Kauza “Doprastav”

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Kauza “Doprastav”

Odoslaťod mmm111 » 19. Feb 2012 10:08

Keď koncom augusta 2010 vypršal termín pre finančné uzatvorenie tzv. 1. balíka PPP na D1 Martin-Prešov, muselo dôjsť k veľkému zatrpknutiu v stavebnej firme Doprastav, za ktorou bolo dovtedy aj čo-to pozitívneho. Prejavilo sa to už pri vyjednávaní o 3. balíku PPP (Žilina-Martin) koncom roku 2010, kde, ako som písal vtedy, zohral Doprastav úlohu typickú postoju o skapatej koze a susedovi, neváhajúc použiť demagógiu nehodnú stavbárskeho lídra. Hlavne, že sa “v tejto biede mohlo o predmetné úseky súťažiť nanovo” …zaznievalo z Doprastavu…no zrejme žili v predstave, že pôjde o súťaže podobné tej na 1. balík PPP.

Návrat ku klasickej metóde obstarávania priniesol oveľa nižšie vytendrované ceny, ako boli projektované v doprastavom vedenom 1. balíku PPP. Doteraz sa však podarilo otvárať obálky iba na najľahších úsekoch balíka s najnižšou predpokladanou cenou (prešovský, martinský a spišský úsek). Za zmienku však stojí pôsobenie Doprastavu v týchto súťažiach.

Hneď prvá súťaž na polovicu rozdeleného spišského úseku Jánovce – Jablonov I. padla na námietkach Doprastavu. Bola zrušená a rozbehnutá nanovo, no stále nie je dokončená. Druhá polovica úseku bola vytendrovaná a víťazom bol Váhostav. S cenou, o ktorej Doprastav tvrdil, že sa to za tú cenu postaviť nedá.

Druhá uzatvorená súťaž na veľmi chýbajúci úsek D1 Dubná skala – Turany (martinský úsek) prebehla chvalabohu bez námietok a úsek stavia Váhostav. Uspel s najnižšou cenou v súťaži.

Tretia uzatvorená súťaž na úsek Fričovce-Svinia (prešovský úsek) skončila vylúčením uchádzača s najnižšou cenovou ponukou (HANT) kvôli chýbajúcim referenciám a úsek si vyloboval druhý najlacnejší Doprastav. Hoci sa dnes mindop tvári, že sa nič nestalo, stavím sa, že s prefinancovaním úseku cez eurofondy budú problémy. Predpokladám, že EK sa na referencie uchádzača s najnižšou cenou nebude pozerať tak, ako ministerstvo a toto verejné obstarávanie tam neprejde bez problémov.

Ako som písal vyššie, najľahšie úseky pôvodného 1. balíka PPP boli vysúťažené, resp. sa doťahujú (2. časť spišského úseku, kde mimochodom rovnako najnižšiu cenu ponúkol HANT). Čo z 1. balíka PPP zostalo, sú dva najťažšie úseky. Environmentálne problematický úsek Turany-Hubová (kde súťaž do volieb ani nezačne) a veľmi potrebný úsek Hubová-Ivachnová (ružomberský úsek). Súťaž na posledný menovaný úsek je vskutku pozoruhodná.

Je zrejmé, že až teraz začína ísť pri diaľničných tendroch o veľké peniaze. Verejné obstarávanie na ružomberský úsek bolo vyhlásené v októbri 2011, predpokladaný termín otvárania obálok bol 16. január 2012. Otváranie obálok je v našich podmienkach veľmi dôležitý medzník tendra, pretože ponúka informáciu o cenách a umiestnení uchádzačov v tendri. A najmä, poskytne nám cenový benchmark s možnosťou porovnania s minulými, no i budúcimi cenami.

Medzitým však padla vláda a prišli predčasné voľby. A Doprastav podal námietku v tendri. Zdržanie minimálne 30 dní a posun otvárania obálok na 16. februára 2012. No ani včera sme sa nedozvedeli ponúkané ceny, nový termín otvárania obálok je neznámy. Dôvod: námietka Doprastavu.

Žiadosť o nápravu, resp. následná námietka, je oprávnený inštitút vo verejnom obstarávaní. No je ľahko zneužiteľný. Hoci je prakticky možné podať námietku aj voči súťažným podmienkam, doteraz to bolo skôr výnimkou a namietalo sa najmä proti vylúčeniu zo súťaže po zverejnení cien. Zvláštne, že nikto z ďalších X súťažiacich nevidí v podmienkach súťaže problém, iba Doprastav.

Začína byť zrejmé, že Doprastav hrá zdržovaciu hru so snahou posunúť reálny termín vyhodnocovania ponúk po voľbách. Alebo tuší, kde so svojou cenou skončí, tak hrá podobne ako v prípade úseku Jánovce-Jablonov I. na zrušenie súťaže a vyhlásenie novej. Aby bolo “v tejto biede znova o čo súťažiť”. V nových povolebných podmienkach. Až mám pocit, že tendre budú vyhlasované nanovo, kým ich nevyhrá Doprastav. No je to nebezpečná hra, ktorej pravidlá si môžu rýchlo osvojiť aj konkurenti.

Ďalšia (a nateraz posledná) vyhlásená súťaž je na časť pôvodného 3. balíka PPP – úsek s tunelom Višňové – Lietavská Lúčka – Dubná Skala s predpokladaným otváraním obálok v máji 2012. A už sú tam námietky, voči súťažným podmienkam, ešte pred zverejnením cien. Hádajte od koho.

Dodnes tvrdím, že 3. balíka PPP (Žilina-Martin) je škoda. Nehovorím pritom, že mal byť uzavretý tak, ako bol vysúťažený, skôr o tom, že štát mal mimoriadne výhodnú vyjednávaciu pozíciu, z ktorej sa dalo veľa vyťažiť. Pritom ide o úseky nevyhnutné, pripravené, bez rizík vyplývajúcich z protiústavného vyvlastňovania. Balík padol a už vtedy bolo jasné, že reči o financovaní tohto úseku z eurofondov boli falošná demagógia, už vtedy bolo jasné nielen to, že na to nie sú ani nebudú peniaze (spomínate na presuny eurofondov na diaľnice?), no najmä, že sa to do roku 2015 nestihne.

Okrem priskorého podľahnutiu tlaku lobistov v prípade pádu 3. balíka PPP a pustení tak esa z rukáva naprázdno sa dá ministerstvu dopravy vyčítať hádam iba zlá stratégia v prioritách v rámci D1. Začali tendrovaním najľahších úsekov (pričom i tie sa ešte drobili), no malo to byť naopak. Najskôr bolo treba vysúťažiť tie úseky, kde predpokladaná výstavba trvá najdlhšie tak, aby sa to stihlo kvôli eurofondovej uzávierke v roku 2015. A následne jednoduchšie úseky, kde by sa to ešte stihlo, aj keby sa súťaže uzatvárali v roku 2012. Tento opačný postup ministerstvo zahltil uzatváraním menších súťaží a jednoznačne smeruje k nevyčerpaniu eurofondovej alokácie. Treba však povedať, že aktuálne je strojcom zdržania Doprastav. Ten Doprastav, ktorý bol lídrom v tendri na prvý balík PPP. Ten Doprastav, na ktorý si po voľbách treba dať pozor.

Dúfam, že napriek prieťahom Doprastavu sa predsa len dozvieme ceny, aké ponúkajú stavebné firmy na ružomberský a strečniansky úsek D1. Ak by aj súťaže neskôr padli, čo pri očakávaných výsledkoch volieb predpokladám, budú to cenné informácie. Keď nie pre iné, aspoň pre odhad rozdielu miery vaty v tendroch za éry Vážneho, Figeľa a Figeľovho nástupcu.



http://blog.etrend.sk/pavol-cizmarik/20 ... doprastav/
mmm111
návštevník
 
Príspevky: 20
Založený: 12. Júl 2011 17:11

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 14 hostí.