Stránka 72 z 73

Re: D1 Budimír - Bidovce

OdoslaťOdoslané: 08. Feb 2021 12:22
od metelesku.blesku
Hotová onéééé, tragéďija.

Re: D1 Budimír - Bidovce

OdoslaťOdoslané: 08. Feb 2021 12:38
od devil
skanska to postavila za 14 mil/km, jej ponuka bola len asi o 5 percent nizsia ako bola expertiza. podla ineko je tam 12 percent mostov co je identicke s mytna-tomasovce ktora sa stavia za 9,5-10 mil/km. ani jedno nie je tragedia, pisem to len na margo toho ako sa ocakavaju zavratne zlavy len preto lebo za figliara cez krizu boli nizke ceny (a nikto neriesi ake to malo nasledky). druhy motiv je samozrejme ze skanska je libling s fanclubom kvoli visnovemu.

Re: D1 Budimír - Bidovce

OdoslaťOdoslané: 08. Feb 2021 12:49
od metelesku.blesku
Nuž, pokiaľ viem, tak "liebling" nechodí do každej súťaže s najnižšou cenou.
A čo sa týka tej poznámky na figliara a jeho ako príčinu nízkych cien, ako potom vysvetlíš závratnú zľavu na Mýtna-Tomášovce? Veď sme neboli ani v hospodárskej ani zamestnaneckej kríze, ani ceny stavebných materiálov neboli na nízkych úrovniach v čase súťaže a o nejakej kríze nikto ani nechyroval.

Re: D1 Budimír - Bidovce

OdoslaťOdoslané: 08. Feb 2021 14:26
od devil
noved prave....co sa tyka myt-tom tam bola zlava 21 percent. faktom je ze este predtym uhp okresalo naklady prepocitanim poloziek, do tendra ale isla suma 162 mil. a vysledok je 128 mil.

visnove, teda hp--ll malo stat 896 mil a ponuka skansky bola 338 mil. to je 62 percent zlava, a to na tazkom useku plnom rizik. neuveritelne. tunel borik v dlzke 1 km stal 45 mil. pred vyse 10 rokmi.
https://ekonomika.pravda.sk/ludia/clano ... aty-tunel/

Re: D1 Budimír - Bidovce

OdoslaťOdoslané: 08. Feb 2021 15:33
od metelesku.blesku
A teda čo na R2 mohlo UHP okresávať, keď ceny boli nastavené dobre (čitaj: tak, aby nenastali rovnaké následky ako po figliarových tendroch)?

Neexistuje u teba alternatíva, že keby UHP existovalo už pred rokom 2010, že by štátno-expertízová cena úsekov HP-LL-DS bola okresaná už pred samotnou súťažou a teda by tá zľava v konečnom dôsledku nebola tak výrazná a kopírovala by hlavne pokles cien stavebných materiálov a práce v období hospodárskej krízy po r. 2009?

Inak je úplne jedno, akú cenu dala skanska na Višňové, keď ju s cenou kopíroval iný liebling niekoho iného - Doprastav a aj Strabag. Či podľa teba sa všetky firmy svorne vrhali do priepasti bankrotu rovnako ako Váhostav pod vedením nímanda, ktorý nevedel udržať ani jednu svoju firmu/podnikateľskú aktivitu dlhodobo v zisku (Váhostav, Chemolak, Harvardské fondy, Slovan,...)?

Aby sme ostali pri téme Bud-Bid. Koľko z toho dodatkovania tohto úseku vzniklo "neočakávanými geopatogénnymi zónami" a koľko požiadavkami obstarávateľa?

Re: D1 Budimír - Bidovce

OdoslaťOdoslané: 08. Feb 2021 17:08
od devil
tak dufajme ze rovnake nasledky nenastanu (este nie je koniec stavby).

nepochybujem ze ak by existovala uhp tak cena by bola okresana a zlava by nebola taka vyrazna, to ja predsa nijako nespochybnujem. lenze cena myt-tom v konecnom dosledku (uhp+tender) klesla o 38 percent, hp-ll o 62 percent. to je dost velky rozdiel aj samo osebe. ked pripocitam riziko ze stavitel pri mytnej vie viac do coho ide ako pri visnovom je to nemozne davat takuto zlavu pri normalnej ekonomickej situacii. posledne roky si uz taketo zlavy nepamatam.

ziskanie zakazky bola zachrana a prezitie a nie priepast, vahostav si dopomahal aj nevyplacanim faktur vid dsk-turany kde bola opat extremne nizka suma o ktorej dnes neviem ci este niekto pochybuje ze bol dumping a strata.

na poslednu otazku nepoznam odpoved.

Re: D1 Budimír - Bidovce

OdoslaťOdoslané: 08. Feb 2021 17:41
od jarino
metelesku.blesku napísal:Nuž, pokiaľ viem, tak "liebling" nechodí do každej súťaže s najnižšou cenou.

To je pravda.
A napríklad v prípade Dubná Skala - Turany bola ponuka Skansky 262 mil. eur.
Alebo Jánovce - Jablonov I. etapa 85 mil. eur. Predpokladaná bola 94,5 mil. eur

Re: D1 Budimír - Bidovce

OdoslaťOdoslané: 08. Feb 2021 20:07
od Vlados
devil napísal:tak dufajme ze rovnake nasledky nenastanu (este nie je koniec stavby).

verím, že nie, veď tento úsek už stojí :)

devil napísal:ziskanie zakazky bola zachrana a prezitie a nie priepast

aspoň, že si to pre korektnosť uviedol... aj keď fuj fuj Višňové...

Re: D1 Budimír - Bidovce

OdoslaťOdoslané: 09. Feb 2021 07:58
od ondrejko_t
osobne si stale myslim, ze pozadovane nizke ceny neboli o podliezani ale o zle nastavenej expertize, resp. kazdy si nejako zvykol na veeelke zisky a k tomu este aj dalsie dodatky. ved to bol nonsens, ze sa vystavba dialnice zdrazela, aby sa zrychlilo, nasledne sa vystavba spomalila, ale cena sla aj tak zas len hore.
a keby boli ceny tak brutalne pod realnu hodnotu a vsetky firmy povedia, ze sa to takto postavit neda, tak co? nestavalo by sa? alebo by minister siel kopat sam? ved tie ceny boli obycajna bublina.

ako vravi stary vtip, ministerstvo vyhlasi tender na plot. Poliak ponukne, ze to postavi za 100tis, ukrajinec, ze to postavi za 80tis a slovak ponukne 2mio 80tis. Minister sa pyta, co tak vela? a slovak odpoveda, ze sak milion Tebe, milion mne a za 80tis to postavi ukrajinec.

Re: D1 Budimír - Bidovce

OdoslaťOdoslané: 09. Feb 2021 10:28
od metelesku.blesku
a keby boli ceny tak brutalne pod realnu hodnotu a vsetky firmy povedia, ze sa to takto postavit neda, tak co? nestavalo by sa? alebo by minister siel kopat sam? ved tie ceny boli obycajna bublina.


Jednoducho by všetci uchádzači dávali ceny nad expertízu a bolo by jasné, že je niekde problém. Súťaž s takým výsledkom môže byť buď zrušená úplne, alebo sa môže urobiť ešte ďalší pokus. To bol príklad z Čadce, kde bola súťaž zrelá na zopakovanie, ale nestalo sa tak, lebo "lacnejšie" vyšlo neprísť o prachy z CEF-u, ako to zatiahnuť čisto z rozpočtu po opakovanej súťaži, aj keď by bol výsledok lepší (cena pod expertízu). Ale tak vieme, že časová tieseň robí cenové zázraky, tak prečo by sa nemohla s radosťou využívať, že áno?

No a keďže pri "figliarových tendroch" zrazu dokázali všetci dávať ponuky hlboko pod expertízu, bolo zas jasné, že niekde je problém. Problém, na ktorý vlastne poukázali smeráci sami, keď začali ceny šponovať do nehoráznych výšok a na týchto cenách trvali, aj napriek hospodárskej kríze. A tá prúpovídka o "príliš nízkych cenách" evidentne ostala u niektorých zarytá do mysle dodnes.

Re: D1 Budimír - Bidovce

OdoslaťOdoslané: 09. Feb 2021 10:53
od ondrejko_t
hej. akurat neviem, ze ci priklad z CA je uplne vhodny.
ak ma pamat neklame, tam bolo vysoke podozrenie z kartelu - skoro naraz sa otvarali a podpisovali 3 separatne useky skoro s rovnakymi cenami a kazdy zo stavitelov si vzal jeden. a vsetci boli spokojni- ved sa vtedy skoro zrusili podpisy v PO a aj v CA.

Re: D1 Budimír - Bidovce

OdoslaťOdoslané: 09. Feb 2021 12:06
od metelesku.blesku
Áno, vo všetkých 3 úsekoch boli 3 konzorciá, ktoré sa prestriedali s najnižšou cenou pre každý úsek (Hochtief-Porr, Eurovia-Doprastav a M-Silnice). Iba Budimír - Bidovce im pokazila aj ponuka Skansky, ktorá v CA ani PO nesúťažila. Bez jej ponuky by aj tento úsek D1 bol drahší ako štátna expertíza o nejakých 20 mil.

Ono všetky 3 tendre boli zrelé na zopakovanie pričom pri PO a KE ešte netlačil čas, len zrovna pri týchto boli nakoniec ceny nižšie ako expertíza (doslova len o pár eur), tak nebol úplne okatý dôvod na novú súťaž a podpísali to. Pri CA ten dôvod bol úplne jasný, ale vyhovorili sa na časovú tieseň.
Veď koniec koncov, z týchto tendrov + z čisto počiatkových tendrov HP-LL a D3 Skalité sú dnes najväčšie korekcie z fondov pre zbabrané tendre.

Re: D1 Budimír - Bidovce

OdoslaťOdoslané: 09. Feb 2021 12:17
od ondrejko_t
no, PO zas netlacil cas, ale vsetci z vychodu (peticie, blokovania dopravy...), pretoze radsej drahsie ako vobec :)

Re: D1 Budimír - Bidovce

OdoslaťOdoslané: 09. Feb 2021 23:56
od luboslavko
Páči sa mi výraz "zľava" :-) ...je to ako na indickom trhu... nebude to skôr tým, že odhad na niektorých stavbách je "divný"? Potom sú divné aj tie "zľavy" :-) či?

Re: D1 Budimír - Bidovce

OdoslaťOdoslané: 30. Jún 2021 08:19
od ondrejko_t
vcera som sa konecne aj ja presiel touto ultra novou modernou castou D1. vyhlady fajn, "infrastruktura" (trasa, znacenia, krizovatky) tiez. ale co ma dorazilo, smerom na MI matak 3x nadhodilo (a to neratam dilataciu mosta - proste normalne na ceste v pravom pruhu. to im uz tak skoro vyduva asfalt? ci to tam je ako prekvapko odjakziva?

Re: D1 Budimír - Bidovce

OdoslaťOdoslané: 30. Jún 2021 08:41
od garip
uz sa to tu riesilo tesne po otvoreni useku, ide o zmenu priecneho sklonu vozovky, je to obkukane myslim ze z AT, tzv. "hreben"

Re: D1 Budimír - Bidovce

OdoslaťOdoslané: 30. Jún 2021 10:17
od 4lien
A udajne to suvisi s odvodnovanim. Mne to neprislo az take strasne, ale mozno je to aj tym, ze ked som tamadial isiel prvy krat, tak som s tym uz ratal kedze sa o tom co to popisalo

Re: D1 Budimír - Bidovce

OdoslaťOdoslané: 30. Jún 2021 11:12
od cargobull
ondrejko: ja som zase mal pocit ze z Bidoviec na KE su horsie tie sklony, po opacnej strane ma az tak nehadzalo, v pondelok som tadial siel prvykrat v oboch smeroch

Re: D1 Budimír - Bidovce

OdoslaťOdoslané: 30. Jún 2021 13:39
od Kvík
Tiež som to pochopil tak, že je to kvôli odvodňovaniu. Ak by bola cesta vodorovná priečne aj pozdĺžne, voda by neodtekala, resp. len pomaly, a pri diaľničnej rýchlosti by hrozil aquaplaning. Na pozdĺžne vodorovnej ceste sa dá spraviť priečny sklon do ľubovoľnej strany a voda odteká. Lenže zákruty chceš mať všeobecne klopené dovnútra. No a ak za ľavou nasleduje pravá alebo naopak, čiže je na ceste inflexný bod, nutne sa tam vyskytne miesto, kde je priečny sklon nulový, a teda treba spraviť umelý zlom, alebo mreže, alebo dať vody nejakú inú možnosť odtiecť.

Ak to človek nečaká, pri 130 km/h je to dosť nepríjemné a subjektívne až nebezpečné, ale zatiaľ neviem o tom, že by tam kvôli hrebeňom došlo k nehode.

Re: D1 Budimír - Bidovce

OdoslaťOdoslané: 30. Jún 2021 14:29
od traverza42
Ja som tadial išiel smerom do KE a podla mňa to nebolo až také zlé ale asi aj závisí od auta. Na fábii nebol problém :))

Re: D1 Budimír - Bidovce

OdoslaťOdoslané: 30. Jún 2021 18:25
od atlan
Treba odmontovat tunungove doplnky. Namiesto tyciek dat pruziny aby to perovalo, a tie tungove vytecene tlmice zahodit a dat tam nieco co aj funguje a nwtvari sa ako tycka. Potom nieje problem.

Re: D1 Budimír - Bidovce

OdoslaťOdoslané: 01. Júl 2021 07:06
od ondrejko_t
to akoze podla Teba kazdy, koho nadhodi, ma tuningove auto?
ine fyzikalne vysvetlenie nie je? zaujimave... :)
p.s.: nie, nemam tuningovane auto, mam obycajne mini suv a na inej dialnici na svk som sa s tymto nestretol.

ostatnym dakujem za vysvetlenie, zas budem raz mudrejsi.

Re: D1 Budimír - Bidovce

OdoslaťOdoslané: 01. Nov 2021 10:32
od Mayllo
Mám pocit že Rakusania majú tie hrebene 2-3x dlhšie, čiže ťa preklopí pomaly

Re: D1 Budimír - Bidovce

OdoslaťOdoslané: 29. Jan 2022 20:44
od Tomas PO
okrem hrebenov ma prekvapilo, ze je tam teda riadne stupanie a nasledne kelsanie. povodna cesta isla defacto po rovine, no tu sa ide cez velky kopec.

Re: D1 Budimír - Bidovce

OdoslaťOdoslané: 30. Jan 2022 07:15
od 110mat110
Sa prejdi po starej ceste po rovine z Durdosika do Olsian. (Udaje z mapy.cz) KE olsany 200mnm, vrchol pod orechovym lesom I/18 330mnm/D1 320mnm - zarez Durdosik 220mnm.