Budovanie ciest. Stavbári ponúkajú v štátnych tendroch polov

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Budovanie ciest. Stavbári ponúkajú v štátnych tendroch polov

Odoslaťod Andrej » 04. Júl 2011 07:41

Budovanie ciest. Stavbári ponúkajú v štátnych tendroch polovičné ceny
Stavbári znižujú ceny, aby získali zákazky
Dobrá správa pre vodičov aj pre ministra dopravy Jána Figeľa (KDH). Slovenská správa ciest rozbieha jednu z najväčších investičných akcií vo svojej histórii.

Snímka: archív HNV najbližších týždňoch spustí výstavbu štyroch kľúčových cestných projektov najmenej za 60 miliónov eur – trenčianskeho mosta a obchvatov Čadce, Galanty a centra Prešova. Spojojný môže byť aj Figeľ. Stavebné firmy totiž v tendroch podliezajú pôvodné cenové odhady zhruba o polovicu. Vyplýva to zo záznamov z otvárania cenových ponúk, ktoré majú HN k dispozícii. Galantská cesta má byť hotová do roka, ďalšie tri projekty zhruba do troch.

Obrázok

Prudké zlacnenie
Napríklad konzorcium Strabag – Zipp pýta za trenčiansky most teraz 30 miliónov eur bez DPH. V porovnaní s očakávaniami je to polovica. Zaujímavé je aj to, že tí istí stavbári za tento projekt počas pôsobenia bývalého ministra Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) pýtali o tretinu viac. Podobne svoju pôvodnú cenovú ponuku pri tejto zákazke podliezlo aj konzorcium spoločnosti Doprastav. Projekt sa však za Vážneho zastavil, keďže tender zrušil Úrad pre verejné obstarávanie.

Dôvody, prečo išli firmy s cenou takto prudko dole, sa HN počas piatka nepodarilo zistiť. Podľa šéfa stavebnej firmy Proma a bývalého prezidenta Zväzu stavebných podnikateľov Jána Majerského stavby lacnejú aj pre nedostatok práce.

Figeľ po svojom nástupe sľúbil, že bude stavať lacnejšie. Vážny však varuje, že ceny sa môžu zvýšiť o zmluvné dodatky.

Kysuce aj Trenčín
Združenie Strabagu je vo Figeľových cestných zákazkách najúspešnejšie. Okrem trenčianskeho mosta postaví aj obchvat Galanty. Tender
je vo finále a žiadna zo súťažiacich firiem nepodala námietku. „Do polovice mesiaca bude podpísaná zmluva,“ hovorí Fedorová. Všetky cestné projekty majú
tranzitným vodičom nahradiť extrémne zaťažené úseky v centrách miest. „Vylúči sa tranzitná doprava z intravilánu mesta Galanta, odkloní sa doprava z priemyselných areálov, a tým sa minimalizujú negatívne účinky dopravy na životné prostredie obyvateľov mesta,“ komentuje hovorkyňa cestnej správy.

Onedlho by sa mala rozbehnúť aj výstavba takzvanej Nábrežnej komunikácie v Prešove, ktorú získalo konzorcium menej známych firiem Hant a Arian. „Dôjde k odľahčeniu jestvujúcej komunikačnej siete, zvýšeniu bezpečnosti účastníkov cestnej premávky, zlepšeniu plynulosti dopravy a životného prostredia,“ hovorí Fedorová.

S výnimkou trenčianskeho mosta môže správa ciest so stavbármi podpisovať zmluvy a rozbehnúť výstavbu. Pri trenčianskom projekte musí ešte počkať, či konkurenčné firmy podajú námietky. Zatiaľ sa tak nestalo.

Zatiaľ sa ceny nezvyšujú
Minister Figeľ už podpísal dva veľké kontrakty na úsek diaľnice D1 pri Levoči a rýchlocesty R4 pri Košiciach. Aj v týchto prípadoch stavbári prudko podliezli cenový odhad. Napríklad i levočská cesta zlacnela v porovnaní s projektom, ktorý pripravil Vážny, o polovicu. Exminister však varuje, že tieto nízke ceny nie sú v poriadku a že sa neskôr môžu zvýšiť. „Takáto obrovská odchýlka od predpokladanej ceny je podozrivá,“ tvrdí pre HN. Zverejnil tiež prehľad tendrov z čias vlády Mikuláša Dzurindu (SDKÚ-DS), podľa ktorého sa v tomto období zákazky prudko predražovali.

V prípade rýchlocesty R4, ktorá sa stavia už rok, sa tak však podľa internetového centrálneho registra zmlúv zatiaľ ešte nestalo.
Ani správa ciest sa nízkych cien nebojí. „Dodávateľmi stavieb nebudú malé firmy, ale firmy, ktoré sú známe a etablované na Slovensku,“ tvrdí hovorkyňa Fedorová.

http://hnonline.sk/financie/c1-52229020 ... li-zakazky
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2011

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 7 hostí.