Obetí havárii je u nás najmenej v histórii,polícia sa chváli

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Obetí havárii je u nás najmenej v histórii,polícia sa chváli

Odoslaťod i15 » 11. Júl 2013 10:22

Obetí havárii je u nás najmenej v histórii, polícia sa chváli

Policajti sú presvedčení, že k najmenej tragickému polroku pomohli najmä hliadky.

BRATISLAVA. Slovenské cesty sú najbezpečnejšie od roku 1966, odkedy policajti zbierajú dopravné štatistické údaje.

Za prvých šesť mesiacov tohto roka na nich zahynulo 77 ľudí, čo je až o 62 menej ako v dosiaľ najpriaznivejších rokoch. V období 2010 až 2012 zomrelo počas prvého polroku zhodne po 139 ľudí. Výrazne klesol aj počet ťažko zranených, počty ľahko zranených a dopravných nehôd zostali zhruba na vlaňajšej úrovni. Klesal aj počet havárií pod vplyvom alkoholu, namiesto vlaňajších 826 ich policajti riešili 732. Polícia napriek tomu každý mesiac zadrží asi päťsto vodičov s viac ako promile alkoholu v dychu, za čo hrozí až ročné väzenie.

Pomáhajú a chránia

Jasný dôvod, ktorým sa dá veľký úbytok obetí vysvetliť, policajti, ministerskí úradníci ani odborníci neponúkajú. „Je za tým kombinácia dlhej zimy a zlého stavu ciest, pre ktoré jazdili vodiči pomalšie, aj väčšieho počtu policajtov na cestách,“ myslí si dopravný expert Jozef Drahovský. Vodiči podľa neho jazdili menej a opatrnejšie, v ekonomickej kríze nechcú dávať peniaze aj na opravu auta. Menej obetí je aj medzi motorkármi a cyklistami, ktorí dlho pre počasie na cesty nevyrazili. Kým vlani počas prvého polroku zahynulo trinásť cyklistov a desať motorkárov, tento rok prišli o život na bicykli traja ľudia a na motorke piati. Policajný viceprezident Ľubomír Ábel pripúšťa vplyv počasia, nových úsekov diaľnic a rýchlostných ciest, ale aj väčšej disciplinovanosti vodičov. „Majoritný podiel má nespochybniteľne polícia,“ tvrdí. Tá podľa neho začala vysielať na cesty viac hliadok, a to najmä na nehodové úseky. Budovanie a opravovanie infraštruktúry zdôrazňuje aj ministerstvo dopravy. „Koncom minulého roka sme otvorili druhý jazdný pás na diaľničnom úseku Jablonov – Studenec, začiatkom roka aj druhú etapu obchvatu Galanty,“ vraví hovorca ministerstva Martin Kóňa. K zvýšeniu bezpečnosti dopravy však podľa neho prispel najmä projekt znižovania rizík na cestách I. triedy. „Modernizujú sa cesty, osádzajú plašiče zveri, inštalujú geomreže, pridávajú sa nové odbočovacie pruhy,“ vymenúva. Dôležitou súčasťou projektu je aj odstraňovanie vyjazdených koľají na cestách. „Za mokra sa takéto koľaje podieľajú na nehodovosti až 40 percentami. Ich odstránením dochádza vo všeobecnosti k zníženiu nehodovosti až o 15 percent,“ tvrdí Kóňa.

Cestám odľahčia kamery

Za celý vlaňajší rok zahynulo na našich cestách 296 ľudí, čo bol zatiaľ najmenej tragický rok. Ešte v roku 2007 to bolo 627 obetí, v dosiaľ najhoršom roku 1998 prišlo pri haváriách o život dokonca až 819 ľudí. Slovensko sa Európskej únii zaviazalo, že do roku 2020 zníži počet obetí pod 172. „Veľa si sľubujeme najmä od zavedenia objektívnej zodpovednosti do praxe,“ hovorí Ábel. Tento inštitút má umožniť, aby sa závažné priestupky vodičov nahrávali kamerami a automatický systém by majiteľom áut rovno posielal pokuty. „Pilotný projekt plánujeme na rok 2015, plná prevádzka by mala byť spustená od roku 2017.“

Aj vodiči už hlásia cestných pirátov

Na cestách je nás viac, vysvetľuje menej mŕtvych viceprezident polície ĽUBOMÍR ÁBEL.

Čím si vysvetľujete výrazný pokles obetí nehôd?

„Najdôležitejšie je nastavenie systému, ktoré sa začalo prijatím moderného zákona o cestnej premávke v roku 2009. Ďalšia podstatná vec je, že do dopravno-bezpečnostných akcií zapájame okrem dopravnej polície čoraz viac aj poriadkovú, železničnú, mýtnu či hraničnú políciu. Na cestách je viac policajtov.“

Prečo nastal práve teraz taký skok?

„Postupný pokles zaznamenávame už od roku 2009, ale chvíľu trvá, kým sa systémové zmeny prejavia. Zlepšujú sa aj čiastkové veci, naši dopravní inžinieri odosielajú tisíce podnetov správcom ciest na zmenu značenia či stavu ciest. Už máme zmapované poškodenia ciest na celom Slovensku.“

Veľmi dobre sa vyvíjal už prvý štvrťrok. Jazdili vodiči počas dlhej zimy a na zlých cestách opatrnejšie?

„Vplyv malo aj počasie, ale v druhom polroku už kalamitu nemáme a čísla sa ďalej zlepšujú. Polícia však dosiahla, že sa podstatne spomalila doprava na nehodových úsekoch, kam sme velili policajné hliadky.“

Najviac ľudí zahynulo po prekročení rýchlosti. Mienite sa na rýchlosť zamerať?

„Rýchlosť je prioritou. Dôležitý je aj alkohol. Usmrtená bola pre alkohol tento polrok síce len jedna osoba, ale mesačne stále nafúka nad jedno promile, čo je trestný čin, až okolo päťsto vodičov.“

Ako sa prejavuje výstavba nových úsekov diaľnic?

„Na diaľniciach a rýchlostných cestách tento polrok nezahynula ani jedna osoba, ide naozaj o najbezpečnejšie cesty. Navyše zvyšujú bezpečnosť aj na okolitých cestách, čo vidno na cestách v okolí nového úseku R1 pri Nitre.“

Zvyšuje sa aj disciplína vodičov?

„Nemáme toľko cestných pirátov, už nie je bežné, že si právo prednostnej jazdy vynucujú vodiči so silnými autami. Pozitívne je, že aj samotní vodiči viac oznamujú pirátov a že aj im záleží na bezpečnejších cestách.“

Michal Piško

http://auto.sme.sk/c/6864808/obeti-hava ... hvali.html
Obrázok používateľa
i15
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 827
Založený: 21. Jan 2007 20:49
Bydlisko: vo výslužbe

Naspäť na 2013

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 15 hostí.