Figeľova trasa diaľnice na juh sa prehodnotí

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Figeľova trasa diaľnice na juh sa prehodnotí

Odoslaťod duro_z_dediny » 20. Júl 2012 11:19

Ministerstvo dopravy opäť zvažuje, kadiaľ pôjde sedemkilometrová cesta R7 z Bratislavy do Dunajskej Lužnej.

Obrázok

V septembri minulého roka protestovala časť obyvateľov Dunajskej Lužnej proti variantu A rýchlostnej cesty R7 a žiadala vrátiť sa k variantu C.
Autor: SITA


Desaťtisíce ľudí, ktorých pri dochádzaní do Bratislavy trápia dopravné zápchy, na cestu márne čakajú už niekoľko rokov. Minister dopravy za prvej Ficovej vlády Ľubomír Vážny chcel cestu stavať severne od obce Rovinka. Figeľ trasu navrhol juhom, čo spôsobilo meškanie, ale bolo v súlade s územným plánom Bratislavy, ktorej v tom čase primátoroval jeho stranícky kolega.

"V súčasnosti prebieha aktualizácia plánu prípravy a výstavby diaľnic. Po jej dokončení bude známe, ktorý variant R7 pôjde do výstavby," potvrdil hovorca ministra dopravy Martin Kóňa. Nový plán výstavby diaľnic by mal byť hotový na jeseň tohto roka. Rovnako by mal minister dopravy Ján Počiatek (Smer) povedať konečný termín, kedy sa R7 vôbec začne stavať. "V pláne výstavby sa pôvodne predpokladalo, že to bude v roku 2014. Uvedený termín prehodnocujeme," doplnil Kóňa.

Kým Figeľova R7 postavená variantom A sa mala začínať v úseku uvažovanej diaľnice D4, ďalej pokračovať východne v tesnej blízkosti chránených Dunajských luhov, prechádzať cez Košariská a minúť mala obytnú zástavbu v Dunajskej Lužnej, jeho predchodca Ľubomír Vážny (Smer) navrhoval inú trasu. "Variant C mala byť samostatná stavba obchvatu obcí Rovinka a Dunajská Lužná, nezávislá od výstavby diaľnice D4, samostatne prevádzkyschopná," vraví Vážny.

Výstavba rýchlostnej cesty R7 sa dotkne predovšetkým obcí Rovinka a Dunajská Lužná. Starostovia sú pre ustavičné odkladanie stavby už zúfalí.

"Ja už budem súhlasiť s akýmkoľvek variantom, ktorý bude rýchlejšie postavený. Len chceme, aby bola cesta hotová. Z toho sme najviac nešťastní," priznáva starosta Rovinky Milan Bombala. Naznačil, že najskôr bola obec za variant C, ale ak sa preukáže variant A ako rýchlejší, nebude mať s tým problém.

Prednostka Obecného úradu v Dunajskej Lužnej Iveta Řičánková však naďalej stojí za názorom, že trasa C, ktorá mala lemovať železničnú trať, je lepšia.

"Rozhodne takto postavená cesta by nezasahovala do našich lesov a rekreačných oblastí. Bližšie by to mali aj cestujúci na bratislavské letisko. Bratislava však prehlasovala názorom menšie obce," nazdáva sa Řičánková. Podľa nej si hlavné mesto potrebovalo presadiť svoje záujmy a vyriešiť dopravnú situáciu v meste, a preto sa Figeľ rozhodol pre návrat k variantu A.

Stavebné náklady na obidva varianty sú síce v podobnej výške približne 70 miliónov eur, k Figeľovej trase je potrebné ešte pripočítať výstavbu sedemkilometrového úseku R7 Bratislava Ketelec – Bratislava Prievoz za 73 miliónov eur, ktorým sa mala prepojiť vyťažená Bajkalská ulica v hlavnom meste s obchvatom Bratislavy – diaľnicou D4. V prípade zvolenia Vážneho trasy sa bude musieť prerobiť momentálne trojpruhová cesta smerom na Komárno na štyri pruhy.

"Variant C vôbec nevyrieši situáciu, iba vytvorí nový lievik pred Bratislavou a nekonečné zápchy áut. Variant A privedie dopravu nielen na budúcu diaľnicu D4, ale predĺži sa trasa až k Prístavnému mostu a Bajkalskej ulici, čiže vodiči sa dostanú priamo po rýchlostnej ceste do širšieho centra Bratislavy," obhajuje svoju trasu Figeľ.

"Variant C však nezasahuje do zákonom chránených území prírody a do území Natury 2000," argumentuje Vážny. Naráža pritom na to, že Európska komisia by mohla postavenie cesty pre zvolený variant trasovania zastaviť a ešte viac by sa oddialilo jej dokončenie.

Rýchlostná cesta R7 rozhodne nie je len záležitosťou západného regiónu, pretože na jej výstavbu sa s najväčšou pravdepodobnosťou poskladajú všetci Slováci. "Rýchlostná cesta R7 je jedným z vážnych kandidátov na financovanie cez PPP projekt vzhľadom na to, že možnosť financovania dopravnej infraštruktúry z eurofondov je v Bratislavskom kraji výrazne obmedzená," vysvetlil Kóňa.

Po rýchloceste R1 z Nitry do Tekovských Nemiec, ktorá minulý rok prispela k úplnému diaľničnému spojeniu Bratislavy a Banskej Bystrice, by tak krajina mala druhú súkromnú cestu. Za R1 štát zaplatí počas 30 rokov takmer štyri miliardy eur.

Eva Bullová | 20. júla 2012 12:00
Zdroj:Pravda, portál http://www.pravda.sk
http://spravy.pravda.sk/figelova-trasa- ... z219lUmBUR
Obrázok používateľa
duro_z_dediny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 207
Založený: 18. Jún 2009 10:46

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 13 hostí.