R3 Horna Stubna - (Slaska) - Sasovske Podhradie

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

R3 Horna Stubna - (Slaska) - Sasovske Podhradie

Odoslaťod rastislav5 » 18. Sep 2010 12:11

Rýchlostná cesta R3 Horná Štubňa – Šášovské Podhradie
Záznam
Z pracovného rokovania technickej štúdie "rýchlostná cesta R3 Horná Štubňa – Šášovské Podhradie“, ktoré sa uskutočnilo dňa 11.11.2009 v Kremnici.
Prítomní: Podľa prezenčnej listiny
Predmet rokovania:
1. Rýchlostná cesta R3 Horná Štubňa – Šášovské Podhradie

Priebeh rokovania:
Účel a ciele štúdie:
Účelom a cieľom predmetnej technickej štúdie je vyhľadanie a posúdenie techniky, ekonomiky a environmentálne najvhodnejšieho riešenia novej trasy rýchlostnej cesty R3 v úseku Horná Štubňa – Šášovské Podhradie. Kategória rýchlostne cesty R3 je R 24,5/100, celková dĺžka riešeného úseku cca 30 km, súčasťou je dobudovanie rozostavaného obchvatu Horná Štubňa na 4 pruh.
Rýchlostná cesta R3 je súčasťou koridoru v trase št. hr. PR/SR – Trstená – Dolný Kubín – Kraľovany – Martin – Turčianske Teplice – Žiar nad Hronom – Zvolen – Krupina – Šahy – štátna hranica SR/MR. Koridor rýchlostnej cesty R3 bol potvrdený uznesením vlády č. 1084 schválená dňa 17. 12. 2007 . Transeurópska cestná sieť „ TEN – T“.
Na rokovaní boli predložené nasledovné varianty:
VARIANT „A“
Začiatok úseku nadväzuje na obchvat obce Horná Štubňa ( v km 0,500), pokračuje s cestou I/65, mimoúrovňovo mostom križuje cestu III/06534 a rieku Turiec, stúpa po úpätí hory Šmídovská. Od km 6,5 trasa R3 pokračuje západne od Kremnických Baní a mesta Kremnica, pričom obchádza dobývací priestor (DP)Kremnica. Východne od obce Kopernica obchádza chránené ložiskové územie (CHLÚ) Kopernica – Čertov vrch, DP Kopernica I, DP Bartošová Lehôtka – Veľký Háj. Trasa je ďalej vedená tunelom „Čertov vrch“ dĺžky 1,03 km, južne od obce Bartošova Lehôtka mimoúrovňovo križuje cestu I/65, východne od obce stará Kremnička. Koniec úseku je v križovatke „Šášovské Podhradie“, kde sa trasa rýchlostnej cesty R3 napája na rýchlostnú cestu R1. Celková dĺžka úseku je 25,072 913 km.
V úseku od km 2,058 – 3,360 R3 prechádza mostom cez a po okraji chráneného územia NATURA 2000, RAMSAR (rieka Turiec).
V úseku od 10,288 – 24,609 R3 (na dĺžke 14,321 km) prechádza cez určené prieskumné územia ložísk, ktoré sa nachádzajú západne od mesta Kremnica.
V úseku od km 10,409 – 13,300 R2 je navrhnutý max. pozdĺžny sklon 6,5% z dôvodu zmenšenia veľkého rozsahu zemných prác a záberov (max. dovolený v STN 73 6101 je 6%). V prevažnej časti trasy budú navrhnuté stúpacie pruhy.
Súčasťou stavby je:
- Dobudovanie R3 Horná Štubňa - obchvat na štvorpruh v dĺžke 3,820 588 km,
- Tunel „ Čertov vrch“ dĺžky 1,03 km,
- Mimoúrovňové križovatky (MÚK)
 „Sklené“, s cestou I/65,
 „Kremnické Bane“ , s cestou I/65,
 „Šášovské Podhradie“, s rýchlostnou cestou R1, c.I/50 a c.I/65 ( nevýhodou je vznik veľmi komplikovaného dopr. uzla ň, boli by nutné demolácie nedávno vybudovanej križovatky). Dopravné napojenie mestskej časti Šášovské Podhradie – Píla ostáva zachované v súčasnej podobe.
Približne 8 km západne od rýchlostnej cesty R3 sa v smere sever – juh, počíta s vybudovaním rýchlostnej cesty R2 (D1 – Prievidza – Handlová – Žiar nad Hronom).
Variant „A“ v podstate vychádza z riešenia v súčasne platnom ÚPN VÚC Žilinského kraja, ÚPN VÚC Banskobystrického kraja a ÚPN Kremnica ( „ Kremnický variant“). Trasa rýchlostnej cesty R2 bola v TŠ optimalizovaná modifikovaná v úseku od Kremnických Baní po obec Bartošova Lehôtka. Zmeny sú v smerovom i výškovom usporiadaní, pričom pôvodne navrhnuté dva dlhé tunely boli nahradené jedným tunelom „ Čertov vrch“ dĺžky 1,03 km a rýchlostná cesta bola odklonená mimo intravilán obce Bartošova Lehôtka.
VARIANT „B“
Začiatok úseku po km 1,0 R3 je riešený ako vo variante „A“. Ďalej R3 mimoúrovňovo, mostom križuje cestu III/06534 a rieku Turiec, obchádza územie ozbrojených síl SR, pokračuje tunelom dĺžky 3,848 km popod vrch Klobučník , križuje c.III/06530 východne od obce Kunešov, západne od Kremnických Baní a mesta Kremnica pričom obchádza dobývací priestor (DP) Kremnica. Pokračuje západne od obce Kopernica, tunelom „Kopernica“ dĺžky 1,935 km, obchádza chránené ložiskové územie (CHLÚ) Kopernica, Kypec, Lutila, Pod Kypec a Kosorín, ďalej pokračuje južným smerom medzi obcou Slaská a Kosorín cez miestnu časť Veľké pole, západne od obce Lutila. Ďalej trasa mimoúrovňovo križuje cestu I/50, pokračuje západným obchvatom mesta Žiar nad Hronom a končí v km 25,586488 R3, kde sa trasa napája na pripravovanú stavbu „Rýchlostná cesta R2, Žiar nad Hronom – obchvat“, km 5,573809 R2.
Rýchlostná cesta R2,R3 je vedená v dostatočnej vzdialenosti mimo zastavanej časti obce Lutila (cca 0,570 km a viac), ako aj od mesta Žiar nad Hronom (cca 0,688 km a viac), čím možno účinne eliminovať negatívne dopady hluku a emisií z rýchlostnej cesty na obytnú zástavbu v zmysle platných predpisov.
Umiestnenie rýchlostnej cesty R2,R3 je v tomto variante vo väčšej vzdialenosti od obytnej zástavby ako pri variantoch vedených v tesnej blízkosti obce Lovčica – Trubín, kde je vzdialenosť od zástavby cca 0,213 km (na stavbu „Rýchlostná cesta R2 Žiar nad Hronom – obchvat“ bolo vydané ÚR, v súčasnej dobe sa spracováva DSP).
V úseku od km 17,800 – MÚK „Žiar nad Hronom“ je rýchlostná cesta R3 vedená v spoločnom peážnom úseku s rýchlostnou cestou R2 ktorá by bola vedená v trase podľa variantu „C“ smerom na Handlovú. Križovatka rýchlostných ciest R3 a R2 sa uvažuje v polohe medzi obcou Slaská a Kosorín, v km cca 17,800 R3. Trasa rýchlostných ciest R3 a R2 sa napája na rýchlostnú cestu R1 v križovatke „ Žiar nad Hronom“. Celková dĺžka riešeného úseku R3 je 25,586488 km.
V úseku od km 2,00 – 2,164 R3 prechádza cez určené prieskumné územia NATURA 2000, RAMASAR (rieka Turiec).
V úseku od 9,077 – 14,950 R3 (na dĺžke 5,873 km) prechádza cez určené prieskumné územia ložísk, ktoré sa nachádzajú západne od mesta Kremnica.
V úseku od km 9,080 – 11,130 R2 je navrhnutý max. pozdĺžny sklon 6,5% z dôvodu zmenšenia veľkého rozsahu zemných prác a záberov (max. dovolený v STN 73 6101 je 6%). V prevažnej časti trasy budú navrhnuté stúpacie pruhy.
Súčasťou stavby je :
- Dobudovanie R3 Horná Štubňa – obchvat na štvorpruh v dĺžke 3,820 588 km,
- Tunel „Klobučník“ dĺžky 3,848 km, tunel „Kopernica“ dĺžky 1,935 km,
- Mimoúrovňové križovatky
 „Sklené“, s cestou I/65,
 „Kunešov“ s cestou III/06530 a s privádzačom k ceste I/65,
 „Kosorín“, výhľadovo s rýchlostnou cestou R2
 „Žiar nad Hronom – sever“, s cestou I/50 pri obci Lutila
 „Žiar nad Hronom“, s rýchlostnou cestou R1 (súčasť stavby „Rýchlostná cesta R2, Žiar nad Hronom – obchvat“).

Podvariant „B-F“
Od km 17,00 R3 pokračuje trasa južne od obce Kosorín, cez kopec Chlmok, smerom k obci
Lovčica – Trubín, kde nadväzuje na trasu „R2, Žiar nad Hronom – obchvat“ (DSP). Oproti pôvodnému variantu „B“ dôjde k predĺženiu trasy R3 o 1,159387 km, náročnej bude aj prechod cez kopec Chlmok (zárezy do 22 m, veľké mosty rozpätí cca 226 m a 510 m).

VARIANT „C“
Začiatok úseku nadväzuje na obchvat obce Horná Štubňa (v km 1,0), pokračuje juhozápadným smerom, mimoúrovňovo mostom križuje rieku Turiec a cestu III/06534, žel. trať Handlová – Sklené, južne od obce Sklené, tunelom „Remata“ dĺžky 3,407 km, nad údolím Hraničného potoka, mimo DP Ráztočno. V km 10,200 R3 je navrhnutá MÚK „Ráztočno“ s výhľadovou rýchlostnou cestou R2 smerom na Prievidzu.
II. úsek rýchlostnej cesty R3 pokračuje južným smerom, spoločne s rýchlostnou cestou R2 (v peáži), východným obchvatom mesta Handlová (mimo DP Handlová), ďalej tunelom „peklo“ dĺžky 5,630 km, obchádza CHLÚ Kosorín východne od mesta Kosorín, ďalej cez miestnu časť Veľké pole, západne od obce Lutila a západným obchvatom mesta Žiar nad Hronom rovnako ako vo variante „B“, v dostatočnej vzdialenosti od existujúcej i plánovanej obytnej zástavby mesta (cca 0,688 km a viac)a končí v km 21,117315 R3, kde sa trasa napája na pripravovanú stavbu „Rýchlostná cesta R2, Žiar nad Hronom – obchvat“, km 5,573809 R2 ( v súčasnej dobe spracováva DSP)Trasa rýchlostných ciest R2 a R3 sa napája na rýchlostnú cestu R1 križovatke “Žiar nad Hronom“. Celková dĺžka riešeného I. úseku Horná Štubňa – Ráztočno je 10,2 km, II. úseku Ráztočno – Žiar nad Hronom je 21,117315 km.
Oproti variantu „A“ nie je potrebné budovať ďalšiu rýchlostnú cestu (R2) medzi mestom Handlová a Žiar nad Hronom, v dĺžke cca 21 km, na koľko táto bude vedená v spoločnom úseku s rýchlostnou cestou R3.
V úseku od km 2,645 – 2,879 R3 prechádza mostom ponad chránené územie NATURA 2000, RAMSAR (rieka Turiec).
V úseku od km 7,360 – 10,200 I. úseku R3 a od km 0,000 – 1,844 prechádza cez určené prieskumné územia ložísk Ráztočno.
Rýchlostná cesta R3 je navrhnutá v pozdĺžnych sklonoch do 4,64%
Súčasťou stavby je:
- Dobudovanie R3 Horná Štubňa – obchvat na štvorpruh v dĺžke 3,320588 km,
- Tunel „Remata“ dĺžky 3,407 km, tunel „Peklo“ dĺžky 5,630 km,
- Mimoúrovňové križovatky
 „Sklené“, s cestou I/65,
 „Ráztočno“, výhľadovo s rýchlostnou cestou R2
 „Handlová“, s privádzačom k ceste I/50
 „Žiar nad Hronom – sever“, s cestou I/50 pri obci Lutila
 „Žiar nad Hronom“, s rýchlostnou cestou R1(súčasť stavby “rýchlostná cesta R2,
Žiar nad Hronom – obchvat“).
Podvariant „D“
Začiatok úseku po km 0,9 R3 je riešený rovnako ako vo variante „A“. Ďalej trasa R3 pokračuje juhozápadným smerom, mimoúrovňovo mostom križuje rieku Turiec a cestu III/06534, od km
2,500 – 2,878 R3 prechádza cez najužšie miesto územia ozbrojených síl SR, v polohe pozdĺž. žel. trať Handlová – Horná Štubňa. Ďalej trasa pokračuje rovnako ako pri variante „C“.
Podvariant „F“
V II. úseku od km 12,225 R3 je trasa variantu „C“ vedená východne mimo CHLÚ a obec Kosorín, cez kopec Chlmok, smerom k obci Lovčica – Trubín, kde nadväzuje na trasu „R2,
Žiar nad Hronom – obchvat“ (DPS).Oproti variantu „C“ dôjde k predĺženiu trasy R3 o 0,86018 km, technicky náročnejší bude aj prechod cez kopec Chlmok a dve údolia.
Podvariant „G“
V II. úseku od km 5,0 R3 (od Múk „Handlová“) je trasa vedená západnejšie oproti variantu „C“, tunelom „Prielohy“ dĺžky 2,880 km, mimo PHO 2⁰ v miestnej časti Žobrácka jama, pozdĺž údolia Lehotského potoka, tunelom „Šajba“ dĺžky 0,650 km, západne od obce Janova Lehota a po prekrižovaní Lutilského potoka súbežne s existujúcou cestou I/50 až do MÚK „Lovčica – Trubín“, kde sa napojí na pripravovanú stavbu „R2, Žiar nad Hronom – obchvat“(DSP). Oproti variantu „C“ dôjde k predĺženiu trasy R3 o 0,263 km.
VARIANT „E“
Začiatok úseku po km 1,5 R3je riešený rovnako ako vo variante „B“. Ďalej R3 mimoúrovňovo, mostom, križuje cestu III/06534 a rieku Turiec, odchádza územie ozbrojených síl SR, pokračuje tunelom dĺžky 3,555 km popod vrch Klobučník, západne od obce Kunešov, údolím pozdĺž Slaského potoka, ďalej pokračuje južným smerom medzi obcou Slaská a Kosorín cez miestnu časť Veľké pole, západne od obce Lutila a západným obchvatom mesta Žiar nad Hronom v trase podľa variantu „C“. Končí v km 25,057267 R3, kde sa trasa napája na pripravovanú stavbu „Rýchlostná cesta R2, Žiar nad Hronom – obchvat“, km 5,573809 R2.
V úseku od km 17,800 R3 – Múk „Žiar nad Hronom“ je rýchlostná cesta R3 vedená v spoločnom, peážnom úseku s rýchlostnou cestou R2, ktorá by bola vedená v trase podľa variantu „C“, smerom na Handlovú. Križovatka rýchlostných ciest R3 a R2 sa uvažuje v polohe medzi obcou Slaská a Kosorín , v km cca 17,800 R3. Trasa rýchlostných ciest R2 a R3 sa napája na rýchlostnú cestu R1 križovatke „Žiar nad Hronom“. Celková dĺžka riešeného úseku R3 je 25,057267 km.
V úseku od km 2,000 – 2,164 R3 prechádza mostom cez a po okraj chráneného územia NATURA 2000, RAMSAR (rieka Turiec).
V úseku od km 11,000 – 13,708 R3 prechádza cez západný okraj určeného prieskumného územia ložísk, ktoré sa nachádzajú západne od mesta Kremnica.
Rýchlostná cesta R3 je navrhnutá v pozdĺžnych sklonoch do 5,9%.
Súčasťou stavby je:
- Dobudovanie R3 Horná Štubňa – obchvat na štvorpruh v dĺžke 3,820 588 km,
- Tunel „Klobučník“ dĺžky 3,555 km,
- Mimoúrovňové križovatky,
 „Sklené“ s cestou I/65,
 „Kosorín“, výhľadovo s rýchlostnou cestou R2,
 „Žiar nad Hronom – sever“, s cestou I/50 pri obci Lutila
 Žiar nad Hronom“, s rýchlostnou cestou R1 (súčasť stavby „Rýchlostná cesta R2,
Žiar nad Hronom – obchvat“)
Podvariant „E-F“
Podobne ako pri variante „B“ aj pri variante „E“ je možný prechod od km 16,471004 R3 južne od obce Kosorín ň, cez kopec Chlmok, smerom k obci Lovčica - Trubín, kde naväzuje na trasu „R2, Žiar nad Hronom – obchvat“ (DSP). Oproti pôvodnému variantu „E“ dôjde k predĺženiu trasy R3 o 1,159612 km, technicky náročnejší bude aj prechod cez kopec Chlmok a dve údolia.
Prijaté závery a stanoviská:
Obec Bartošova Lehôtka
Obec Bartošova Lehôtka sa dotýka variant „A“. S týmto variantom súhlasíme s menšími pripomienkami.
V danej lokalite sa nachádzajú:
a) Prieskumné územie,
b) Dobývacie územia,
c) Poľovný revír,
d) Horské pleso – Slobodné
Prosíme navrhované varianty zaslať na Obecný úrad Bartošova Lehôtka.
Mesto Kremnica
Pre mesto Kremnica sú všetky predložené varianty rýchlostnej cesty R3 prijateľné. Nemalo by sa zabudnúť na biokoridory pre zver, nakoľko v dotknutom území je vysoký výskyt zveri. Prípadný variant vedený výhodne od mesta Kremnica by bol značne problematický vzhľadom na zosuvné územie, ako aj potrebu zachovania súčasných pohľadov na mesto.
Ministerstvo obrany SR
Neprijateľný je variant „E“. MO SR pošle písomné stanovisko.
Obec Kunešov
Starosta obce upozornil na plánovanú výstavbu veterného parku západne od obce Kunešov, v blízkosti navrhovaného variantu „E“. je spracovaná EIA a spoločnosť Bystrický Wind Power v súčasnej dobe spracováva DÚR.
Obec Stará Kremnička
Našej obce sa dotýka variant „A“. K tomuto nie sú pripomienky.
Obvodný úrad životného prostredia v Banskej Štiavnici, stále pracovisku v Žiari and Hronom
Na pracovnom rokovaní technickej štúdie bolo prezentovaných niekoľko variantných návrhov trasovania „Rýchlostnej cesty R3 Horná Štubňa – Šášovské Podhradie“. ObÚ ŽP v Banskej Štiavnici k „Prepojeniu rýchlostných ciest R3 Horná Štubňa – Banská Bystrica sa vyjadril dňa 19.3.2007 pod č.s. 2007/003964/zh. Za jednotlivé zložky ŽP, t.j. ochrany prírody a krajiny, štátnej vodnej správy, štátnej ochrany ovzdušia a štátnej správy odpadového hospodárstva sme dotknutým orgánom pri procese posudzovania vplyvov na životné prostredie, kde prezentované varianty spadajú pod tento proces. Pošlú písomné stanovisko.
Banskobystrický samosprávny kraj
BBSK ako vlastník ciest II. a III. Triedy žiada o zaslanie situácie navrhovaných variantov ku vyjadreniu.
Žilinský samosprávny kraj
Pošlú písomné stanovisko.
Mesto Žiar nad Hronom
Variant „A“: žiadame o dostatočné napojenie mestskej časti Šášovské Podhradie – Píla.
Variant „C“: v oblasti severozápadnej časti mesta Žiar nad Hronom požadujeme zlúčenie úsekov
R2-R3, napojenie pri obci Lovčica Trubín.
Stredoslovenská vodárenská spoločnosť, a.s.
Pre účely zaujatia stanoviska k jednotlivým variantom TŠ prosíme poskytnúť mapové podklady. Situácie v elektronickej forme. PO obdržaní doručíme stanovisko v primeranej lehote.
Národná diaľničná spoločnosť, a. s.
Žiada preštudovať aj ďalší variant rýchlostnej cesty R3, ktorý by bol vedný východne od mesta Kremnica.


V Bratislave dňa 11. 11. 2009 Zaznamenal: Ing. Mikuláš Jurkovič, v.r.

http://www.slaska.sk/download_file_f.php?id=96449
rastislav5
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 14
Založený: 25. Nov 2006 18:58

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 7 hostí.