U Vážneho sfalšovali analýzu, podvod s PPP nepotrestajú

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

U Vážneho sfalšovali analýzu, podvod s PPP nepotrestajú

Odoslaťod DrX » 08. Okt 2014 22:45

U Vážneho sfalšovali analýzu, podvod s PPP nepotrestajú

v analýze išlo o výhodnosť stavby diaľnice formou PPP projektu
po úprave sa spomínalo predraženie o 29 miliónov namiesto 546
proti úradníkovi Petrovi Havrilovi našli viac dôkazov
prokuratúra stíhanie zastavila, nešlo podľa nej o trestný čin

BRATISLAVA. Pri výstavbe diaľnice medzi Martinom a Prešovom ministerstvo dopravy za éry Ľubomíra Vážneho sfalšovalo analýzu o výhodnosti postupu formou PPP, aby bol projekt pri schvaľovaní vládou priechodnejší.

Zistil to policajný úrad boja proti korupcii a vypátral aj konkrétneho úradníka, ktorý čísla s najväčšou pravdepodobnosťou pozmenil.

Špeciálna prokuratúra trestné stíhanie zastavila.

„Stíhanie bolo zastavené, lebo tento skutok nie je trestným činom a nie je dôvod na postúpenie veci,“ potvrdila hovorkyňa Jana Tökölyová.

Obvinený bol bývalý riaditeľ sekcie PPP ministerstva dopravy Peter Havrila.

Prokurátorka Renáta Ontkovičová v uznesení o zastavení stíhania konštatuje, že zo zabezpečených dôkazov „vyplýva dôvodné podozrenie, že pozmenil predmetné údaje“.

Dospela však k záveru, že tým nebol preukázaný následok vo forme škody na majetku štátu ani v štádiu pokusu.

„V konaní obvineného absentuje naplnenie objektívnej stránky obzvlášť závažného zločinu podvodu,“ rozhodla prokurátorka.

Uznesenie z 5. septembra, ktoré má SME k dispozícii, je už právoplatné a nedá sa proti nemu odvolať.
Policajti nekomentujú
PPP
Analýza

Analýza sa týkala úsekov diaľnice D1 Dubná skala - Ivachnová, Jánovce - Jabloňová a Fričovce - Svinia.
Na základe dokumentu dal rezort financií stanovisko, aby vláda projekt za 9 miliárd eur schválila.
Odsúhlasila ho v marci 2010.
Z dôvodu nesplnenia podmienok koncesionárom zmluva nenadobudla účinnosť a v auguste 2010 zanikla.

Polícia kauzu nekomentuje. „Vzhľadom na skutočnosť, že meritórne rozhodnutie vydal prokurátor, odporúčame otázky adresovať Úradu špeciálnej prokuratúry,“ konštatovala hovorkyňa policajného prezídia Marianna Paulíková.

Havrila sa tiež odmietol vyjadriť. „Čo bolo, bolo,“ reagoval.

Po otázke, prečo analýzu upravoval, rozhovor ukončil. „O tomto sa baviť nebudeme. Keby som to vedel, tak ani nezdvihnem telefón.“

V súčasnosti už Havrila na ministerstve nepracuje. Pôsobí v českej stavebnej firme Valbek ako riaditeľ pre Slovensko a východnú Európu.

Časopis Plus sedem dní v septembri informoval, že Valbek je členom konzorcia, ktoré v Rakúsku zvíťazilo v tendri na vypracovanie štúdie uskutočniteľnosti k predĺženiu širokorozchodnej železnice z Košíc do Viedne.
Hrozilo mu desať rokov

Za pokus o podvod Havrilovi hrozilo desať až pätnásť rokov väzenia. Polícia ho obvinila v októbri 2011, teda počas vlády Ivety Radičovej.

„Pôvodná analýza tvrdila, že projekty PPP sú drahšie o 546 miliónov eur. Tieto sumy boli pozmenené tak, aby vyšli drahšie len o 29 miliónov. Tak mohla vláda rozhodnúť, že sa môže ísť cez PPP,“ povedal vtedy minister vnútra Daniel Lipšic.

Dodal, že ďalšie vyšetrovanie bude smerovať proti každému, kto porušil zákon. Po zmene vlády už žiadnu ďalšiu osobu neobvinili.

Pôvodnú analýzu pre ministerstvo vypracovala spoločnosť Wood & Company, ktorá potvrdila, že jej čísla boli zmenené. Hovoria o tom aj ďalšie dôkazy.

Havrila polícii tvrdil, že žiadne zásahy do analýzy nerobil. Podľa neho bolo viac variantných riešení. Zodpovednosť odmietol aj po predložení znaleckého posudku z odboru informatiky, ktorý potvrdil úpravy na počítači.

Obvinený sa bránil tým, že počas pracovného času mali k počítaču prístup všetci členovia pracovnej skupiny.
Kto nerozumie, nezistí

Policajti v rámci vyšetrovania zaistili e-­maily, ktoré tiež potvrdzujú falšovanie dokumentov. Totožnosť odosielateľov a príjemcov je v uznesení prokuratúry anonymizovaná. Kľúčové e­maily však podľa polície boli zaistené z komunikácie obvineného.

V jednej zo správ sa píše, že v podobe, akú zaslali na ministerstvo financií „je to neschváliteľné, preto sa rozhodlo o potrebe variantných riešení“.

V ďalšom e­maile, ktorý obsahuje už upravenú analýzu, sa uvádza: „Pozrite, ako sa vám to otvorí, ale prosím, hneď to vymažte.“

V inom e­maile odosielateľ písal, že „ak sa vám do rána nepodarí stvoriť za pomoci koncesionára nejaký zázrak, ráno pošleme variant -30 MF SR. Tí, čo tomu rozumejú, vedia, o čo ide, a tí čo nerozumejú, nemajú šancu z výstupu čokoľvek vydedukovať, pretože nepoznajú vstupy. Ešte chvíľu na tom popracuje, aby zahmlil dokument a aby sa z jeho elektronickej verzie nedalo vyčítať, kto ho stvoril, a uvidíme“.

Ministerstvo pod vedením Jána Figeľa z KDH pôvodne škodu vyčíslilo na 546 miliónov eur. Išlo o rozdiel medzi nákladmi na výstavbu konvenčným modelom a formou PPP. Neskôr podľa uznesenia prokuratúry ministerstvo oznámilo, že si škodu neuplatňuje, keďže koncesionárska zmluva zanikla.

„V priebehu vyšetrovania bolo doručené stanovisko ministerstva dopravy, ktorým poukázalo na skutočnosť, že aktualizovaná analýza bola len vstupom poradcu ministerstva, ktorý prezentoval svoj vlastný náhľad,“ píše sa v uznesení.
Svedok Počiatek

„Ľubomír Vážny by mal prehodnotiť svoje zotrvanie vo funkcii podpredsedu vlády pre veľké investície,“ reagoval exminister Figeľ, ktorý vo veci podával trestné oznámenie.

Súčasný minister dopravy Ján Počiatek sa k prípadu v stredu odmietol vyjadriť.

„Minister bol vypočutý ako svedok. Výsledky vyšetrovania mu neprináleží hodnotiť,“ povedal hovorca Martin Kóňa.

Vážny, ktorý je teraz vicepremiérom pre investície, stanovisko neposkytol. V minulosti tvrdil, že o žiadnom falšovaní nevedel.


Podozrivú diaľnicu stavajú inak

Vláda Ivety Radičovej PPP projekt zrušila pre vysokú cenu.

BRATISLAVA. Čo je výhodnejšie? Stavať diaľnicu tradične alebo by si na ňu mal požičať stavbár, postaviť ju a zopár rokov aj prevádzkovať, zatiaľ čo štát mu bude služby splácať?

Toto bola otázka, na ktorú štát hľadal odpoveď, keď si objednával analýzy o financovaní 75 kilometrov D1 medzi Martinom a Prešovom.

Odpoveď bola dôležitá. Celkové náklady na diaľnicu sa totiž v poslednom štádiu, keď sa plánovala ako PPP, dostali až na úroveň vyše 9 miliárd eur.
Nestihli to

Napriek priaznivej analýze, ktorá sa ocitla na vláde, prvá vláda Roberta Fica nestihla projekt doviesť do konca. Narazila na európske financovanie. Na to, aby mohla vo veľkom diaľnicu úverovať Európska investičná banka, chýbal súhlas Bruselu.

Tomu sa nepozdávalo trasovanie jednej časti plánovanej diaľnice, a to pri Ružomberku, medzi Turanmi a Hubovou. Námietky vzniesli ochranári pre priveľký zásah 13,6­kilometrovej diaľnice do chráneného územia Fatry. Do volieb vláda Brusel nepresvedčila o tom, že nadmieru neohrozíme rysy či medvede.

Vláda Ivety Radičovej PPP projekt zrušila s dovetkom, že je predražený. Začali sa prípravy na jeho stavbu v tradičnom režime.

Kus diaľnice pri Ružomberku je stále najproblematickejší na ťahu D1. Je jediným úsekom z pôvodného PPP projektu, kde štát ešte ani nezačal hľadať stavbára. Zvyšné úseky už začali stavať.
Plánujú ďalšie

Súkromno­verejné financovanie sa plánuje pri Bratislave. Vláda kreslí obchvat Bratislavy D4 s napojením rýchlostnej cesty R7 smerom na Dunajskú Stredu.

Štát si už vybral, kto mu bude s projektom radiť. Na vrchole rebríčka sa objavila spoločnosť PwC, ktorá bola aj v poradcovskom tíme pôvodných PPP diaľnic.

Daniela Krajanová


Stĺpček Konštantína Čikovského: Systém

Keď Robert Fico v druhom roku svojho prvého vládnutia povedal, že diaľnica do Košíc bude v roku 2010, bol to naozaj diabolský plán. Premiér veril, že model PPP vyrieši všetky prekážky, ktoré doteraz diaľnice brzdili.

Štát stavby cez PPP chápal ako vlastný projekt, a teda menil zákony tak, aby výkup pozemkov a projekty nič nebrzdilo. Nedostatok peňazí mal vyriešiť model, v ktorom sa štát fakticky zaručí za bankový úver, ale súkromní stavebníci ho budú čerpať.

Niečo také ako nevýhodnosť pre občanov nemohla byť pre Smer prekážkou, aby projekty PPP tlačil, koľko to dalo. Tento systém sa nutne musel skončiť falšovaním analýz. Ak chcete niečo rýchlo, schvaľuje to Smer a medzi dodávateľmi má byť aj Širokého firma, bude to z princípu predražené.

Čítajte viac: http://www.sme.sk/c/7428549/u-vazneho-s ... staju.html
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2014

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.