Diaľnice: Tento rok je na rade Soroška a južná R2

Moderátor: Moderátori

Diaľnice: Tento rok je na rade Soroška a južná R2

Odoslaťod plš » 31. Jan 2018 12:37

Diaľnice: Tento rok je na rade Soroška a južná R2
Martin Majerníček, Pravda 31.01.2018 12:00

Štát v tomto roku neotvorí ani jeden nový diaľničný úsek. Napriek tomu v plánoch figuruje päť nových úsekov, na ktoré má byť v tomto roku vyhlásená súťaž. Zhotoviteľa má štát hľadať pre úsek s tunelom Soroška v Gemeri pri Rožňave alebo na rozšírenie diaľnice D1 pri Bratislave.

Podľa informácií z Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) štát začne už vo februári hľadať zhotoviteľa na úsek rýchlostnej cesty R2 Mýtna – Lovinobaňa. Štvorprúdovka bude dlhá 11,41 kilometra a po dostavbe sa pravdepodobne nateraz nenapojí na žiadny z už existujúcich úsekov.

"Ministerstvo má v tomto roku jeden cieľ. Pripraviť čo najviac projektov a spustiť čo najviac súťaží. Vyčítajú nám, že neotvoríme ani jeden kilometer diaľnice. Chceme ale začať stavať. Chceme začať stavať v Prešove, v Lovinobani a pokračujeme ďalej,“ povedal na včerajšom stretnutí s novinármi minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd). Podľa jeho slov bude súťaž na úsek R2 Mýtna – Lovinobaňa vyhlásená do dvoch-troch týždňov.

Pôvodne mal byť úsek súčasťou trasy R2 Kriváň – Lovinobaňa s dĺžkou 23 kilometrov. Výstavbu jednej z rozdelených častí od Mýtnej po Lovinobaňu plánuje štát zaplatiť z rozpočtu. Diaľnica by mala vzniknúť v plnom profile, pričom predpokladaná hodnota zákazky dosahuje 112 miliónov eur.

"Okrem toho najbližšie k vypísaniu súťaží aktuálne majú úseky R2 Kriváň – Mýtna (9,15 km), D1 Bratislava – Triblavina (3,5 km), R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany (21,25 km) a R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou (14,1 km),“ informuje Michaela Michalová, hovorkyňa NDS. Zároveň však dodáva, že všetko závisí od ukončenia prípravy, zabezpečenia financovania a rokovaní s Útvarom hodnoty za peniaze na ministerstve financií.

Vodičom v juhovýchodnej časti Slovenska najviac uľahčí život úsek R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou. Jeho súčasťou je 4,65 kilometra dlhý tunel Soroška vedúci popod Jablonovské sedlo. Rezort dopravy plánuje tento úsek postaviť v polovičnom profile. Vodiči sa tak budú môcť vyhnúť horskému priechodu Soroška vďaka jednorúrovému tunelu. Predpokladaná hodnota zákazky tohto úseku je 277,33 milióna eur. Jeho výstavba je takisto plánovaná z prostriedkov štátneho rozpočtu. Pôvodne sa uvažovalo o tom, že tunel bude mať dve rúry.

Posledným úsekom postaveným z eurofondov z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra bude R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany. Na danú štvorprúdovku sú finančné prostriedky vyčlenené z eurofondov. Štát očakáva, že výstavba plného profilu si vyžiada 288,79 milióna eur. Daný úsek dokončí juhozápadný obchvat Košíc, ktorý sa napojí na diaľnicu D1 v križovatke Košické Oľšany.

Úsek D1 Budimír – Bidovce je od roku 2016 rozostavaný. Vodičom má byť odovzdaný do užívania koncom budúceho roka. Podľa celoštátneho sčítania dopravy z roku 2015 v niektorých častiach priamo cez Košice denne prejde 50-tisíc automobilov.

Štát chce v tomto roku vyhlásiť súťaž aj na ďalší úsek na rýchlostnej ceste R2, konkrétne na úsek R2 Kriváň – Mýtna. Vďaka nemu má vzniknúť medzi obcami Kriváň a Lovinobaňa súvislá diaľnica. Štát plánuje tento úsek rýchlostnej cesty postaviť v plnom profile s predpokladanou hodnotou zákazky vo výške 113,16 milióna eur. Aj na túto štvorprúdovku bude musieť štát nájsť krytie vo svojom rozpočte.
Obchvat Bratislavy bude meškať

Najmenšiu sumu bude musieť štát nájsť na rozšírenie diaľnice D1 medzi Bratislavou a Triblavinou na plnohodnotnú 8-pruhovú diaľnicu. Aj na tento 3,5-kilometrový úsek chce vyhlásiť súťaž ešte v tomto roku. Podľa predpokladov bude rozširovanie stáť 58,29 milióna eur. Stále však nie je jasné, kto bude stavať križovatku diaľnice D1 a nultého diaľničného obchvatu D4. Koncesionár, ktorý je zodpovedný za výstavbu nultého obchvatu D4 a rýchlostnej cesty R7 od Holíc smerom do Bratislavy, má podľa zmluvy postaviť časť križovatky súvisiacu s diaľnicou D4. Iné časti križovatky má postaviť NDS.

Minister dopravy sa však chce s koncesionárom dohodnúť, aby postavil celú križovatku. Nateraz však k dohode nedošlo. Árpád Érsek na včerajšom stretnutí s novinármi navyše priznal, že výstavba projektu D4/R7 bude meškať. Čas dostavby však nekonkretizoval. Koncesionár vedený španielskou spoločnosťou Cintra mal problémy so zazmluvnením subdodávateľov, na čo ako prvý upozornil denník Pravda. Štát navyše meškal s dodaním niekoľkých stavebných povolení pod diaľnicou D4. Koncesionár sa zaviazal, že 59,1 kilometra diaľnice postaví a 30 rokov ich bude prevádzkovať za 1,9 miliardy eur. Stavebné práce by sa podľa ministra mali rozbehnúť v marci tohto roka.
S Kysucami sa tento rok nepočíta

Na dostavbu stále čaká diaľnica D1 medzi Bratislavou a Košicami. V najbližších týždňoch by malo dôjsť k obnoveniu raziacich prác v tuneli Čebrať, ktorého razenie zastavil zosuv. Štát zmenil trasovanie diaľnice, pričom tunel bude dlhší. Obchvat Ružomberka tak môže byť hotový v roku 2022.

Kritický úsek D1 Turany – Hubová ostáva jediným nerozostavaným úsekom medzi dvoma najväčšími mestami na Slovensku. Ministerstvo životného prostredia zamietlo rozklady proti záverečnej správe posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA), ktorou sa vybralo nové trasovanie cez dlhý tunel Korbeľka. Pôvodne sa mal tunel stavať údolným trasovaním. Výstavbu zastavil v roku 2013 zosuv pôdy pri Šútove.

Na dostavbu diaľnice D3 čakajú obyvatelia Kysúc a vodiči smerujúci od Žiliny smerom na Kysucké Nové Mesto, Čadcu a hranice s Poľskom a Českom. Aktuálne chýbajú dva úseky okolo Kysuckého Nového Mesta, pričom v tomto roku sa so súťažou na ich zhotoviteľov nepočíta.
Nová diaľničná výstavba na rok 2018

Vo februári rezort dopravy plánuje vyhlásiť súťaž na R2 Mýtna – Lovinobaňa
Najbližšie k vypísaniu súťaže sú úseky: R2 Kriváň – Mýtna, D1 Bratislava – Triblavina, R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany a R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou.
Vyhlásenie súťaží závisí od ukončenia projektových príprav a zabezpečenia financovania.
Z eurofondov bude postavený len úsek R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany.
Úsek R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou s tunelom Soroška vznikne v polovičnom profile.

https://spravy.pravda.sk/ekonomika/clan ... -juzna-r2/
plš
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 04. Sep 2011 22:26
Bydlisko: Košice

Naspäť na 2018

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.