Slovenskí stavbári chcú vytlačiť z trhu zahraničnú konkurenciu.
BRATISLAVA. Švédska firma Skanska, etablovaná na Slovensku, ponúkla Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), že postaví časť diaľnice D3 pri Žiline za 163 miliónov eur. Je to skoro o 40 percent lacnejšie, teda o 106 miliónov eur menej oproti predpokladu štátnej diaľničnej spoločnosti. Pri časti rýchlostnej cesty R4 Košice - Milhošť by Skanska dokázala ušetriť Slovensku 39 miliónov eur. Postavila by ju teda o 33,5 percenta lacnejšie, ako predpokladala NDS. Obe ponuky sú najlacnejšie zo všetkých. Lacnejšie dokáže postaviť aj ďalšie dve stavby.
Príliš ostrý list
Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska sa ich prístup nepáči. „Na slovenskom stavebnom trhu existuje fenomén, ktorý deformuje prirodzené podnikateľské prostredie." Takéto ostré výrazy používa zväz v liste adresovanom ministrovi dopravy, šéfovi Národnej diaľničnej spoločnosti a riaditeľovi ŽSR Zväz stavebných podnikateľov na Slovensku. „Na objasnenie uvádzame, že v predošlých dvoch mesiacoch prebehlo z pohľadu slovenských stavebných kapacít niekoľko významných tendrov, pričom v každom z nich skupina Skanska výrazne podhodnotila ponuky pod štátnou expertízou," vysvetľuje prezident stavbárov Zsolt Lukáč v liste. Ide o už spomínané zákazky.
Skanska sa proti takémuto útoku bráni: „Naše ceny boli nižšie ako predpokladaná hodnota zákazky, čo je však v stavebnej praxi bežný jav. Svedčia o tom príklady iných súťaží," tvrdí hovorkyňa Skanskej Magdaléna Dobišová. Lukáč tvrdí, že list nebol iba proti Skanskej, ale proti všetkým príliš lacným ponukám. Iných „lacných", napríklad Doprastav, v liste nespomína.
Oveľa lacnejší sú aj naši
Doprastav pritom ponúka, že postaví druhú časť Zimného štadióna Ondreja Nepelu až o 61 percent lacnejšie, ako predpokladal Generálny investor Bratislavy. Ten nakalkuloval cenu na päť miliónov eur, Doprastav v ponuke tvrdí, že by to dokázal spraviť za necelé dva milióny. Zväz stavbárov, ktorého je aj Skanska členom, si myslí, že neprimerane nízke ceny sú pre investorov v konečnom dôsledku nevýhodné. Slovenskí stavbári priznávajú, že sa obávajú konkurencie Skanskej. Myslia si, že ak investori prijmú jej ponuky, môže prísť k zníženiu zamestnanosti v slovenskom stavebníctve, keďže ide o švédsku firmu „Iné krajiny Európskej únie majú rovnaké právo sa uchádzať v súťaži ako Slovensko v iných krajinách," povedal hovorca ministerstva dopravy Stanislav Jurikovič. Ďalší adresáti listu, NDS a ŽSR, sa odmietli vyjadriť.
SME piatok 23. 4. 2010 | Katarína Ragáčová
http://ekonomika.sme.sk/c/5341856/skans ... -ceny.html