Korbeľka je pre človeka aj prírodu najlepšia možnosť

Moderátor: Moderátori

Korbeľka je pre človeka aj prírodu najlepšia možnosť

Odoslaťod mirsi » 18. Aug 2016 07:29

Aktivisti a ochranári roky hovoria o tom, že najlepšou možnosťou výstavby diaľnice medzi Turanmi a Hubovou na severe Slovenska je tunel Korbeľka. Za pravdu im dávajú už aj diaľničiari.

HUBOVÁ. Tunel Korbeľka sa podľa správy o hodnotení vplyvov diaľnice na zdravie ľudí a životné prostredie ukazuje ako najlepšia možnosť trasovania diaľnice medzi Turcom a Liptovom. Ide o mimoriadne náročný úsek z hľadiska ochrany prírody, geológie, ale aj financovania.

Donedávna sa uvažovalo o dvoch možnostiach, tunelový variant s Korbeľkou a údolný, takzvaný povrchový variant, s dvoma kratšími tunelmi.

Ministerstvo dopravy možnosti rozšírilo, z údolného variantu vychádzali ďalšie dva návrhy, ktoré sa odkláňali od chránených území. O Korbeľke sa po novom hovorí v dvoch možnostiach, v zásade sa líšia dĺžkou ekoduktov. Spolu vzniklo päť návrhy toho, kadiaľ by diaľnica mohla viesť.

Po rozsiahlom procese hodnotenia, ktoré pre Národnú diaľničnú spoločnosť spracoval Dopravaprojekt, odporúčajú diaľničiari trasu 5 868 metrov dlhým tunelom Korbeľka a vracajú sa tak k jednému z najstarších návrhov trasovania diaľnice.

Stabilné územia pre zver

Všetky tri povrchové varianty podľa hodnotenia vplyvov, pretínajú šesť území európskeho významu, križovatky biokoridorov, ekologicky stabilné územia v takej kvalite, aké na D1 dosiaľ nezaznamenali. Trasy údolím by zasiahli aj do takzvaných jadrových území medveďa, rysa a vlka. Existuje vysoký predpoklad, že trasa by zasiahla aj jaskyne pri Kraľovianskom meandri. Okrem toho prechádza cez ďalšie geologicky nestabilné územia a hrozili by ďalšie zosuvy.

Medzi negatíva trasy tunelom Korbeľka zaradili odborníci absenciu križovatky v Kraľovanoch, teda Orava príde o priame a pohodlné pripojenie na diaľnicu. Pravdepodobne sa prejavia aj vplyvy na podzemné vodné zdroje v masíve Korbeľky, niektoré z nich môžu mať nižšiu výdatnosť alebo zaniknú úplne.

Optimálny je tunel
Ministerstvo životného prostredia, sekcia environmentálneho stanoviska, vydala už vlani správu o tom, že údolné varianty budú mať významne negatívny vplyv na životné prostredie.

Za Korbeľku sa vtedy okrem aktivistov a ochranárov postavili napríklad aj samosprávy obcí Kraľovany a Stankovany. Za diaľnicu povrchom sa podpísali obce Turany alebo Krpeľany.

Záver hodnotenia hovorí jednoznačne v prospech tunela.

„Na základe výsledkov hodnotenia správa o hodnotení odporúča s ohľadom na mieru vplyvov výstavby a prevádzky diaľnice D1 v úseku Turany-Hubová na životné prostredie, realizovať trasu vo variante s tunelom Korbeľka,“ píše sa v správe spoločnosti Dopravaprojekt, s ktorou sa stotožnila aj Národná diaľničná spoločnosť.

Ochranári opakujú to isté

„Počujeme veľmi radi, že aj Národná diaľničná spoločnosť sa prikláňa k tunelovému riešeniu diaľnice D1 Turany-Hubová. Je to výborná správa pre všetkých, ktorí sa snažili presvedčiť kompetentnýcheje chyba viesť diaľnicu údolným variantom ohrozujúcim rašeliniská, jaskyne, chránené územia a obyvateľov,“ povedala SOS Birdlife Slovensko.

„Už len veriť, že sa to dotiahne do konca. Bola by to veľká úľava nielen pre ochranu prírody, ale aj pre miestnych obyvateľov,“ doplnili.

Diaľničiari sú otvorene za
Ministerstvo životného prostredia prijme záverečné stanovisko koncom leta. Jeho rozhodnutie bude zároveň posledným slovom aj pre ministerstvo dopravy. To sa zatiaľ nechce vyjadrovať k jednotlivým variantom.

„Národná diaľničná spoločnosť doručila správu EIA na ministerstvo životného prostredia, na základe ktorej budú konané verejné prerokovania a následne vydané Záverečné stanovisko EIA. NDS sa prikláňa k tunelovému variantu s tunelom Korbeľka a ekoduktmi v šírke 250 metrov,“ potvrdila stanovisko diaľničiarov ich hovorkyňa Michaela Michalová.

Najmenej desať rokov
V prípade, že by sa ministerstvo dopravy naozaj pustilo do výstavby úseku tunelom Korbeľka, zabralo by to čas aj peniaze. Príprava projektu, podkladov by zabrala päť rokov, ďalších päť rokov budú trvať stavebné práce vrátane náročného razenia tunela.

Príprava a stavba úžinového variantu by podľa predpokladu mal zabrať o tri roky menej.

KORBEĽKA

– Korbeľka je šetrnejšia vzhľadom ku krajine, zvieratám a chráneným územiam, najmenej zasiahne do povrchových vôd a obchádza problematický zosuv pôdy v lome v Rieke.

– Tunel sa do masívu zavŕta za Turanmi a vyjde medzi Rojkovom a Ľubochňou. Mostom prejde diaľnica ponad dnešnú cestu prvej triedy, Váh aj železnicu a pokračovať bude tunelom Havran s dĺžkou 2 820 metrov.

– Diaľnica smerujúca do portálu Korbeľka pri Turanoch pretína dôležitú migračnú trasu veľkých šeliem medzi Malou a Veľkou Fatrou. Odstrániť problém by mal veľký ekodukt, teda zelený most ponad diaľnicu v dĺžke 250 metov.

http://liptov.sme.sk/c/8235875/korbelka-je-pre-cloveka-aj-prirodu-najlepsia-moznost.html
mirsi
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 540
Obrázky: 10
Založený: 26. Sep 2013 15:21

Naspäť na 2016

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.