Starý most smeruje k Francúzom

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Starý most smeruje k Francúzom

Odoslaťod doktorandfei » 05. Apr 2013 15:08

Starý most smeruje k Francúzom

Obrázok

Najnižšiu ponuku na rekonštrukciu dalo Bratislave konzorcium na čele s Euroviou.
Miliónovú zákazku o opravu bratislavského Starého Mosta má na dosah jeden z hlavných hráčov na slovenskom stavebnom trhu. Hlavnému mestu totiž najlacnejšiu ponuku na rekonštrukciu mosta podľa zistení HN dalo konzorcium stavebných firiem pod vedením Eurovie, ktorú vlastní francúzska matka. Jej ponuka bola o dvanásť miliónov eur nižšia než predpoklad mesta. To očakávalo cenu 81 miliónov eur. „Zákazku za ponúknutú cenu vieme postaviť, garantujú to skúsenosti našich spoločností, ktoré už v minulosti stavby obdobného rozsahu realizovali,“ povedala hovorkyňa Eurovia SK Simona Tančáková.

Diaľnice boli lacnejšie
Či však Eurovia nakoniec zákazku aj reálne dostane, rozhodne magistrát v najbližších týždňoch. Jeho reakciu sa HN včera získať nepodarilo. Odborník na dopravu Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravy však upozorňuje, že hoci ide o najnižšiu ponuku, predpokladanú cenu až tak nepodliezli. „O 14 percent nižšia cena nie je až taká nízka, pokiaľ sa pozrieme na sumy, za aké boli vysúťažené niektoré diaľnice.“
Podľa Tančákovej je však výsledkom ocenenia stavebných prác, ktoré vychádzajú zo zadania investora. Druhú najnižšiu ponuku zaslalo konzorcium firiem ZIPP Bratislava a Strabag, tretiu českí stavebníci z Bögl & Krýsl.

Zapojili sa aj Taliani
Okrem toho sa cez zákazku snažili na slovenský trh preniknúť aj dve talianske konzorciá, ktoré ešte na Slovensku nepôsobia. „Sme jednou z najdôležitejších talianskych stavebných firiem. Máme záujem ponúknuť svoje ,know-how‘ v mnohých infraštruktúrnych projektoch v strednej Európe vrátane Slovenska,“ odpovedali z tlačového odboru Grandi Lavori Fincosit, ktorá ponúkla štvrtú najnižšiu ponuku.
Podľa Kajánka však mohla v tomto prípade zohrať svoju úlohu zlá hospodárska situácia na juhu Európy. Taliani si tak hľadajú zákazky aj v iných častiach Európy.

Sporné trasovanie električiek
Stavebníci sa budú môcť proti výsledkom tendra odvolať. Ani jedna z oslovených firiem tak zatiaľ neplánuje urobiť. Chcú počkať na definitívne vyhodnotenie súťaže. „Otázka možného odvolania je v tejto chvíli predčasná, pretože nebolo oficiálne rozhodnuté o víťazovi tendra,“ odkázala nám hovorkyňa firmy Strabag Edita Novotná.
Rekonštrukcia Starého mosta by mala byť dokončená v roku 2015. Má po ňom viesť električková trať, vďaka čomu sa električky dostanú aj do Petržalky. V prvej fáze sa ráta s prepojením Šafárikovho námestia s Bosákovou ulicou.
Dopravný analytik Jozef Drahovský však tvrdí, že prínos v odľahčení dopravy je možné očakávať až po tom, čo budú dokončené ďalšie časti trate. V tejto súvislosti spochybňuje zámer viesť túto trasu okolo Chorvátskeho ramena v Petržalke, čo vyvoláva nevôľu aj medzi samotnými obyvateľmi Petržalky. „Navrhované trasovanie bude navyše kolidovať s existujúcou dopravnou infraštruktúrou,“ hovorí Drahovský. Podľa neho možno zatiaľ hovoriť iba o prínose pre lodnú dopravu na Dunaji. „Most bude viesť vo väčšej výške ako doteraz, čo umožní plavbu vyšším lodiam,“ dodáva analytik.

Zdroj: Portál HN online http://hnonline.sk/ekonomika/c1-59633670-stary-most-smeruje-k-francuzom
doktorandfei
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 281
Obrázky: 1
Založený: 10. Máj 2012 09:10

Naspäť na 2013

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 13 hostí.