Jednokoľajka Bystrica – Zvolen zatiaľ postačuje

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Jednokoľajka Bystrica – Zvolen zatiaľ postačuje

Odoslaťod Milos » 09. Okt 2011 14:21

Priepustnosť na traťovom úseku Zvolen – Banská Bystrica považujú Železnice SR (ŽSR) za postačujúcu, s výstavbou druhej koľaje sa počíta iba výhľadovo.

BANSKÁ BYSTRICA. So zdvojkoľajnením železničnej trate medzi Banskou Bystricou a Zvolenom sa počíta iba výhľadovo. Hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková informovala, že dlhodobý plán investovania ŽSR na roky 2011 – 2021 so zdvojkoľajnením nepočíta, keďže trať je v súčasnosti dostatočne priepustná.

Zdvojkoľajnenie trate medzi mestami Zvolen - Banská Bystrica je podľa hovorkyne aktuálne v rámci dlhodobej stratégie tak, ako medzi mestami Košice-Prešov, či Bratislava–Nitra.

Hovorca Banskobystrického samosprávneho kraja Peter Hajnala potvrdil, že v platnom územnom pláne veľkého územného celku Banskobystrický kraj sú vytvorené územnotechnické predpoklady na vybudovanie druhej koľaje medzi oboma mestami:„ Ide o výhľadové zdvojkoľajnenie trate po prekročení jej priepustnosti. Či bude stavba zahrnutá do programu výstavby železničnej infraštruktúry je v kompetencii ministerstva dopravy,“ dodal.

V hre je aj čiastočné zdvojkoľajnenie

Martina Pavlíková potvrdila, že ukončená elektrifikácia trate a staničné zabezpečovacie zariadenia umožňujú zrýchlenie železničnej dopravy medzi oboma mestami. „ V prípade požiadavky na kratší interval medzi osobnými vlakmi na úseku Zvolen – Banská Bystrica ako je súčasných 30 minút, to bude možné splniť iba pri čiastočnom zdvojkoľajnení trate Zvolen – Banská Bystrica.“ Podľa nej je len otázkou času, kedy takýto interval v rámci integrovaného dopravného systému medzi Zvolenom a Banskou Bystricou bude potrebný.

Integrované systémy v okolí krajských miest

Hovorkyňa dodala, že stratégia ŽSR počíta s vytvorením podmienok pre zavádzanie integrovaných dopravných systémov v okolí krajských miest, v husto osídlených oblastiach a tiež medzi veľkými mestami, medzi ktoré patria aj Banská Bystrica a Zvolen. V blízkej budúcnosti sa na sieti ŽSR takéto projekty majú realizovať v Bratislave a Košiciach.

„Na zelektrifikovanom jednokoľajnom traťovom úseku Zvolen – Banská Bystrica je možné zaviesť integrovaný dopravný systém už v súčasnosti. Problém by však bol v plynulosti železničnej dopravy, lebo jazda vlakov by sa predlžovala z dôvodu križovania s vlakmi opačného smeru,“ doplnila.

Z dôvodu, že úsek je využívaný pre diaľkovú vnútroštátnu rýchlikovú železničnú dopravu a tiež pre nákladnú železničnú dopravu, pri realizácii integrovaného dopravného systému by bolo potrebné aspoň čiastočné zdvojkoľajnenie trate medzi niektorými železničnými stanicami: „Vzhľadom na vysoké investičné náklady pri zdvojkoľajnení trate, úprave koľají, zabezpečovacích zariadení a trakčného vedenia na trati a v staniciach, ŽSR výhľadovo sledujú cieľový zámer postupného zdvojkoľajnenia celého traťového úseku Zvolen – Banská Bystrica.“

V prvej etape by to malo byť zdvojkoľajnenie úseku Sliač – Vlkanová, vrátane rekonštrukcie oboch staníc na cieľový stav. V rámci jedného z projektov je aj návrh výstavby novej železničnej zastávky Zvolen Podborová.

Finančná analýza zdvojkoľajnenia trate Zvolen – Banská Bystrica doposiaľ spracovaná nebola.



nedeľa 9. 10. 2011 8:49 | Kveta Fajčíková


Zdroj: http://www.sme.sk
http://bystrica.sme.sk/c/6089289/jednokolajka-bystrica-zvolen-zatial-postacuje.html
Obrázok používateľa
Milos
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 422
Založený: 15. Feb 2005 16:20

Naspäť na 2011

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 12 hostí.