Projektujú novú D1: Aké budú obmedzenia a čo všetko sa zmení

Moderátor: Moderátori

Projektujú novú D1: Aké budú obmedzenia a čo všetko sa zmení

Odoslaťod rado » 03. Dec 2017 16:24

Štát by mal spustiť reklamnú kampaň, ktorá vodičov varuje pred ďalšími zápchami a upozorní na presmerovanie dopravy.

26. nov 2017 o 20:00 MAREK PORACKÝ
ZDROJ: https://ekonomika.sme.sk/c/20703354/d1- ... hovor.html

Na diaľnici D1 od Bratislavy po Triblavinu čakajú vodičov rozsiahle obmedzenia. Vláda chystá rozširovanie autostrády na osem pruhov a takisto prepojenie diaľnice D1 s obchvatom hlavného mesta, ktorý má označenie D4.

Po dostavaní všetkých úsekov by sa podľa generálneho riaditeľa Amberg Engineering Slovakia MARTINA BAKOŠA, ktorého spoločnosť projekt pre Národnú diaľničnú spoločnosť robila, dopravná situácia mala výrazne zlepšiť.

„Zvýšený počet pruhov spôsobí to, že stúpne funkčná úroveň, pohyb bude lepší a na výstupe z mesta nebudú vznikať veľké zápchy,“ povedal v rozhovore pre SME.

Na diaľnici D1 v smere od Bratislavy budú tri veľké stavby v tesnej blízkosti. Bude sa stavať križovatka Triblavina, prepojenie medzi diaľnicou D1 a D4 aj rozširovať samotná diaľnica. Čo sa bude robiť ako prvé?

„Ako prvé sa začnú stavať obchádzkové trasy na diaľnici D1 zo severu a z juhu. Tie budú mať trojpruhové šírkové usporiadanie a dĺžku približne 1,3 kilometra.

Potom sa začne riešiť úsek samotnej diaľnice D1 v priestore križovatky Ivanka-sever, kde bude novobudovaná diaľnica D4 križovať existujúcu diaľnicu D1. V tejto časti sa diaľnica D1 zdvihne a vybudujú sa mostné objekty, tak aby sme pripravili celé toto územie pre dobudovanie diaľnice D4.“

Znamená to, že celá diaľnica D1 sa odstaví a budú sa využívať len obchádzkové trasy?

„Nie, veľká časť diaľnice bude plne funkčná. Ako prvé sa pripravia spomínané obchádzkové trasy zo severu a juhu. Doprava sa prevedie na ne.
V maximálnej dĺžke približne jedného kilometra sa začnú práce na diaľnici D1. Ako som už spomínal, tá sa zdvihne, vybudujú sa mosty, aby bratislavský obchvat mohol pod ňu podliezť.“

Čo sa bude robiť potom?

„Postupne sa bude dobudovávať zdvihnutá diaľnica, mosty tak, aby bola časť diaľnice funkčná a doprava sa mohla na ňu vrátiť. Potom sa odstránia obchádzkové trasy tak, aby koncesionár mohol pokračovať v dostavbe diaľnice D4 a dobudovaní prepojenia svojej diaľnice s diaľnicou D1. My potom budeme pokračovať v úpravách na diaľnici D1, ktoré sa v prvom kroku nerobili.“

Čo pod tým myslíte?

„Stavať sa bude celý úsek v dĺžke 3,6 kilometra, teda od križovatky Vajnory po križovatku Triblavina. Prepojenie diaľnice D1 a bratislavského obchvatu tvorí iba jednu tretinu tohto úseku.

Súčasťou diaľnice D1 je jej kompletné rozšírenie na osem pruhov, výmena vozovky, zlepšenie podložia a zvýšenie bezpečnosti. V prvom kroku umožníme pokračovanie výstavby D4 a v ďalšom pokračovanie našej stavby D1 so všetkými nadväzujúcim objektmi - od križovatky Vajnory po križovatku Triblavina.“

Znamená to, že tieto stavby by sa mali robiť naraz?

„Áno. V istom momente budú stavebné práce na oboch diaľniciach prebiehať súčasne. Výstavba diaľnice D1 v predmetnom úseku by mala trvať približne dva roky.“

Čo to bude znamenať pre vodičov?

„Ak to budeme porovnávať so súčasným stavom, nezlepší sa to. Isté zhoršenie tam dočasne musí nastať. Zníži sa priemerná jazdná rýchlosť, obchádzkové trasy budú v zúženom profile, nie v plnohodnotných diaľničných profiloch. Každé zúženie či každá zmena smeru spôsobí spomalenie v doprave. Dôjde k zvýšeniu hustoty jazdného prúdu, čím sa zhorší jeho priepustnosť.“

Keď sa to dokončí, čo nastane?

„Stav bude výrazne zlepší. Začneme stavať v križovatke Vajnory, kde sú aktuálne len dva pruhy v jednom jazdnom smere. Po skončení stavby bude úsek D1 medzi križovatkami Vajnory a Ivanka-sever v usporiadaní ako šesťpruh s dvoma trojpruhovými prídavnými pásmi - kolektormi.

Za križovatkou Ivanka-sever sa križovatkové vetvy pripoja na D1 tak, že vznikne osempruh, ktorý ďalej pokračuje smerom k plánovanej triblavinskej križovatke. Zvýšený počet pruhov spôsobí to, že stúpne funkčná úroveň, pohyb bude lepší a na výstupe z mesta nebudú vznikať veľké zápchy. Treba si však uvedomiť, že 'lievik' sa posunie niekde inde.“

Bude sa teda upravovať križovatka Vajnory?

„My začneme stavať pod mostom na takzvanej Starej seneckej ceste.

Naša diaľnica je uspôsobená tak, aby bolo možné upraviť obchvat mesta v úseku Mierová – Senecká na tri plus tri pruhy. Ide o výhľad do budúcnosti.“

Uvažovali ste v tejto súvislosti o výstavbe dočasných parkovísk?

„Nebolo to súčasťou projektovej dokumentácie. Ak narážate na to, ako verejnosť o zámeroch a dôsledkoch informovať, to bude úloha Národnej diaľničnej spoločnosti. Mala by sa takisto spustiť kampaň, aby sa ľudia pripravili na to, čo ich čaká. Budú sa musieť pripraviť na zhoršený stav a hľadať alternatívy v doprave.“

Zladiť prípadné autobusové alebo vlakové spoje však bude úlohou štátu.

„Samozrejme. To nie sú len autobusy, tých sa to dotkne rovnako ako iných vodičov, ale ako alternatíva sa ponúka vlaková doprava.“
Obrázok používateľa
rado
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 7
Založený: 27. Feb 2008 20:25
Bydlisko: Dolný Kubín

Naspäť na 2017

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.