť vyjadrenie starostu KNM zo 7.6.2023

Marián Mihalda
7. jún ·
ROKOVALI SME SO ZHOTOVITEĽOM DIAĽNIČNÉHO PRIVÁDZAČA
Naše pozvanie prijali zástupcovia zhotoviteľa diaľničného privádzača.
Zaujímali sme sa najmä o pribieh prác a ich napredovanie. Najdôležitejšia otázka bola ohľadom termínu ukončenia výstavby. Podľa odpovede zástupcov zhotoviteľa sa predpokladá zhruba v polovici budúceho roka.

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 24. Aug 2023 18:28
od badger-FB
A k tomuto aj ďalší dodatok:

Dodatok č. 2 k Zmluva o dielo č. ZM/2021/0520 - D3 Žilina (Brodno) - Kysucké Nové Mesto, privádzač
Dátum uzavretia: 24.08.2023
Celková čiastka: 1 526 138,97 €
https://crz.gov.sk/data/att/4352388.pdf

... z 13,7 sme na 18,2 mil. eur (+33%)

to sa Ersék utešoval, že tendrovali len jeden rok ... je jedno koľko tendrujú, kvalita nikde

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 24. Aug 2023 19:23
od Xisco
Cena diela, termíny na zmluve sú už dávno len čísla. Posledné čoho by som sa držal.

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 24. Aug 2023 21:35
od badger-FB
Ibaže rozpočty nie sú nafukovacie. Práve preto sa stavia už tak málo kilometrov, lebo sme na dne s financiami. Práve preto sa uberá z príprav etc.
Preto sa aj na viacerých úsekoch skoro nestavia. Takže práveže je to hlavne o peniazoch. Pre tie sa posúvajú termíny. Nikto nepríde a nepovie fajn dáme tam o 10 alebo 250 mil eur viac.
A aj začatá príprava vo vysokom štádiu, iné nečítame len nie sú financie.
Niekto by za to mal niesť zodpovednosť. Inde plnia termíny s mesačnými rozdielmi a tu?!

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 25. Aug 2023 11:08
od metelesku.blesku
Samozrejme, že je to hlavne o peniazoch. Ale tie peniaze najprv niekto má a niekomu ich dáva na základe nejakých zmlúv a vykonanej práce. Ale keď ich rozhadzuje takto dodatkami, tak ho majú samozrejme všetci za bzdochu, ktorú možno donekonečna šklbať. Zaujímavé, že s takou GDDKiA ani ŘSD si nikto ani nedovolí takéto dodatky uzatvárať na prakticky mesačnej báze. Stačilo vyhodiť zopár neschopných zhotoviteľov v minulosti a už si to nikto nedovolí ani navrhovať.

Takže v prvom rade ide o neschopnosť, resp. všehoschopnosť NDS. Bez vetra sa ani lístok nepohne. Pokiaľ by NDS začala striktne trvať na plnení uzavretých zmlúv, vyhadzovaní dodávateľov zo zákaziek, to by sme len pozerali, ako sa zrazu dokážu diela dokončovať načas a v zmluvnej cene (max. +10%). Namiesto toho si myslia, že žereme seno a niekto uverí tým rozprávkam o tvrdých horninách v ílovitých kopcoch Oravy...

Nuž, ale evidentne nie je vôľa k vyriešeniu tohto údajného problému s cenami a termínmi, takže vyvstáva najdôležitejšia otázka na vedenie NDS: Cui bono?

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 25. Aug 2023 11:38
od Xisco
Príklad:
Ideš okolo rozostavaného úseku (alebo video), vidíš, že na niektorých úsekoch ani nohy, to isté za polroka, rok.

A zrazu: Pôvodný termín sa musí predĺžiť o polroka, o ďalšieho polroka ďalšie predĺženie.

Kde je nejaké pevné slovo, zmluvy a tak?

Kapacitne zhotoviteľ robí na 50% a my mu predĺžime termín ako nič???

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 25. Aug 2023 11:43
od metelesku.blesku
No veď presne o tom píšem. Že NDS namiesto toho, aby trvala na zmluvných podmienkach a uplatňovala zmluvné pokuty, alebo vyhadzovala evidentne neschopných zhotoviteľov, tak im zvyšuje ceny a predlžuje termíny.

V súčasnosti asi neexistuje na SK projekt, ktorý by nebol postavený v duchu hesla: "Posavili sme ho síce drahšie, ale aspoň neskoro."

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 25. Aug 2023 13:08
od Vlados
Ak pracuješ v NDS a si vhodne motivovaný,tak nevidíš dôvod prečo nenavyšovať ceny a neposúvať termíny.

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 27. Aug 2023 21:00
od badger-FB
Tomuto ja napríklad rozumiem, že to tak je, lebo ani inak byť nemôže. Vplyvom inflácie by to nedokončili v pôvodných zmluvách. Naša krajina dlho pracovala na indexačnom vzorci. Slabšie firmy nepokračovali, ale oficiálne nič neprerušili. NDSka čakala na vzorec a potom na jednania. Výsledkom je, že sa v skutočnosti nepracovalo a výsledné dielo bude za väčšie peniaze, ktoré ale obratom NDSka nemá, takže oddialila jednania a preto sa aj deje tento stav, ktorý tu máme. Nič zložité na pochopenie - pretože sa to nedeje len v diaľniciach. (napríklad Poliaci automaticky indexovali o 10%, vzorec dopracovali neskôr, o túto sumu niečo neskôr tendrovali a podpísali a takýchto príkladov sa dá nájsť viac) - a na to netreba pracovať v inej štátnej firme či ministerstve, na to stačilo v tomto období kúpiť novostavbu respektíve pracovať v súkromnom sektore a pozorovať tie dodávateľské reťazce. (všetko je v posune dobrého polroka; a nie len pre nedostatok vybraných tovarov čo sa vlečie od pandémie napríklad hlavne v sanite)
Na vine tohto stavu sú ministerstvá, nie NDS.

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 28. Aug 2023 05:22
od Xisco
Áno, keď tu staviame diaľnice 5 a viac rokov, tak za to obdobie nastanú rôzne veci (covid, ekonomika, ceny hore, ...). Tam už nie je na výber, keď zhotoviteľovi ceny zrástli o 100%, chlapi odídu zo stavby a štat má zviazanie ruky, lebo na stavbe sa nepracuje, vtedy predĺžia termín raz dva.

Ale keby to robili riadne, že máte na to, tak ako je podľa zmluvy, napr. 2-3 roky, tak za ten čas nenastane toľko situácií). Čo sledujem výstavbu, tak kapacita stavby je na úrovni 50%, okrem Strečna, tak je to tak 85%.

Strečno alebo RK sa stavajú cez 10 rokov, aké boli vtedy ceny materiálu, platy atď? Firmy rátajú tiež s nejakým plánovaným ziskom, teraz podpíšeš zmluvu, za rok sú to iné čísla, potom zase je to inač ...

Chyba je jedine to, že sme tu strašne pomalí a komplikovaní.

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 28. Aug 2023 18:47
od badger-FB
Naša krajina sa tvárila že sa nič indexovať ani nebude. Fáza pomalej výstavby alebo nestavania sa natiahla. A výsledok? Veď to každý vidí: nové dodatky. Čiže platiť viac sa musí. A je jedno či na úseku D1 alebo D3 alebo R2 ... a či "len" nejaká dokumentácia alebo riadna stavebná činnosť. Pritom tomu dosť dobre nejde rozumieť, lebo vysokú infláciu sme mali so vznikom SR a aj na prelome tisícročí bola dlhšiu dobu vyššia. To nebol žiadny nový jav. Tu sme čakali že to klesne ... no a nekleslo.

Ja neviem ako presne funguje mechanizmus pri diaľničnej výstavbe. Ja viem povedať, že v obrane funguje toto trochu inak. Po nejaký míľnik sa už nenavyšuje cena. Ani po rozpracovaný ďalší - lebo zhotoviteľ garantoval aj platnosť ponuky. Predsa len v tejto schéme by riskoval vyradenie z ďalšieho tendra (bezp. previerka charakterizuje aj spoľahlivosť - čiže ak by len tak odstúpil alebo niečo nedodržal, tak sa na to nazerá trocha inak) - čiže po ďalší míľnik to preberie na seba. O tom je ale trh a podnikanie. Ale potom má právo na dodatočné jednanie, takže ak sa vie že jednotkové ceny (JC) za konkrétne materiály sú drahšie, tak sa musia aplikovať nové JC na chýbajúce práce ALEBO v našom prípade zhotoviteľ často príde s alternatívami. To by ale znamenalo v niektorých prípadoch zmenu noriem a výsledných požiadaviek, úpravu projektov a to dosť často nejde, ale ide o to, že má snahu ...

Ani v záujme štátu by nemalo ale byť, že fi budú pracovať v strate. A to je jedno v ktorej časti krajiny, každý má nejaký príjem a keď prestane pokrývať fi plán tak je krach a to je pre štát dvakrát drahšie. Výpadok zo zamestnanca aj firmy (ak je v zisku), ale zároveň nové výdavky na sociálne zaistenie. A hlavne ale, aj tak musí nanovo obstarať - čiže nič neušetrí na tej zakázke. Teraz sa nebavím o hybridných modeloch Hydrostavu, Váhostavu, Doprastavu, a iných bauov. Tieto nadštandardne veľké firmy tvoria 1/5 trhu, ale 4/5 sú úplne inde.

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 07. Sep 2023 14:49
od aquila
takze dokoncenie sa odklada, vieme zistit , ze ktore lave odbocenie ?

viewtopic.php?f=35&t=26656

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 08. Sep 2023 05:55
od Mawerick81
V tomto prípade sa jedná o pridanie ľavého odbočovacieho pruhu pri mostíku ponad Dolinský potok pri Schaefller.
Zmena súvisí s tým,že nákladná vrátnica je zozadu fy Schaefller.
V dopravných špičkách to môže robiť problém

Odpoveď od administrátora D3 pre Európu

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 08. Sep 2023 07:09
od vladik67
Takže nákladná vrátnica súkromnej firmy, ktorá od štátu ešte aj poberá dotácie na zamestnancov (lebo Slovensko je montážna dielna za takmer minimálnu mzdu) je viac ako bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky a k tomu prispôsobenie infraštruktúry. Úžasne.

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 08. Sep 2023 19:55
od jarino
Však si pozri kde ten privádzač končí a na akú komunikáciu sa napája.
Privádzač sa realizuje aj kvôli Schaeffler, aby nechodili aj kamióny cez KNM...
Na slovenskom trhu práce sú v ponuke aj dobre platené pracovné pozície, len to musí uchádzač aj vedieť niečo ponúknuť.

Zatiaľ som zmenu Zmluvy nevidel, ale túto argumentáciu s ľavým odbočením NDS beriem len ako dosť chabý dôvod, aby predĺžili lehotu výstavby na celý privádzač.
Aj keď neviem ako sa dá zdôvodniť, že nejaké ľavé odbočenie na jednom konci privádzača má negatívny vplyv na dobu výstavby mosta na druhom konci privádzača.
Takéto zdôvodnenie zmeny zmluvy je najskôr nezákonné, ale počkajme si na zdôvodnenie, či tam nebude niečo viac.

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 09. Sep 2023 06:07
od vladik67
Jarino, bolo by to fakt na hlavu, ak aj kvôli pomenovanej firme sa robí obchvat a že sa kvôli nákladnej vrátnici sa má zmeniť výstavba? Či je zmena zmluvy nezákonná, tak to fakt uvidíme .
S tými pracovnými miestami, áno sú, ale je ich pejoratívne ako šafránu. Ak uchádzač má čo ponúknuť, tak mu odpíšu, že ste pre nás príliš drahý. Slušné odmietnutie, však?

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 09. Sep 2023 07:09
od Xisco
Bývam vedľa toho privádzača.

Sú to akoby 2 úseky: I/11-kruhový objazd a kruhový objazd-Schaeffler Kysuce. Kruhový objazd je s cestou III/2095.

Na tom prvom úseku makajú riadne, hlavne most ponad Kysucu i ponad I/11, tam sú chlapi stále. Ale na tom druhom úseku sem tam vysypú hlinu, uvalcujú, aktivita skoro žiadna, pritom most ponad železnicu stál ako prvý už pred 2 rokmi.

Je to veľmi lacná výhovorka, lebo nejaká cesta pár metrov dlhá by nemala ovplyvniť celkovú vystvabu.

A vždy sa dal úsek otvoriť čiastočne od I/11 po kruháč s III/2095, tým pádom by trošku sa znížili kolóny.
Ale bolo to jasné, keďže ešte nestoja mosty ponad Kysucu ani ponad I/11, iba sa šalujú a zalievajú.
Bola otázka času kedy príde nejaká výhovorka z NDS ...

Do leta 2024 vieme vydržať, nie je to až také predĺženie.

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 09. Sep 2023 09:40
od Miro
Ja neverím ani termínu "do leta 2024". Veď to je už o necelý rok!

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 09. Sep 2023 14:26
od Mawerick81
v podstate je to jedno kedy sa to postavi,, nicomu to nepomoze,, mozno trochu sa znizia kolony na hlavnej triede v KNM,, ale na 1/11 sa nic k lepsiemu nezmeni, skor ten dalsi semafor posunie kolony smerom na KNM blizsie k Ziline.. Ale to sa vedelo pri tom rozdeleni projektu

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 09. Sep 2023 21:07
od Miro
Jasné, bolo to len na zapchatie huby Kysučanom, že sa aspoň niečo stavia.

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 10. Sep 2023 13:07
od jarino
Privádzač má svoj význam, lebo pri križovatke v Radoli by mali značne klesnúť intenzity a hlavne, nebudú to tam držať autá, čo idú zo ZA do KNM.
Dopravný model predpokladá 8 tisícové intenzity na privádzači. Som zvedavý...
Podľa mňa už mal dávno stáť.

Xisco napísal:Bývam vedľa toho privádzača.
Na tom prvom úseku makajú riadne, hlavne most ponad Kysucu i ponad I/11, tam sú chlapi stále. Ale na tom druhom úseku sem tam vysypú hlinu, uvalcujú, aktivita skoro žiadna, pritom most ponad železnicu stál ako prvý už pred 2 rokmi.

Zmluva na realizáciu bola podpísaná 12/2021, takže most určite dva roky nestojí.
To že na moste ponad Kysucu sa maká je v poriadku, lebo tam majú meškanie...
V priebehu dvoch týždňov vyšli dve videá a vidno, že sa robí aj pri Schaeffleri.
https://www.youtube.com/watch?v=3pf2V7IMG_Y&t=183s
https://www.youtube.com/watch?v=FrrbCixkBVQ&t=337s
Rozdiely vidno: pribudla izolácia, násyp od Schaeffleru narástol a začali pripravovať prechodovú dosku.
Na to nepotrebujú 100 pracovníkov.

vladik67 napísal:Jarino, bolo by to fakt na hlavu, ak aj kvôli pomenovanej firme sa robí obchvat a že sa kvôli nákladnej vrátnici sa má zmeniť výstavba? Či je zmena zmluvy nezákonná, tak to fakt uvidíme .
S tými pracovnými miestami, áno sú, ale je ich pejoratívne ako šafránu. Ak uchádzač má čo ponúknuť, tak mu odpíšu, že ste pre nás príliš drahý. Slušné odmietnutie, však?

Nerozumiem, čo je na tom na hlavu.
Robí tam cez 4000 tisíc ľudí, ktorý sa tam potrebujú dostať. K tomu aj nákladné vozidlá. Všetko to doteraz zahlcuje Kysucké Nové Mesto a semafór pri Radoli, lebo v isté hodiny značná časť vozidiel odbočuje doľava.
Aj z toho dôvodu mal privádzač už dávno stáť, keďže za lacný peniaz dáva slušné prínosy (preto je B/C viac ako 2).
Neviem prečo by sa tu nemal ten privádzač stavať. Infraštruktúra je nedostatočná a dopyt (na rozdiel od iných nezmyslov, ktoré tu v záujme údajného vyrovnávania regionálnych rozdielov poniektorí presadzujú) tu je, pritom náklady sú nízke. Naopak, na hlavu je, že doteraz sa museli terigať cez mesto, zahlcovať svetelnú križovatku a v NDS sa tvárili, že privádzač sa od stavby diaľnice nedá oddeliť... Neviem aký iný projekt je hodnota za peniaze, ak už toto nie.

Čo sa týka ľavého odbočenia. Nejedná sa o žiadnu tragédiu. Takých úprav projektu sa robí x. Ako už bolo spomenuté, ak by bol most ponad Kysucu v inom stave než je, tak aspoň časť od cesty I/11 po cestu tretej triedy medzi KNM a Rudinou by sa mohla otvoriť.
Počkám si na zdôvodnenie zmeny zmluvy, ale odôvodňovať meškanie výstavby celej stavby ľavým odbočením na druhom konci úseku, pričom meškanie vidno hlavne na moste ponad Kysucu, je diskutabilné. Ale chápem, asi to nemajú ako inak odôvodniť. Ak ma pamäť neklame, dokumentácia k tomu mostu ponad Kysucu sa tiež musela upravovať, lebo dokumentácia NDS nebola úplne v súlade s realitou. Takže NDS si vymyslí pseudodôvod a im sankcie za omeškanie dávať nebude...

No neviem. Skôr mám pocit, že počet uchádzačov hlásiacich sa aj na dobre platené pozície je pomenej. Čo je dobré, lebo mzdy musia ísť hore.