Mráz pre HN: Prepúšťanie vo firme sa ešte môže otočiť

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Mráz pre HN: Prepúšťanie vo firme sa ešte môže otočiť

Odoslaťod Lionheart » 10. Aug 2010 09:57

Rozhovor. Prezident Skupiny Doprastav a podpredseda predstavenstva Dušan Mráz o stavebníctve pre HN:
Mráz pre HN: Prepúšťanie vo firme sa ešte môže otočiť

Tvrdí, že výstavba D-jednotky sa dá zlacniť. Zároveň verí, že vláda sa do stavby nakoniec pustí, inak nesplní svoj sľub postaviť spojenie Bratislavy a Košíc do roku 2014.

Minister dopravy Ján Figeľ chce zlacniť výstavbu D–jednotky, na ktorej sa má v konzorciu podieľať aj Doprastav. Dá sa to?
Neprináleží mi, aby som sa vyjadroval za celé konzorcium. Ale teraz je určite najlepšia doba, pretože taký nízky Euribor (priemerná úroková sadzba na medzibankovom trhu, pozn. HN) ešte nebol. A tým som povedal všetko.

Slovenská inšpekcia životného prostredia zistila, že pri prípravných prácach na D1 ste vy a vaši subdodávatelia porušili zákon zásahmi do chránených oblastí.
My sme žiadny zákon neporušili, lebo sme robili na základe stavebného povolenia. Takže to nie je náš problém.

A čí potom?
Obstarávateľa. Ale to sa ešte prešetruje a výsledok nepoznám.

Európska komisia pri tomto probléme navrhla, aby investor, stavebné firmy a ochranári našli kompromis. K čomu ste dospeli?
To sa musíte opýtať ministerstva, toto nie je náš problém. Ale ministerstvo dopravy už poslalo podklady, ktoré EK požadovala a veríme, že tá to posúdi v krátkom čase.

Viete si predstaviť kompromisy, ktoré by uspokojili ochranárov?
Neviem, či ochranári sú ochotní na nejaké kompromisy pristúpiť. Ja som s nimi nikdy nerokoval, ale skôr sa mi javí, že nie. Žiadali napríklad, aby vo Váhu nebol mostný pilier. Pýtali sme sa, prečo? Sú naše ryby hlúpe a začnú do piliera narážať? Nakoniec sme navrhli taký most, aby pilier v rieke nebol. Aj keď je to nezmysel. Keď sa niekto nechce dohodnúť, nedohodne sa.

Ako to podľa vás dopadne?
Európska komisia má posúdiť, či sú vplyvy na životné prostredie také, že by sa nemalo stavať. Teraz už majú dosť informácií na to, aby sa vedeli vyjadriť kladne alebo záporne. My si myslíme, že povedia, že je to v poriadku.

Ako dlho to bude ešte trvať?
Problém je leto, prázdniny. V lete v Bruseli skoro nikto nerobí. Ale do konca leta to musí skončiť.

Vyriešia sa spory s ochranármi do konca augusta, aby sa mohlo dosiahnuť finančné uzatvorenie?
Áno. Ja si myslím, že vláda už má dostatok informácií o celom projekte a ja pevne verím, že to odsúhlasí a že sa bude stavať. Ak by tento projekt stroskotal, vláde by sa nepodarilo splniť sľub o dokončení nadštandardného spojenia Košíc a Bratislavy do roku 2014. Len na spustenie výstavby by sa potom čakalo najmenej dva roky.
Štát by v prípade zrušenia tendra nemal ani projektovú dokumentáciu. Tú sme si robili my na vlastné náklady. Najprv by museli vybrať v tendri projektanta, ktorý by vypracoval projektovú dokumentáciu, potom aj stavebnú firmu. Okrem toho, zásahy do prírody sa už vykonali. Stromy sú už vyrúbané, trasa odhumusovaná, vybudované prístupové cesty k tunelovým portálom, poprekladané inžinierske siete.

Doprastav oznámil hromadné prepúšťanie. Aký bude finálny počet prepustených?
Dospeli sme k číslu 750, na ktorom aj zotrvávame. Teraz sa finalizujú zoznamy ľudí, ktorí budú postupne dostávať výpovede, ale všetko sa môže ešte otočiť. V septembri budeme mať navyše okolo 150 ľudí. Pre všetkých ostatných máme prácu až do októbra. A ja osobne verím, že sa D1 formou PPP nakoniec bude realizovať, a tak už ďalej prepúšťať nebudeme.

Ste členom prezídia Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska, ktorý varoval ministra dopravy aj šéfov dopravných firiem pred nízkymi cenami spoločnosti Skanska. Ste presvedčený, že sú jej ceny prehnane nízke?
Nechcem sa vyhovárať, ale ja som na tom prezídiu nebol. A nemyslím si, že medializovanie takýchto problémov niečo vyrieši. Môžeme hovoriť len o konkrétnych stavbách. My sme so spoločnosťou Skanska v združení postavili Považskú Bystricu, cenu sme kalkulovali spolu a dospeli sme k cene, ktorá nám zabezpečila primeraný zisk, ktorý sa u nás pohybuje na úrovni zhruba dvoch až troch percent. Potom, niekoľko mesiacov na to Skanska ponúkla ceny na dvoch stavbách R4 a D3, ktoré neprimerane nízke určite sú. Myslím si, že za cenu, ktorú ponúkla, sa ani jedna stavba nedá postaviť bez straty. Môže si hovoriť kto chce–čo chce. Ak niekto hovorí, že áno, považujem to za nezmysel.

Prečo to potom robia?
To sa musíte ich spýtať. Budú samozrejme hovoriť, že tá cena je dobrá. Ja by som odporučil aj vám, odsledujte si, či bude zmluvne dohodnutá cena aj na záverečnom účte. A keď bude, potom ich hospodárenie musí byť v červených číslach.

Bola táto nedôvera z vašej strany dôvodom, prečo ste podali námietku proti podpisu zmluvy so Skanskou?
Nie. Za cenu si každý nesie zodpovednosť. Námietku sme podali, lebo Úrad pre verejné obstarávanie predtým nariadil zrušiť dve súťaže, keď označil niektoré podmienky súťaže za diskriminačné a poukázal na viacero rozporov so Zákonom o verejnom obstarávaní. Bol to tender Slovenskej správy ciest na most v Trenčíne, kde sme dostali oznámenie o prijatí ponuky a Národnej diaľničnej spoločnosti na diaľnicu D3. Tieto tendre mali ale rovnaké zadávacie podmienky, ako súťaž na R4. Pýtali sme sa, prečo nebola zrušená aj tá. Dôvodom, pre ktorý ÚVO nariadil zrušiť súťaž bolo napríklad: v tendrových podmienkach bolo uvedené, že v prípade ak uchádzač neocení niektorú položku, obstarávateľ to bude vnímať tak, že táto položka je zahrnutá v niektorej inej. Úrad pre verejné obstarávanie to považuje za závažný nedostatok a porušenie zákona o verejnom obstarávaní, podľa ktorého je uchádzač povinný oceniť všetky položky. Ak neocení čo i len jedinú, nespĺňa požiadavky. To isté sa ale stalo aj pri R4. Podobne to bolo aj pri druhom dôvode rušenia súťaže: Obstarávateľ oznámil predĺženie lehoty na predkladanie ponúk bez toho, aby to oznámil vo vestníku verejného obstarávania a v úradnom vestníku Európskej únie. Toto isté sa stalo aj na stavbe R4, úrad to oznámil len listom uchádzačom a neoznámil vo vestníku. Raz to je dôvod na zrušenie a raz nie.
Tretím dôvodom bolo, že ak uchádzači poukážu na rozpory medzi projektovou dokumentáciou a súťažnými podkladmi, vyplýva z toho, že boli nedostatočne spracované, čo je porušenie zákona o verejnom obstarávaní. Pri R4 bolo 150 otázok na obstarávateľa a upozornení, na rozpory a chyby. Pri D3 to bolo dôvodom na zrušenie súťaže a pri R4 nie. Ministerstvo dopravy sa v prípade zrušených súťaží pýtalo úradu pre verejné obstarávanie, či je súťaž v poriadku. Úrad povedal, že nie, a nariadil ich zrušiť. Ale na R4 sa už nepýtalo. Chceli sme podať námietku, ale mohlo sa stať, že prídeme o kauciu. V tomto štáte človek nikdy nevie, aký bude výsledok. Či nám nebude oznámené, že v tomto prípade to nie je dôvod na zrušenie súťaže.

Čo znamená formulácia „v tomto štáte človek nikdy nevie“?
Jeden súd označí vinníka, druhý to zruší a tretí stupeň prijme zase iné rozhodnutie. A na Slovensku neplatí precedentné právo, teda, že keď už bol vynesený jeden rozsudok, v podobných prípadoch by sa malo rozhodovať rovnako.

Podľa vás teda verejné súťaže na Slovensku nie sú férové?
To som nepovedal. Len niekedy je problém niečo vysvetliť a dovolať sa spravodlivosti.

Akú má úradník motiváciu rozhodovať odlišne v rovnakých prípadoch?
Možno je to tým, že jedno rieši jeden úradník, druhé iný, ktorý má odlišný názor.

Takže sú za tým odlišné názory, nie korupcia?
Ja som nikdy nepočul o tom, že by niekto na Úrade pre verejné obstarávanie niekto korumpoval úradníka.

Kde sa teda korumpuje?
To ja neviem. Vy stále hovoríte o korupcii.

Podľa vás korupcia v stavebníctve neexistuje?
To netvrdím. Ale čo sa týka veľkých zákaziek, neviem o žiadnej korupcii a rozhodne nie také percentá, aké sa pohybujú v novinách. Asi nejaká korupcia je, nechcem vravieť, že nie. Možno nevychádza ani tak zvrchu, ale skôr od úradníkov, lebo každý kto má razítko, sa cíti byť silný. Možno sa to potom zneužíva aj vo firmách, niekto si prilepší so zdôvodnením, že musí zaniesť niekde úplatok.

Ak je v stavebných zákazkách korupcia, na akej úrovni sa to deje?
Nikdy mi žiadny minister nepovedal, že za nejakú zákazku treba niečo doniesť.

Ani predseda strany?
Ja sa s predsedami strán nestretávam. Párkrát som sa stretol s predsedami strán pri otváraní úsekov, ale takýto podnet nikdy neprišiel.

Kto je Dušan Mráz (56)
Podpredseda predstavenstva a prezident Skupiny Doprastav. V jednej z najväčších domácich stavebných firiem pracuje od roku 1978. Začínal na pozícii asistenta stavbyvedúceho. Doprastav je od roku 2001 súčasťou nadnárodnej skupiny DDM Group, ktorá patrí k najväčším stavebným zoskupeniam na území Českej a Slovenskej republiky. Hlavným biznisom pre Doprastav je výstavba cestných, mostných, podzemných, pozemných a vodohospodárskych stavieb. Firma postavila aj Most Apollo či Nový most.

http://hnonline.sk/c3-45543600-k01000_d ... oze-otocit
Lionheart
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 67
Založený: 10. Dec 2007 13:24
Bydlisko: Milky way

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 14 hostí.

cron