Po tragédii upravia v tuneloch nebezpečné odstavné plochy

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Po tragédii upravia v tuneloch nebezpečné odstavné plochy

Odoslaťod peterle » 02. Apr 2012 14:13

Po tragédii upravia v tuneloch nebezpečné odstavné plochy

eb | 2. apríla 2012 12:00
Až veľká tragédia, pri ktorej vo švajčiarskom tuneli zahynulo vyše dvadsať detí, vyvolala debatu o bezpečnosti odstavných plôch aj v slovenských tuneloch. Po tom, čo si čelný náraz belgického autobusu do steny tunela v časti, kde bola núdzová odstavná plocha, vyžiadal 28 obetí, chystá Národná diaľničná spoločnosť dodatočné úpravy našich troch najväčších tunelov. Steny Sitiny, Braniska a Bôrika, ktoré vytvárajú miesto pre núdzové zastavenie, obalí tlmičmi.

Osadenie takzvaných tlmičov nárazu pred kolmú stenu v tuneli môže zabrániť tragédii, aká sa odohrala vo Švajčiarsku.
Autor: Robert Hüttner, Pravda

"Problémom sa ukázala byť kolmá stena, ktorá tvorí ukončenie bezpečnostného zálivu," pripúšťa diaľničná spoločnosť nedostatky odstavných plôch pozdĺž jazdných pruhov v tuneloch. "Prijať opatrenia, aby sa podobná situácia nestala aj u nás, sa síce nedá zo dňa na deň, ale riešenia existujú. Rýchlym opatrením, ktoré je Národná diaľničná spoločnosť schopná zabezpečiť v dohľadnom čase, je osadenie takzvaných tlmičov nárazu pred spomínanú kolmú stenu," uviedla diaľničná spoločnosť.

V praxi by to malo znamenať, že kolmé hrany pri výjazdoch na odstavnú plochu sa zbrúsia a prekryjú tlmičmi, ktoré prípadný náraz dokážu stlmiť a ochrániť tak pasažierov.

Dopravný analytik Jozef Drahovský hovorí, že počet obetí v tuneloch je v porovnaní s bežnými úsekmi ciest priemerný, nehody v nich však bývajú tragickejšie. Zaráža ho preto, že v celej Európskej únii boli doterajšie parametre štandardom. "Myslím si, že teraz dôjde k všeobecnej zmene budovania tunelov tak, aby núdzové odstavné plochy neboli kolmé, ale boli pod určitým uhlom, vďaka čomu by nedochádzalo ku kolmému nárazu a vozidlo by nebolo zastavené, ale len odsunuté v smere jazdy," dodáva s tým, že ak by platili tieto opatrenia skôr, následky zmienenej nehody vo Švajčiarsku mohli byť oveľa miernejšie.

Podľa Mikuláša Pákha zo Slovenskej tunelárskej asociácie nebudú nové požiadavky pre staviteľov problémom. "Toto nie je zlý nápad a z hľadiska nákladov to je bagateľ. Každá vec, ktorá sa pre bezpečnosť môže urobiť a nestojí skoro nič, je vítaná," hovorí.

Projekt osadzovania jedenástich tlmičov budú musieť diaľničiari najprv prerokovať s ministerstvom dopravy a políciou, ktoré sa k návrhu zatiaľ ešte záväzne nevyjadrili. "Toto dopravno-bezpečnostné opatrenie bolo zatiaľ prerokované s Národnou diaľničnou spoločnosťou len v neoficiálnej rovine. Iniciatívu z ich strany si veľmi vážime, vo všeobecnosti súhlasíme s opatreniami, ktoré zvýšia bezpečnosť na cestách," odkázala policajná hovorkyňa Denisa Baloghová.

Národná diaľničná spoločnosť predpokladá, že celú agendu by mohla zabezpečiť do jesene 2012 a tlmiče nárazu by mohli osadiť do tunelov počas ich plánovaných jesenných odstávok.

Veľké dopravné kolízie sa v minulosti odohrali aj v slovenských tuneloch. Vo februári 2010 sa v Sitine pri Bratislave zrazilo až jedenásť áut a jeden kamión, pričom hrozilo, že vraky áut explodujú. "Zásahy hasičov a ostatných záchranárov v tuneloch sú rizikovejšie ako na bežných cestách najmä z dôvodu obmedzených dopravných plôch s absenciou denného svetla, s obmedzeným prúdením vzduchu a výrazne determinovanými možnosťami úniku," pripúšťa hovorkyňa hasičov Silvia Jančovičová. Zlepšenie bezpečnosti podľa nej pravdepodobne pomôže aj záchranným zložkám.

Situáciu v tuneloch po haváriách často ešte skomplikujú samotní vodiči. "Mnohí nevedia, ako sa majú správať v krízových situáciách v tuneli, respektíve vždy sa pokúšajú opustiť tunel aj so svojím vozidlom, pričom blokujú cestu záchranárom, alebo sa približujú k miestu nešťastia a následne vzniká hromadná nehoda," dodáva Jančovičová.

Drahovský upozorňuje, že otázka bezpečnosti tunelov by sa nemala uzavrieť ani po inštalovaní tlmičov a malo by sa pokračovať napríklad zavedením automatickej kontroly vzdialenosti medzi vozidlami. "V tuneli je totiž predpísaná vzdialenosť, ktorú by vodiči mali dodržiavať nielen počas jazdy, ale aj zastavenia," vysvetľuje s tým, že ak sa tento rozstup nedodží, v prípade nehody hrozí, že sa od horiaceho auta zapáli aj ďalšie. "V Chorvátsku majú z tohto dôvodu veľké informačné tabule, ktoré začnú blikať, ak sa vzdialenosť nedodržiava. Väčšina ľudí potom hneď zareaguje a vytvorí si dostatočnú vzdialenosť, pretože nikto nechce úmyselne havarovať."

Opatrenie, ktoré navrhuje Národná diaľničná spoločnosť, by sa neskôr malo stať novou technickou normou. Podľa štatistík ministerstva vnútra počet nehôd v tuneloch a počet smrteľných obetí medziročne klesol. Od začiatku roka do konca minulého týždňa ich bolo 56 v porovnaní s vlaňajšími 60.

Čo sa stalo vo švajčiarskom tuneli

13. marca 2012 pri nehode autobusu vo švajčiarskom kantóne Valais zomrelo 28 ľudí. Podľa dostupných informácií autobus, ktorý viezol dve školské triedy, zo zatiaľ neznámych príčin najprv narazil v tuneli diaľnice A9 pri meste Sierre v blízkosti hraníc s Talianskom do bočnej steny a následne čelne vrazil do núdzového odstavného stanovišťa. Pri nehode obaja vodiči zahynuli. Podľa prezidenta medzinárodného autobusového zväzu RDA Richarda Eberhardta mohlo ísť o reťazec okolností, ktoré k nehode viedli. V tuneli je bezprostredne za miernou pravotočivou zákrutou výklenok núdzového odstavného stanovištia, do ktorého múru autobus čelne narazil. Posledné poznatky o nehode ukazujú, že autobus idúci v pravom pruhu v tejto zákrute narazil do pravej bočnej steny tunela, potom bol vymrštený do ľavého rýchleho pruhu a ľavej bočnej steny, odkiaľ opäť vymrštený čelne vrazil do steny výklenku. "Po tomto nešťastí si človek musí položiť otázku, či múry tohto núdzového stanovištia musia byť pod kolmým uhlom," citoval denník Pforzheimer Zeitung Eberhardta.


http://spravy.pravda.sk/po-tragedii-upr ... z1qt6xuzd3
peterle
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 592
Obrázky: 231
Založený: 13. Júl 2011 13:31

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 8 hostí.