Ľahké vlaky v uliciach Košíc už nie sú len víziou

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Ľahké vlaky v uliciach Košíc už nie sú len víziou

Odoslaťod devil » 24. Apr 2012 11:36

Cestovanie „vlakom“ z Ťahanoviec cez cez centrum mesta bez prestupu na letisko, či až do Moldavy nad Bodvou alebo Kechneca sa začína blížiť k realite. Projektové dokumentácie na prvé tri stavby integrovaného dopravného systému v Košiciach sa už totiž spracúvajú. Košičania si do hybridných vozňov, ktoré môžu jazdiť po električkových i vlakových tratiach, budú môcť sadnúť prvýkrát najskôr v roku 2018.

KOŠICE. Projekt integrovaného dopravného systému priamo v meste Košice je vo fáze spracovávania troch nosných projektových dokumentácií: Staničné námestie – Námestie Maratónu mieru, odtiaľ na Terminál Sever pri Hypertescu a posledná etapa odtiaľ na Ťahanovce.
Na ich spracovanie a realizáciu prvej trate (železničná stanica Košice – Námestie Maratónu mieru) je vyčlenených 34 miliónov eur, mala by byť hotová do júna 2015 a financovaná z Operačného programu doprava (OPD) na roky 2007 – 2013, teda z fondov EÚ.
Košický samosprávny kraj pripravuje okrem už spomínaných aj ďalšie dve stavby mimo Košíc, a to vybudovanie terminálu integrovanej dopravy v Moldave nad Bodvou–mesto a elektrifikáciu železničnej trate Haniska pri Košiciach – Moldava nad Bodvou. Aj na to už sú uvoľnené peniaze.
Otvárajú sa nám možnosti
„Potrebujeme hlavne napojiť na železnice aj električkovú trať. Keď sa to podarí, otvára sa nám obrovský priestor,“ vysvetľuje Ladislav Olexa, vedúci odboru dopravy KSK.
„Mali sme v pláne teraz realizovať celú trasu až po Ťahanovce, ale museli sme časť od maratónca po Ťahanovce presunúť do ďalšieho plánovacieho obdobia. Len minulý rok nám minister dopravy prisľúbil finančnú výpomoc z OPD vo výške 68 miliónov eur na všetky dopravné stavby v meste Košice a v Košickom kraji.“
Výstavba terminálu Sever – Námestie Maratónu mieru a Sever – Ťahanovce sa uskutoční až v nasledujúcom plánovacom období EÚ 2014 – 2020.
„Na Ťahanovciach je problém s pozemkami pod plánovanou traťou, ktoré sú v rukách súkromníkov. Budú musieť byť odkúpené.“
Koľajová trať bude viesť po zelenom páse na Americkej triede. Ten bol od začiatku výstavby sídliska rezervovaný pre plánovanú električkovú dopravu.
Ľahšie do USS - Moldavy, Trebišova a Kechneca
Po nových trasách by mali premávať tzv. ľahké vlaky tram-train. Sú to v podstate hybridy električiek a vlakových súprav, takže budú môcť jazdiť po tratiach električiek aj vlakov, pretože tie majú rovnaký rozchod 1 435 mm.
„Napríklad z Ťahanoviec by malo ísť v špičke päť spojov vlakov tram–train a mimo špičky dva za hodinu okrem zavedenia električkových trás,“ uviedol Olexa.
Dodal, že koľaje sú, treba len upraviť električkové trate na vyššiu rýchlosť, či vyrovnať polomery oblúkov zákrut.
„Tie nové vozidlá sú totiž o niečo dlhšie a ťažšie ako električky. Skrátka, musia spĺňať technické parametre.“
Aby sa prepojili vlakové a električkové trate aj mimo Košíc, plánuje sa aj elektrifikácia železničnej trate Haniska pri Košiciach – Hutníky – Moldava nad Bodvou.
„V Moldave nad Bodvou bude do júna 2015 vybudovaný terminál integrovanej osobnej prepravy, kde pripravujeme koordináciu prevažnej časti autobusov z celého regiónu. V termináli ľudia prestúpia na tram–train a tým ich vieme prepraviť do Košíc, ale aj na Ťahanovce, do Prešova, Trebišova atď. Súčasťou projektu je aj vybudovanie spojenia s priemyselnými parkmi Pereš a Kechnec. Štúdie sú už hotové, od roku 2014 sa pre ne budú vypracovávať projektové dokumentácie.“
Prvé vlaky v roku 2018
Integrovaný dopravný systém musí byť zrealizovaný do roku 2020.
„Sme vo veľmi napätej situácii, aby sa toto všetko stihlo. Každé zaváhanie v projekte spomaľuje realizovanie projektu. Keď nebude včas realizovaný, budeme musieť prostriedky z EÚ vrátiť.“
Do prvých ľahkých vlakov si budú cestujúci môcť sadnúť najskôr koncom roka 2018.
„Tie vlaky sa nedajú len objednať a kúpiť. Musia byť špecificky nastavené na traťové pomery a na množstvo ďalších technických kritérií. My však už teraz pripravujeme v rokovaniach s dopravcami vytvorenie integrovaného dopravného systému koordináciou súčasných druhov dopravy na území Košického regiónu - cestovanie na jeden cestovný lístok v období cestovného poriadku 2013-2014. “

Fakty
Prvé tri stavby IDS v meste Košice
Staničné námestie (s napojením na ŽSR) - Námestie Maratónu mieru
– Trojkilometrová stavba pozostáva z rekonštrukcie električkovej trate na uliciach Hviezdoslavova, Kuzmányho, Námestie osloboditeľov a Štúrova a z prepojenia trate na sieť železníc. Vybudované budú zastávky Námestie Maratónu mieru, Radnica Starého mesta, Hlavná pošta, Krajský súd, Dom umenia, Námestie osloboditeľov, Senný trh a Staničné námestie.
Námestie Maratónu mieru – Terminál Sever
– Pri Hypertescu vznikne nová zastávka – Terminál Sever, ktorá zaistí prechod ľahkých vlakov zo železnice na trať IDS. Vznikne nová trať v celom úseku po Masarykovej ulici a bude vybudovaný nový most ponad železničnú trať a rieku Hornád. Súčasťou stavby sú zastávky Masarykova, Terminál Sever a Magnezitárska.
Terminál Sever – sídlisko Ťahanovce
– Ide o vybudovanie novej električkovej trate na celom úseku a stavbu mostnej estakády, križujúcu Magnezitársku ulicu. Vzniknú zastávky Hlinkova, Dopravná, Metro, Americká, Obchodné centrum a Madridská.

Obrázok

http://kosice.korzar.sme.sk/c/6349648/l ... iziou.html
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 20 hostí.

cron