Vznikajúca diaľnica pri Nitre je posiata mostami

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Vznikajúca diaľnica pri Nitre je posiata mostami

Odoslaťod mirkobb » 01. Okt 2010 10:31

Na stavenisko si robia exkurzie odborníci aj študenti stavebných fakúlt. Naživo si môžu pozrieť všetky spôsoby stavania mostov, aké súčasná spoločnosť pozná.

POHRANICE, HOSŤOVÁ. Napriek tomu, že krajina v okolí budúcej rýchlostnej cesty R1 je nížinatá, na stavbe vzniká množstvo mostov. Len v devätnásťkilometrovom úseku Selenec-Beladice vyrastie až 21 mostov. Na osemnástich z nich už konštruktéri pracujú, o presnom výzore zvyšných troch ešte rozhodujú.

Kilometrový most pri Hosťovej
„Mosty sme zvolili pre optimalizáciu trasy medzi údoliami. Ak by sme ich vypustili, znamenalo by to obrovské zábery pozemkov a obrovské objemy pozemných prác," hovorí Peter Tekeľ, projektový manažér zo spoločnosti Granvia Construction, ktorá er jednotku stavia. Medzi pozoruhodné mosty rozmerom aj konštrukčnými riešeniami patrí most pri Hosťovej. Meria bezmála kilometer a je druhým najväčším mostom na novej diaľnici. Držať ho bude šestnásť pilierov, najvyšší sa vypína až do 35-metrovej výšky. Na jeho výstavbu použili najväčšiu skruž na výstavbu mostov v Európe. Do nitrianskeho regiónu ju priviezlo osemdesiat kamiónov zo Španielska. Skruží, akou je aj tá z mosta pri Hosťovej, je na celom svete len zopár. Ich počet sa odhaduje na šesť a sú na roky dopredu vyťažené. Dlho vopred musia stavbári plánovať, na výstavbu akých mostov tieto skruže použijú.

Unikátnu skruž riadi počítač
Portugalská skruž slúži na dočasné podopretie nosnej konštrukcie. Je plne automatizovaná, zhora ju ovláda naprogramovaný počítač. Odstránia ju, keď betón stvrdne. Podľa Tekeľa je tento spôsob výstavby hosťovského mosta mimoriadne výhodný, pretože akékoľvek iné riešenie by si vyžadovalo „les podpier", ktoré by mohli brániť pohybu iných stavebných mechanizmov. Celá stavba by sa tým skomplikovala.

Obrázok

Ďalšou raritou z technického hľadiska je most medzi Malým Lapášom a Pohranicami. Stretli sa na ňom dve konštrukcie, ktorým stavebníci hovoria montážne súbory. Ide v podstate o žeriavy, ktoré sa postupne posúvajú po novovznikajúcom moste. Z kamiónov si naberajú prefabrikáty a nasúvajú ich na most. Dva montážne súbory sa v histórii Slovenska a Čiech stretli na jednej stavbe po prvý raz.

Obrázok

Na časti diaľnice už jazdia autá
Ľudia z dedín v okolí novej diaľnice majú podľa Petra Tekeľa so stavebníkmi obrovskú trpezlivosť, pretože si uvedomujú, že novú cestu potrebujú. Tekeľ ubezpečil, že na mostoch sa ráta s protihlukovými stenami, sťažností ľudí na hluk z diaľnice sa preto neobáva. Od augusta jazdia autá po niektorých úsekoch budúcej cesty R1. V križovatke Lehota využívajú šoféri dokončený ľavý jazdný pás a pri Tesárskych Mlyňanoch dokončila Granvia Construction nový úsek cesty prvej triedy. „V auguste sa práce na výstavbe R1 sústredili na zemné práce, pokladanie podkladových aj živičných vrstiev budúcej cesty a osádzanie prvých odlučovačov ropných látok," informoval Richard Menczer. Ku koncu augusta robilo na výstavbe rýchlostnej cesty vyše 1 500 pracovníkov, 333 stavebných a 500 dopravných strojov.

http://nitra.sme.sk/c/5573312/vznikajuc ... stami.html
Obrázok používateľa
mirkobb
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 99
Založený: 18. Máj 2005 13:11
Bydlisko: BB, Praha

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 16 hostí.

cron