Opustené železničné trate sa možno zmenia na cyklotrasy

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Opustené železničné trate sa možno zmenia na cyklotrasy

Odoslaťod Ogi11 » 10. Nov 2011 09:20

Premenu železničných trás považuje minister Figeľ za spôsob, ako za relatívne málo peňazí vytvoriť zaujímavé infraštruktúrne projekty.

BRATISLAVA. Opustené železničné trate by sa v budúcnosti mohli premeniť na cyklotrasy. Povedal to minister dopravy Ján Figeľ na brífingu po stretnutí s aktivistami z občianskeho združenia Cyklokoalícia.

Premenu nevyužívaných koľajníc považuje za jednu z možností rozvoja cyklodopravy a cykloturizmu na Slovensku, čo aj v niektorých individuálnych projektoch realizuje.

"Z hľadiska súčasných trás, ktoré budú konvertované, alebo by mohli poslúžiť pre spojenie medzi cyklodopravou a železničnou dopravou, za také trate pri Bratislave môžeme považovať Kvetoslavov-Šamorín, Komárno-Kolárovo, Devínske jazero-Stupava, alebo pri Piešťanoch trať Piešťany-Vrbové," povedal Figeľ.

Premenu opustených železničných trás považuje Figeľ za spôsob, ako za relatívne málo peňazí vytvoriť zaujímavé infraštruktúrne projekty.
Musí sa zmeniť zákon

Opatrenie si však vyžiada zmenu legislatívy i rozpočtu. Rezort dopravy sa spolieha na eurofondy.

"Som presvedčený, že napríklad rokovania o budúcom finančnom rámci, ktorý sa začne od roku 2014, ale ktorého podmienky budú definované už v jeseni tohto roku, je možné vytvoriť priestor aj pre silné financovanie takýto budúcich zámerov," konštatoval Figeľ.

Národnú stratégiu pre rozvoj cyklistickej dopravy na Slovensku má do jari 2012 vypracovať Výskumný ústav dopravný v Žiline.

"Zadefinujú sa základné východiská, momentálny stav, ciele a nástroje pre realizáciu modernej cyklodopravy a samozrejme, cykloturizmu," poznamenal Figeľ.

Tomáš Peciar z OZ Cyklokoalície pri rokovaní na ministerstve zastupoval viaceré cyklistické združenia, stretnutie považuje za zásadné.

"Momentálnym trendom v celej Európe je rozvoj cyklodopravy na úkor individuálnej automobilovej dopravy, čiže si asi uvedomujeme, že chceme byť ekologickejší, zdravší," poznamenal Peciar.

Podľa jeho slov aktivisti na pôde ministerstva našli riešenia aj pre projekty, ktoré podporia jazdu do práce na bicykli, napríklad zlepšením podmienok v spolupráci so železnicami.

V zmenu súčasnej situácie verí aj Zora Paulíniová z OZ Cyklokoalícia.

"Chodím so svojím synom po meste na bicykli a zatiaľ je to skôr riskovanie jeho života a môjho zdravia. Dúfam, že strategické kroky, ktoré teraz navrhlo a aj zrealizuje ministerstvo dopravy, sa odrazia na bezpečnosti, a to aj v iných mestách," povedala Paulíniová.
Vo svete vedú Španieli

S premenou nevyužívaných železníc na cyklotrate majú skúsenosti najmä na Americkom kontinente. Rovnako majú tieto trate k dispozícii aj cyklisti v Španielsku, Francúzsku, Taliansku, Belgicku, Nemecku či Portugalsku.

V najväčšom rozsahu sa transformácia železníc uskutočnila v USA, kde takouto formou od 60. rokov 20. storočia vzniklo viac než 20-tisíc kilometrov cyklistických chodníkov.

V Európe vyniká Španielsko, kde ku koncu roku 2010 evidovali takmer dvetisíc kilometrov tratí, postavených na starých koľajniciach.

http://www.sme.sk/c/6133415/opustene-ze ... z1dHxUO3tl
Ogi11
diskutujúci
 
Príspevky: 235
Obrázky: 31
Založený: 24. Jún 2011 14:16

Naspäť na 2011

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.

cron