Granvia žiada odklad a doplatok na súkromnú R1

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Granvia žiada odklad a doplatok na súkromnú R1

Odoslaťod i15 » 10. Máj 2011 16:31

Granvia žiada odklad a doplatok na súkromnú R1

Koncesionár vyjednáva s ministrom J. Figeľom, kto získa na posune termínu

10.05.2011 / Jana Morháčová

Prvá časť súkromnej rýchlostnej cesty R1 od Nitry smerom do Zvolena nebude pre vodičov otvorená v júli. A to napriek tomu, že termín je súčasťou zmluvy na jediný realizovaný diaľničný PPP projekt na Slovensku. Súkromný koncesionár spoločnosť Granvia žiada odloženie termínu otvorenia takmer 15-kilometrového úseku Beladice-Tekovské Nemce, ktorý mala odovzdať ako prvý zo štyroch častí. Chce ho sprejazdniť spolu s ďalšími dvoma úsekmi až koncom septembra.

Granvia súčasne žiada kompenzáciu niekoľko miliónov eur. Redakcii eTRENDU to potvrdili dva nezávislé zdroje. Granvia už získala navyše ako náhradu za nepredvídané skutočnosti vyše 10 miliónov eur.

Ministerstvo dopravy potvrdilo, že liberačnú udalosť s Granviou rieši, podrobnosti však neuvádza. Liberačná udalosť podľa zmluvy nastáva vtedy, keď sa udiali koncesionárom nezavinené skutočnosti, ktoré by mohli viesť k zmene zmluvy. ,,Koncesionár si v marci tohto roka uplatnil požiadavku na liberačnú udalosť, kde z dôvodu nepriaznivého počasia a následných záplav nastane posun termínu predčasného užívania tretieho úseku PPP balíka o dva mesiace. Túto požiadavku už schválil nezávislý dozor,“ potvrdil hovorca ministra dopravy Martin Krajčovič.

Podľa informácií eTRENDU sa viedlo už niekoľko zložitých rokovaní, rezort dopravy zatiaľ nároky nechce uznať. ,,Ministerstvo je presvedčené, že nárok koncesionára nebol plne v súlade s koncesnou zmluvou a bude túto požiadavku ďalej rozporovať,“ doplnil M. Krajčovič. Či sa spor urovná kompromisnou dohodou alebo sa bude konať arbitráž, zatiaľ jasné nie je. Redakcia eTRENDU požiadala o stanovisko aj Granviu, tá uviedla však len toľko, že žiadna zmena termínov zatiaľ dohodnutá nebola.

Súčasťou riešenia je navyše podľa požiadaviek Granvie aj doplatok niekoľko miliónov eur, ktoré vyplývajú z finančnej časti zmluvy a dôvodom sú náklady na bankové garancie. Ak by liberačná udalosť nebola uznaná, oneskorenie sprejazdnenia by naopak znamenalo znížene dohodnutých platieb Slovenskej republiky do kasy Granvie. ,,O oprávnenosti tejto liberačnej udalosti s koncesionárom rokujeme. Finančný nárok vyplývajúci z tejto liberačnej udalosti je vyčísliteľný až po odovzdaní daného úseku do predčasného užívania, preto sa k jeho výške nebudeme nateraz vyjadrovať,“ doplnil M. Krajčovič.

Tento rok štát začne súkromnú cestu splácať. Zo štátneho rozpočtu má vyplatiť takmer 25 miliónov eur ako prvú splátku za dostupnosť. Ďalších 150 miliónov eur štát zaplatí ako úhradu DPH. Ročná platba za dostupnosť od štátu predstavuje 125,32 milióna eur počas 30 rokov. Platba sa bude upravovať podľa výšky úrokov na medzinárodných trhoch. Celkovo tak Slovensko za 30-ročnú údržbu a prevádzku vyše 52 kilometrov cesty vhej kvality zaplatí približne 3,8 miliardy eur. Z toho samotná stavba (investičné náklady) má predstavovať okolo 915 miliónov eur.

Podmienkou je, aby koncesionár dodržal všetky podmienky zmluvy, inak štát môže svoju platbu znižovať. Pri termínoch sa platba znižuje za každý deň omeškania. O akú sumu by mohla Granvia nedodržaním termínu a neuznaním oneskorenia v rámci liberačnej udalosti prísť, rezort dopravy zatiaľ nechce zverejniť.

Termíny sprejazdnenia, teda odovzdania úsekov do predčasného užívania boli upravené v druhom dodatku ku koncesnej zmluve, ktorý uzatvorila bývalá vláda Roberta Fica v auguste 2009 pri finančnom uzavretí koncesionárskej zmluvy. Išlo celkovo o druhý posun termínov a ich zreálnenie, pričom lehota výstavby bola zadefinovaná na počet mesiacov od podpísania dodatku. Podľa dohovoru mal byť ako prvý otvorení tretí úsek diaľnice koncom júla.

Granvia pritom už získala peniaze navyše na sklonku minulého roka. Ministerstvo dopravy jej uznalo tri z 15 žiadaných kompenzačných udalostí, čo predstavovalo platbu navyše vyše 10,5 milióna eur. Išlo o dodatky za nepredvídaný objav archeologických nálezísk, viacero smetísk, nečakané prekládky kanalizácií a ďalších sietí.

Predošlá vláda R. Fica pritom interpretovala uzavretú PPP zmluvu ako dohodu, kde štát nebude už platiť nič navyše, pretože väčšinu rizík vrátane nepredvídaností nesie koncesionár. V praxi to však tak nie je. Vyše 500-stranová zmluva celkom presne určuje, za akých okolností je možné znižovať štátnu ročnú platbu koncesionárovi. Ale uvádza aj, kedy a za čo môže koncesionár pýtať peniaze navyše.

Termíny sprejazdnenia R1, ktoré sľúbila Granvia v zmluve:

úsek Nitra – Selenec (12,6 km) 28. septembra 2011
úsek Selenec – Beladice (18,97 km) 28. septembra 2011
úsek Beladice – Tekovské Nemce (14,31 km) 28. júla 2011
úsek obchvat Banskej Bystrice (5,65 km) 4. júla 2012

Ilustračné foto na titulke - TASR / Henrich Mišovič

© 2011 TREND Holding, spol. s r.o.

http://ekonomika.etrend.sk/ekonomika-sl ... nu-r1.html
Obrázok používateľa
i15
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 827
Založený: 21. Jan 2007 20:49
Bydlisko: vo výslužbe

Naspäť na 2011

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.

cron