Prvá súvislá diaľnica medzi BA a KE povedie cez Budapešť

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Prvá súvislá diaľnica medzi BA a KE povedie cez Budapešť

Odoslaťod rado » 08. Nov 2017 23:41

Prvá súvislá diaľnica medzi Bratislavou a Košicami povedie cez Budapešť

Maďarsku stačí dokončiť dva krátke úseky v nenáročnom teréne a najväčšie slovenské mestá konečne prepojí diaľnica.

ZSOLT GÁL, STREDA 8. NOVEMBRA 2017 14:03
ZDROJ: https://dennikn.sk/935911/prva-suvisla- ... -budapest/

Z Bratislavy do Košíc na maďarských diaľniciach chýbajú len dva úseky: rozšírenie kratučkej M15 na dva krát dva pruhy (zatiaľ existuje len v polovičnom profile) a dobudovanie chýbajúcich 60 kilometrov M30 z Miškovca na slovenskú hranicu. Na prvej trase sa už stavia, na druhej sa blíži vyhlásenie tendra na výstavbu, ktorú sľubujú dokončiť do roku 2022. A ešte ako bonus plánujú severozápadný obchvat Budapešti, ktorý môže cestu (aj z Bratislavy do Košíc) skrátiť o ďalších 35 kilometrov.

Súčasný stav a plány na Slovensku...

Diaľničné prepojenie medzi dvoma najväčšími slovenskými mestami, ako aj medzi západom a východom krajiny sa neustále odkladá. Najmenej úsekov medzi Bratislavou a Košicami momentálne chýba na takzvanej severnej trase, čiže na diaľnici D1. Na tejto trase na všetkých chýbajúcich úsekoch – až na jednu výnimku – už pracujú stavbári. Odovzdávanie nových úsekov však skoro vždy mešká a väčšinou nie málo. Aj tak by sa mali rozostavané časti dokončiť podľa súčasných plánov do rokov 2021-22.

Problém je, že približne vtedy by mohli vypísať súťaž na zhotoviteľa úseku Turany-Hubová s tunelom Korbeľka. Tento posledný diel v nekonečnej skladačke D1 sa teda nielenže nestavia, ale nie je ani vytendrovaný. Podľa optimistických scenárov by mohol byť dokončený v roku 2026. Sľubov o dokončení D1 však už bolo toľko, že ich nikto ani nespočíta. Stačí pripomenúť tretiu Mečiarovu vládu (do 2005) a prvú Ficovu vládu (do 2010). Podľa skúseností teda každý sľubovaný posledný termín treba brať s veľkou rezervou.

...a v Maďarsku

Medzitým to u južných susedoch vyzerá nádejnejšie – aspoň čo sa týka dokončenia chýbajúcich trás. Krátky úsek, ktorý spája diaľnicu M1 (Budapešť – Viedeň) so slovenskou hranicou smerom na Bratislavu, teda časť diaľnice M15 medzi M1 a pohraničnou obcou Rajka už existovala, ale len v polovičnom profile. Vzhľadom na veľkú premávku kamiónov (ktoré sa väčšinou nedajú predbehnúť) je tu doprava výrazne spomalená. Rozšírenie na dva krát dva pruhy už prebieha, dokončenie sľubujú do konca roku 2019. To by znamenalo, že by ste mohli ísť z Bratislavy až do Miškovca plynule na diaľnici.

Potom na slovenskú hranicu chýba už len približne 60 kilometrov. Krátky úsek pri pohraničnej obci Tornyosnémeti v dĺžke 1,7 kilometra, ktorý nadväzuje na slovenskú R4 do Košíc, je už vo výstavbe, má byť dokončený do konca tohto roka. Zvyšok z chýbajúcej diaľnice M30 majú postaviť do prvého štvrťroku 2022.

Vzhľadom na to, že plánovaná výstavba figuruje medzi prioritami Operačného programu Integrovaný rozvoj dopravy (financovaného najmä z fondov EÚ), je veľká pravdepodobnosť, že sa tak aj stane. Keďže terén je málo náročný (ani sa to nedá porovnať s chýbajúcimi časťami slovenskej D1), nemalo by hroziť ani väčšie meškanie.

A ako bonus na záver môžeme spomenúť ďalší plán: dokončenie diaľnice M0 okolo Budapešti dostavbou chýbajúcej severozápadnej časti. Z hľadiska západno-východného tranzitu okolo maďarského hlavného mesta je to dôležité pre to, že cesta by sa skrátila o asi 35 kilometrov. Aj pre cestujúcich medzi Bratislavou a Košicami.

V tomto prípade však treba dodať, že ide z perspektívy slovenských motoristov o najmenej istú investíciu. Zatiaľ vypísali verejné obstarávanie iba na zhotovenie štúdie uskutočniteľnosti a štúdie environmentálnych vplyvov. Výstavba by sa v optimálnom prípade mohla skončiť v roku 2023, ale reálnejší je termín o rok/pár rokov neskôr. Aj tak je však veľká šanca, že sa to stihne pred dokončením D1 na Slovensku.

Možné úskalia

Samozrejme, nič nie je zaručené, sen o plynulej jazde po diaľnici môže z rôznych príčin naraziť na tvrdú politickú a ekonomickú realitu. Prvým rizikovým faktorom je relatívne nízka dopravná intenzita na plánovanej M30 medzi Miškovcom a Košicami. V Maďarsku existuje niekoľko plánovaných diaľničných úsekov s vyššou intenzitou dopravy. Na budúcu jar krajinu čakajú parlamentné voľby, predtým sa každému regiónu sľubujú veľkolepé plány na rozvoj dopravnej infraštruktúry. Po voľbách môže nasledovať ich „aktualizácia“ na základe reálnych finančných možností (bez ohľadu na to, kto vyhrá voľby). Dostavbu M30 môžu odsunúť o pár rokov a preferovať „potrebnejšie“ úseky, lebo pravdou je, že najväčší úžitok by priniesla motoristom zo Slovenska, najpálčivejšie dopravné problémy Maďarska nerieši.

Potom je otázna aj „plynulosť“ jazdy, aj keď by sa chýbajúce úseky postavili. Obchvat M0 okolo Budapešti, ako aj diaľnica M1 najmä medzi Győrom a Budapešťou sú najvyťaženejšie úseky v Maďarsku. Na M1 často sústavne predbiehate kamióny, tretí pruh by bol čoraz potrebnejší, ale určite nebude rýchlo postavený. Často tak budú hroziť kolóny, a spomalená jazda (aj vzhľadom na nutnosť údržby a opráv), a v prípade nehôd úplný kolaps dopravy a hodinové meškania.

A na záver, jazdu môžu skomplikovať novozavedené hraničné kontroly. Keď by sa schengenský systém definitívne zrútil (aj de jure alebo „len“ de facto), alebo by Maďarsko vystúpilo z EÚ/Schengenu, tak vodičov by čakala dvakrát hraničná kontrola. (Ešte horšie by dopadli tisíce ľudí, ktorí sa usadili v prihraničných obciach Maďarska pri Bratislave a Košiciach, a väčšinou denne dochádzajú do dvoch slovenských miest). Hoci najmä druhá možnosť sa môže zdať ako z kategórie sci-fi, mnohé kroky Orbánovej vlády dávajú logiku len v tom prípade, ak sa o vystúpení z Únie uvažuje ako o reálnej alternatíve (to vôbec neznamená, že už padlo definitívne rozhodnutie o jej uskutočnení). Na kolaps Schengenu zase stačí ďalšie kolo migračnej krízy.

Čiže nič nie je isté, karty môžu zamiešať rôzne udalosti, neostáva nám nič iné ako pracovať s väčšími a menšími pravdepodobnosťami. A v súčasnosti je jednoducho viac pravdepodobné, že prvá súvislá diaľnica medzi Bratislavou a Košicami povedie cez Maďarsko.
Obrázok používateľa
rado
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 819
Obrázky: 5
Založený: 27. Feb 2008 21:25
Bydlisko: Dolný Kubín

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.