Čína má najmodernejšie vlaky na svete, uvažuje o Berlíne

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Čína má najmodernejšie vlaky na svete, uvažuje o Berlíne

Odoslaťod Dialniciar » 12. Júl 2010 16:30

Čína má najmodernejšie vlaky na svete, uvažuje o trati do Berlína

PEKING. Najrýchlejšie vysokorýchlostné vlaky sa preháňajú po Číne. Veľké čínske aerolínie im nedokážu konkurovať a v niektorých oblastiach stratili viac než polovicu cestujúcich alebo museli niektoré linky úplne zrušiť. A plánovači železníc si teraz stanovujú vyššie ciele, uvažujú o trase do Európy.

Čínske vlaky sú tým najmodernejším, čo môže dnes ponúknuť železničná technika. Iba 3 hodiny potrebujú vysokorýchlostné vlaky na cestu z mesta Kuang-čou ležiaceho pri Perlovej rieke do dopravnej križovatky a metropoly strednej Číny Wu-chanu, pričom trasa má dĺžku 1069 kilometrov. Priemerná rýchlosť teda dosahuje okolo 350 kilometrov za hodinu.

Čína nechala za sebou zvyšok sveta aj v oblasti vysokorýchlostných vlakov, uviedla agentúra Sin-chua 26. decembra 2009, keď sa spomínaná trasa dostala do prevádzky. A aby o tom nikto nemal pochybnosti, agentúra podporila svoje tvrdenie dvomi porovnaniami. Priemerná rýchlosť japonského Šinkanzenu je vraj iba 243 kilometrov za hodinu a nemeckých ICE vlakov iba 232 kilometrov za hodinu.

Stavajú trate za stovky miliárd

Čínski inžinieri závratným tempom kladú nové železničné trasy a stále zvyšujú rýchlosť vlakov. V súčasnosti budujú trasu Šanghaj - Peking, na ktorej by vlaky mali dosahovať priemernú rýchlosť 380 kilometrov za hodinu. Nová trasa má spojiť Peking s Wu-chanom a vo výstavbe sa nachádza aj vysokorýchlostná trať medzi Hongkongom a Čcheng-tu, ktoré je hlavným mestom provincie S'-čchuan a centrom čínskeho IT priemyslu.

Tento boom má na starosti ministerstvo pre železnice. Počas najbližších 3 rokov plánuje investície do nových vysokorýchlostných tratí v celkovej hodnote 300 miliárd USD (237,40 miliardy eur). Táto obrovská suma pochádza z vládneho konjunkturálneho balíka, ktorým sa Peking snaží udržať vysoké tempo rastu ekonomiky aj v situácii, keď zvyšok sveta bojuje s hospodárskou krízou.

Rozvoj železničnej dopravy však ohrozuje domáce aerolínie. Konkurencie sa obávajú predovšetkým China Southern a China Eastern rovnako ako Air China. Problémom je, že vysokorýchlostné vlaky premávajú práve na najvýnosnejších trasách medzi veľkými mestami. V špičke dokážu železnice po spojení dvoch vlakových súprav prepraviť jedným vlakom 1200 cestujúcich. Oproti tomu pôsobia Boeingy 737 spoločnosti China Southern skutočne ako trpaslíci.

Aerolínie čaká zlučovanie

Analytici predpokladajú, že tlak zo strany železničnej dopravy povedie k vlne fúzií aerolínií. Počítajú so zlúčením spoločnosti China Southern, ktorá sídli v Kuang-čou, s China Eastern so sídlom v Šanghaji. Obe spoločnosti prepravia približne polovicu všetkých leteckých pasažierov v Číne.

Problémy spôsobené konkurenciou vysokorýchlostných vlakov pociťujú aerolínie predovšetkým v strednej Číne. Šiesteho februára tu otvorili trasu z Čeng-čou do Si-anu, kde kedysi začínala známa Hodvábna cesta. Sedemmiliónové mesto Si-an je Mekkou čínskych turistov. Odtiaľto vyrážajú na prehliadku slávnej terakotovej armády.

Reakcia na otvorenie vysokorýchlostnej trate na seba nenechala dlho čakať. Len niekoľko týždňov po jej spustení do prevádzky, 25. marca boli zrušené všetky lety na tejto turistickej linke, informoval americký časopis Aviation Week & Space Technology.

Kritické je pre aerolínie tiež vlakové spojenie medzi Šanghajom a Wu-chanom, aj keď na tejto 1200-kilometrovej trati v súčasnosti dosahujú vlaky priemernú rýchlosť iba 250 kilometrov za hodinu. Napriek tomu spoločnosť China Southern stratila na tejto linke takmer tretinu cestujúcich, ktorí s ňou lietali pred otvorením trate. A sieť vysokorýchlostných tratí sa má ďalej zhusťovať.

Konkurencia je ostrá

Doteraz najviac trpí konkurenciou vlakov China Southern. Napríklad na trati z Pekingu do Tchaj-jüanu, ktoré je centrom produkcie drahých kovov a hliníka a nachádza sa tu aj kozmodróm, spoločnosť stratila v prospech vlakovej konkurencie 60 % príjmov. Tvrdý konkurenčný boj zvádza spoločnosť aj na linke Kuang-čou - Wu-chan. China Southern v snahe udržať si zákazníkov zvýšila počet denných letov na linke z 12 na 16.

Stratégovia ministerstva železníc však proti aerolíniám nasadili denne 21 vlakov s priemernou rýchlosťou 350 kilometrov za hodinu a jasne vyhrali boj o cestujúcich. Nakoniec musela China Southern na linke obmedziť počet letov na 6 denne, čo je polovica v porovnaní s obdobím pred začiatkom konkurenčného boja so železnicou.

Vlaky tak ukázali aerolíniám limity ich rastu. Podľa aktuálnych prognóz budú čínske letecké spoločnosti do roku 2012 rásť iba o 4,8 %, pričom v rekordnom roku 2008, kedy sa konali v Pekingu Olympijské hry, si prilepšili o 15 %.

Majú veľké plány

Železnice majú vďaka úspechu smelé, dalo by sa povedať takmer rozprávkové plány, ktorých realizácia by mohla spôsobiť aerolíniám problémy aj na medzinárodných linkách. Podľa hlavného plánovača Čeng Ťiena, ktorý je šéfom pre vysokorýchlostné vlaky na ministerstve železníc, by mali supervlaky spojiť Šanghaj so Singapurom a dokonca aj s Naí Dillí.

Uvažuje sa aj o trati spájajúcej Šanghaj s Moskvou a o južnej - politicky problematickejšej - trati do Teheránu, vrátane jej predĺženia odtiaľ do Prahy a Berlína. Čeng Ťien však v apríli povedal pre New York Times, že zatiaľ neexistujú konkrétne plány medzinárodných vysokorýchlostných tratí.

V konkurenčnom boji medzi leteckým priemyslom a supervlakmi však nespí ani letecká loby. Stavajú sa nové letiská a staré sa rekonštruujú. Do roku 2020 by malo vzniknúť 91 nových letísk. Otázkou je, ako dlho tento boom vydrží. Často je totiž za stavbami letísk politická vôľa vplyvných provinčných vlád a ambicióznych primátorov veľkých miest a nie ekonomická racionalita.

Informoval o tom Der Spiegel.

nedeľa 11. 7. 2010 16:48 | Copyright © TASR 2010

Čítajte viac: http://ekonomika.sme.sk/c/5460445/cina- ... z0tTyOIWxt
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.