Cestu k projektu TEN-T vydláždia rozkopávky

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Cestu k projektu TEN-T vydláždia rozkopávky

Odoslaťod Lionheart » 08. Apr 2010 15:02

Roky bude Bratislava rozkopaná. Po dokončení prác má dostať systém podobný metru, ale aj nové cesty, podchody, križovatky a parkoviská.

BRATISLAVA. Megaprojekt prepojenia železničných tratí TEN-T má za sebou prvú sériu povolení.
Staré Mesto vydalo územné rozhodnutie pre stavbu od konca Rače až po Petržalku, napojenie letiska na železnicu riešili tri stavebné úrady - Petržalka, Nové Mesto a Ružinov.

Skratka TEN-T znamená Transeurópska sieť pre transport.
V Bratislave sa prepoja dve existujúce trate, stanú sa súčasťou magistrály Paríž – Štrasburg – Stuttgart – Viedeň – Bratislava.
Projekt budú stavať železnice hlavne z európskych peňazí, stáť bude vyše pol miliardy eur.
V meste sa bude vlak v tuneli využívať ako náhrada metra.
Spoločnosť Dopravoprojekt, ktorá trať plánuje a pripravuje pre ňu dokumentáciu, už ohlásila, že sa začínajú pripravovať podklady k stavebnému rozhodnutiu. Za niekoľko mesiacov by sa teda mohlo začať kopať.

Začne sa kopať
Hoci projekt prinesie mestu to, po čom už desaťročia volá - systém, ktorý by mal fungovať ako metro, jeho stavba zasiahne Bratislavu na roky.

O rozsahu prác svedčí nielen celková investícia v hodnote asi 664 miliónov eur (asi 20 miliárd korún), ale napríklad aj samotné územné rozhodnutie. Bežne máva tento súhlas asi dve strany, v prípade TEN-T ich má 149. A to je len jedna z dvoch častí.

V rozhodnutí týkajúcom sa projektu z Rače do Petržalky je presne opísaný rozsah prác. Rieši všetko od nových požiarnych vodovodov v budúcich podzemných staniciach až po elektronické vyhrievanie výhybiek, verejné osvetlenie okolia trate a výsadbu zelene po dokončení stavby.

Dnes je jasné, ktoré časti trate budú pod zemou a ktoré časti tunela sa v rámci nich budú raziť, teda kopať v podzemí, alebo hĺbiť, teda kopať z povrchu. Tunel pôjde cez podstatnú časť mesta a bude dlhý asi šesť kilometrov.

Podchod obnovia
Najviac práce na povrchu zrejme zasiahnu Nové Mesto, tu sa bude v okolí Kukučínovej ulice tunel hĺbiť. Padne asi 130 garáží v lokalite bez náhrady. Nájomníkov garáží chcú železnice vyplatiť. Padne napríklad aj budova pošty na Kukučínovej.

Budú nutné stovky preložiek sietí v celom meste, budú sa robiť celé nové križovatky a pod zemou vznikne systém staníc a zastávok s vestibulmi a službami. Vzniknú nové podchody pre peších a ten súčasný na Trnavskom mýte prejde rekonštrukciou. Pod Račianskou ulicou pri Odborárskej vznikne podchod pre peších. Vynoví sa aj Šancová ulica a trolejbusové vedenie, popod ulicou bude podchod.

V priestore zastávky Nivy bude napríklad spolu šesť podzemných podlaží, hoci nie všetky pre cestujúcich.
Tunel by mal viesť aj popod Dunaj. Práce budú prebiehať vo veľkej hĺbke - od 20 do 40 metrov. Hĺbiť z povrchu sa bude aj pri letisku. Stanica pri ňom bude v podzemí. Trať klesne do tunela pred letiskom medzi Ivanskou cestou a diaľnicou.

Výstavba aspoň päť rokov
Podľa odhadov by sa mohla megastavba začať stavať budúci rok, výstavba by mala trvať päť rokov. Nutná bola zmena územného plánu.

Peniaze na projekt pôjdu sčasti z európskych fondov a sčasti zo štátneho rozpočtu.

Trať bude mať v meste stanice Predmestie, Filiálka a Petržalka a zastávky Nivy (pri autobusovej stanici), Centrum (pri novostavbe Národného divadla) a Slovany.

štvrtok 28. 1. 2010 | Dorota Kráková, sita

Čítajte viac: http://bratislava.sme.sk/c/5212297/cest ... z0kW8ATITI
Lionheart
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 67
Založený: 10. Dec 2007 13:24
Bydlisko: Milky way

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.