Váhostav staval diaľnicu nikam 15 rokov. Zdražela o 100%

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Váhostav staval diaľnicu nikam 15 rokov. Zdražela o 100%

Odoslaťod duro_z_dediny » 06. Feb 2013 06:42

Namiesto 41 miliónov bude stáť časť D3 87 milliónov eur. Môže za to kontrakt, ktorý získal Váhostav ešte za ministrovania Alexandra Rezeša.

BRATISLAVA. Keď sa v roku 1997 začal stavať vyše trojkilometrový úsek diaľnice D3 od Skalitého po poľskú hranicu, čakalo sa že bude stáť v prepočte na eurá 41 miliónov.

Dnes ešte stále nie je diaľnica dokončená a jej cena sa vyšplhala na dvojnásobok.

Konečná cena diela je podľa hovorcu Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Marcela Jánošíka 87, 1 milióna eur.

Predraženie vysvetľuje tým, že sa stavalo dlho, a preto sa cena menila o takzvanú valorizáciu. Podcenili sa aj geologické podmienky.

Váhostav staval diaľnicu nikam 15 rokov. Zdražela o 100 percent

Namiesto 41 miliónov bude stáť časť D3 87 milliónov eur. Môže za to kontrakt, ktorý získal Váhostav ešte za ministrovania Alexandra Rezeša.

BRATISLAVA. Keď sa v roku 1997 začal stavať vyše trojkilometrový úsek diaľnice D3 od Skalitého po poľskú hranicu, čakalo sa že bude stáť v prepočte na eurá 41 miliónov.

Dnes ešte stále nie je diaľnica dokončená a jej cena sa vyšplhala na dvojnásobok.

Konečná cena diela je podľa hovorcu Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Marcela Jánošíka 87, 1 milióna eur.

Predraženie vysvetľuje tým, že sa stavalo dlho, a preto sa cena menila o takzvanú valorizáciu. Podcenili sa aj geologické podmienky.


Strážca diaľnice


Váhostavu tak štát platí za priebežné stavebné práce na základe zmluvy spred 15 rokov, zohľadňuje aj rast cien stavebných prác, vysvetľuje bývalý šéf NDS Ján Kotuľa.

Peter Kajánek z Výskumného ústavu dopravného hovorí, že takzvaná indexácia cien je v zmluvách o dielo bežná, ale musí byť správne nastavená.

Viacerí odborníci už v minulosti starý výpočet indexácie kritizovali, pretože bol výhodný pre firmy a nevýhodný pre štát.

Vytváral špirálový efekt – čím vyššie ceny si firmy účtovali, tým väčší bol index zvyšovania ďalších cien, ktoré sa zasa používali ako základ na výpočty nových indexov.

Nedokončená

Diaľnica do Poľska navyše stále nie je dokončená, pretože na slovenskej strane končí voľne v prírode a nenapája sa na ňu ďalší úsek diaľnice.

„Nie je tam zatiaľ ani horná asfaltová vrstva,“ hovorí Kotuľa s tým, že by sa ničila, kým sa dostane do prevádzky.

Kotuľa ako šéf NDS chcel, aby sa o diaľnicu lacnejšie postarali diaľničiari a nie Váhostav. Ten by sa zavolal naspäť diaľnicu dostavať, až keď sa bude črtať stavba nadväzujúceho úseku D 3.

Váhostav však hovorí, že dodatok číslo 59 v sume 1,7 milióna eur, ktorý pred pár dňami podpísal s NDS ku Skalitému, je už posledný.

Kotuľa pri pohľade naň hovorí, že diaľničiari preplatili.

„Indexácia v tomto dodatku je dvojnásobkom ceny stavebných prác,“ kritizuje Kotuľa dodatok.

Poradca expremiérky Ivety Radičovej Ondrej Matej zasa tvrdí, že štát sa mohol aj brániť rastu ceny, keďže v čase podpisovania zmluvy ešte boli úplne iné pravidlá obstarávania.

Zmluva sa podpisovala ešte za éry Alexandra Rezeša ako ministra dopravy a podľa Mateja môžu byť niektoré jej ustanovenia premlčané.

Úsek, ktorý nadväzuje na problematickú diaľnicu, od Skalitého po Svrčinovec, chce nová vláda začať stavať v júni. Hotový má byť v roku 2016.

Keď sa v tendri o túto zákazku otvárali ponuky, najnižšiu predložilo konzorcium firiem pod vedením Váhostavu.

Chceli 25 miliónov


Tá istá spoločnosť dostane aj doplatky za diaľnicu medzi Sverepcom a Vrtižerom. Za zákazku, ktorú získala za prvej vlády Roberta Fica, si vypýtala dodatočných 25 miliónov eur. Napokon dostane oveľa menej.

Komisia, ktorú si stavbári a diaľničiari prizvali na riešenie svojho sporu, uznala zhotoviteľovi dokopy asi 7 miliónov eur. Z toho necelý milión už má Váhostav poistený aj cez dodatok.

„Dodatkom boli prizmluvnené skutočne zrealizované práce, najmä výstavba mostov,“ píše Váhostav.

„Komisia tiež rozhodla o ďalších nárokoch zhotoviteľa s finančným dosahom, ktoré však budú fakturované na základe skutočne vykonaných prác, najviac však do výšky 6 miliónov eur,“ dodal Jánošík z Národnej diaľničnej.

utorok 5. 2. 2013 20:00 | Daniela Krajanová

Diaľnica D3
Skalité - Poľsko
  • Diaľnica meria 3,17 km.
  • Sú na nej štyri mosty v dĺžke 1,42 km.
  • Váhostav ju začal stavať ešte v roku 1997 s tým, že bude dokončená v roku 2000.
  • Mala stáť 41 miliónov eur. Dnes sa hovorí o 87 miliónoch eur.
  • Výstavba sa potom viackrát pozastavila.
  • V zmluve bolo stanovené, ako majú ceny stavebných prác zohľadňovať infláciu.
  • Diaľnicu tak zdražila valorizácia aj zložitejšie geologické podmienky.




Zdroj:SME, portál http://www.sme.sk
http://ekonomika.sme.sk/c/6692396/vahos ... rcent.html
Obrázok používateľa
duro_z_dediny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 207
Založený: 18. Jún 2009 10:46

Naspäť na 2013

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 14 hostí.