Most sme zlacnili kvôli lacnejším vstupom a konkurencii

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Most sme zlacnili kvôli lacnejším vstupom a konkurencii

Odoslaťod mirkobb » 20. Júl 2011 08:43

Za výstavbu nového mosta v Trenčíne pýta Zipp od tejto vlády o tretinu menej, než od bývalej. Tvrdí, že je za tým pokles vstupov, dlhšie obdobie výstavby a silná konkurencia.


Pri ponuke na stavbu mosta v Trenčíne ste cenu výrazne „podstrelili“ s porovnaní s minuloročnou ponukou. Aké sú dôvody?

My sme cenu znížili, nie podstrelili. Bola tam predĺžená doba realizácie, máme teda lepšiu možnosť projektovať, máme viac času na prípravu a efektívnejšie riešenie. Okrem toho, hlavné zemné a búracie práce sa posúvajú na leto, toto ma významný vplyv. V Trenčíne sa otvorili nové „zemníky“ a skládky, zeminu môžeme dovážať z oveľa bližších vzdialeností. Technické faktory tvoria 80 percent zníženia ceny. Ďalším faktorom, asi 20 percent, je veľmi silná konkurencia v stavebníctve na Slovensku, teda tlak na efektivitu výroby. Dnes firmy ponúkajú ceny s minimálnou maržou.


Minister dopravy hovorí, že tlačí na ceny a podporuje konkurenciu, to má na zlacňovanie reálny vplyv?

Čím menej práce, tým väčšia konkurencia, podporovať ju sa dá ťažko. Tendre sú transparentné, stali sa prehľadnejšími. A konkurencia tlačí cenu dole sama. Má na tom, samozrejme, podiel aj minister, napríklad k tomu prispel zavedením takzvaného žltého Fidicu do verejného obstarávania.


Ako konkrétne sa tendre stransparentnili?

To je komplikované otázka. Bola prijatá novela zákona o verejnom obstarávaní. Problémom však stále je, že rozhodujúcim kritériom pre výber víťazov tendra je cena. Nehodnotí sa schopnosť firmy zákazku zrealizovať. Ak formálne splnia zákonné podmienky, dostanú zákazku. Ale čo ak majú nedostatočné skúsenosti, žiadne know-how či technické vybavenie? Problémom je tiež napríklad časté rušenie tendrov, proti ktorému sa nedá odvolať. Často je bezdôvodné.


Nemyslíte si, že budete čeliť obvineniam z cenového dumpingu – napríklad pri trenčianskom moste?

Nie. To by bolo namieste, ak by sme mali o 20 či 30 percent nižšie ceny než ostatné relevantné firmy. Ostatné ponuky však nie sú s veľkým cenovým rozdielom. Je to cena s minimálnou maržou, tie sú dnes natoľko stlačené, že predstavujú 1 až 3 percentá.


V akej fáze aktuálne je kontrakt na trenčiansky most?

Čakáme na vyhodnotenie ponúk, sme pripravení podpisovať a začať v podstate okamžite stavať.


Stavia sa už podľa vás slovenské stavebníctvo na nohy?

Je tu asi 15 veľkých firiem, štátne zákazky však na ich uživenie nepostačujú. Poctivým stavebníkom by prospelo, ak nebudú naďalej často bezdôvodne rušené tendre zo strany ÚVO. Minimálne 50 percent tendrov, ktoré zrušili, nemuseli byť zrušené.


V stavebníctve sa v kríze prepustili tisíce ľudí. Majú šancu sa vrátiť?

Ak firmy cítia, že sa blíži menej práce, prepúšťajú už v predstihu. Firmy však urobili aj personálnu očistu a zbavili sa tých najslabších pracovníkov. Že dôjde k spätnému náboru, si nemyslím. Každá kríza vyvoláva vo vedení spoločnosti posun dopredu – ak je dobre vedená. Takáto firma nikdy nezoberie naspäť všetkých, ktorých musela prepustiť.

hnonline.sk 00:00 20. 7. 2011

http://hnonline.sk/ekonomika/c1-5234362 ... onkurencii
Obrázok používateľa
mirkobb
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 99
Založený: 18. Máj 2005 13:11
Bydlisko: BB, Praha

Naspäť na 2011

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 14 hostí.