Štát vyberie stavbárov na obchvat Prešova a D3, zapojiť sa m

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Štát vyberie stavbárov na obchvat Prešova a D3, zapojiť sa m

Odoslaťod Andrej » 26. Aug 2014 19:26

Štát vyberie stavbárov na obchvat Prešova a D3, zapojiť sa môžu aj tí z kartelu
Za stavbu pripravovaných úsekov diaľnic dá štát takmer 900 miliónov eur.

BRATISLAVA. Po ktorých nových štvorprúdových cestách budú vodiči jazdiť najskôr, závisí od toho, aké poradie výstavby určí štát.

Už pripravuje tendre, v ktorých chce vybrať firmy, čo postavia niečo vyše 33 kilometrov rýchlostných ciest a diaľnic takmer za 900 miliónov eur.

„V štvrtom kvartáli očakávame vypísanie väčšej súťaže na štyri úseky,“ avizoval šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš.

Mali by byť na časť D1 za Košicami, obchvat Prešova či úsek Čadca Bukov – Svrčinovec, ktorý má byť súčasťou prepojenia D1 na Poľsko.

Niečo vyše päť kilometrov novej cesty pribudne na rýchlostnej ceste R3 v smere od Dolného Kubína na Poľsko.

Obrázok

Kartelisti sa môžu hlásiť
Nové väčšie tendre vypíše štát v čase, keď sa do boja už budú môcť zapojiť aj firmy Doprastav, Strabag, Skanska či Inžinierske stavby.

Uplynie už totiž pre ne zákaz súťažiť v štátnych tendroch, ktorý mali za to, že sa pred desiatimi rokmi dohadovali na cenách pri časti D1 medzi Mengusovcami a Jánovcami.

Firmy z kartelu
Môžu súťažit
Firmy, medzi ktorými sú aj Doprastav, Skanska, Strabag a Inžinierske stavby, sa podľa rozhodnutia Najvyššieho súdu zúčastnili pred desiatimi rokmi na karteli.
Dostali zaň zákaz účasti v tendroch, väčšina lehoty uplynula v minulosti, keď aj tak súťažili. Zvyšnú časť už majú za sebou všetci okrem Doprastavu a Strabagu.
Tým sa končí zákaz ísť do tendrov 29. augusta.
Dnes síce ešte platí zákaz súťažiť pre Doprastav a Strabag, no v piatok vyprší aj im.

Väčšinu z trestu Úrad pre verejné obstarávanie zahrnul do minulosti, keď o karteli ešte nerozhodol Najvyšší súd, a tak firmy ďalej súťažili.

Niektoré zákaz pocítili na zákazkách, o ktoré sa hlásili tesnejšie pred verdiktom súdu.

Menej áut bude v Prešove
Z plánovaných zákaziek bude pre stavbárov finančne najzaujímavejšou zrejme obchvat Prešova. Cena za jeho výstavbu sa odhaduje na takmer 350 miliónov eur.

Jeho výstavbu budú iste pozorne sledovať aj Prešovčania, pretože odľahčí mesto od dopravy, ktorá smeruje na Košice.

No veľa toho nezmení vo vzťahu k doprave smerujúcej z Prešova na sever.

Stavať naraz aj severný, aj južný obchvat Prešova však nie je podľa bývalého investičného riaditeľa Národnej diaľničnej Juraja Čermáka dobrý nápad. Taký štandard totiž nemá ani Bratislava.

Dôležitá je aj D3
Vodičov a obyvateľov bude podľa Čermáka asi najviac zaujímať úsek diaľnice D3 smerom na Poľsko, pretože je tam veľmi intenzívna doprava.

Pripomína, že dávno meškáme so sľubom o dokončení diaľničného prepojenia na sever, ktorý sme dali Poliakom.

Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného hovorí, že rovnako dôležité sú tri diaľničné úseky.

Napríklad spomínaná D3 medzi Čadcou a Svrčinovcom je podľa jeho slov dôležitým pokračovaním dnes už rozostavanej časti diaľnice D3 smerom od poľských hraníc.

Tu vyrastá diaľnica v jednom pruhu tam a v jednom naspäť. Plánovaný nový úsek tvorí dokončenie obchvatu mesta Čadce, vraví Kajánek.

Čermák by na rozdiel od Kajánka na posledné miesto v rebríčku dôležitosti zaradil časť D1 za Košicami. Tvrdí, že tadiaľ nejazdí až tak veľa áut.

utorok 26. 8. 2014 18:42 | Daniela Krajanová

Čítajte viac: http://ekonomika.sme.sk/c/7352764/stat- ... z3BWY1DxFC
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2014

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 12 hostí.