Palčák: Neplatiť za cesty I. triedy je nereálne

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Palčák: Neplatiť za cesty I. triedy je nereálne

Odoslaťod Milos » 03. Mar 2010 00:16

Palčák: Neplatiť za cesty I. triedy je nereálne



BRATISLAVA. Hlavná požiadavka časti autodopravcov zastrešených Úniou autodopravcov Slovenska (UNAS), aby sa mýto na cestách 1. triedy platilo len na úsekoch paralelných so súčasnými diaľnicami, je v slovenských podmienkach nereálna a z pohľadu odborného nesplniteľná.

"Jej splnenie by spochybnilo odbornú podstatu mýta ako ekonomického a regulačného nástroja. UNAS si dáva podmienku, o ktorej dopredu je jasné, že nie je možné ju splniť a podľa mňa to vie," uviedol pre agentúru SITA generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline Ľubomír Palčák.

UNAS: Na koho strane sú odborníci?

Únia autodopravcov počas protestných akcií žiadala najmä zníženie rozsahu platenia mýta na cestách 1. triedy z terajších takmer 1 500 kilometrov na 333 kilometrov.

"Nikdy sme si neuvedomovali, že by to bola nereálna požiadavka. Prečo by to mala byť nereálna požiadavka," spýtal sa predseda únie autodopravcov Jaroslav Polaček. Pripomenul, že v Českej republike sa platí mýto na hlavných cestách len v dĺžke necelých 200 kilometrov. V Nemecku a Rakúsku sa na týchto cestách mýto nevyberá, tam však majú vybudovanú rozsiahlu diaľničnú sieť na rozdiel od Slovenska. "Sme Európania, porovnávajme sa s Európou. Nech sú také isté podmienky ako všade inde. Prečo je to nereálne? Tí odborníci sú na koho strane?," dodal Polaček.

Palčák si myslí, že autodopravcovia by mali klásť na stôl do budúcna iné reálnejšie odborné témy. Ide hlavne o zavedenie variabilnosti výšky ceny mýta, či už z pohľadu času, jednotlivých dní v týždni, alebo aj určitých regiónov. Tieto úpravy na základe serióznej odbornej analýzy môžu byť na prospech štátu aj dopravcov.

"Táto časť autodopravcov sa vydala cestou, ktorá je nereálna, ide len o to, či je to vedomé alebo nevedomé. Legitímna otázka je oblasť ekonomických dopadov. Posledná naša analýza, ktorá už posudzovala aj vplyv zníženia spotrebnej dane, hovorí, že u niektorých dopravcov môžu ich náklady v súvislosti s mýtom vzrásť v priemere o 10 %, hlavne u tých, ktorí vo veľkej miere používajú spoplatnenú infraštruktúru," tvrdí Palčák.

U dopravcov vo východných a južných regiónoch, ktorí vykonávajú prevažne obsluhu regiónu, sa podľa šéfa VÚD môžu znížiť ich náklady približne o 3 %. V samotných regiónoch je totiž percentuálne spoplatnených ciest menej.

Taktiež dopad na ceny z dôvodu zavedenia mýta je podľa všetkých doterajších analýz, ktoré robilo viac inštitúcií, minimálny, prípadne neexistuje doteraz žiadna analýza, ktorá by hovorila o opaku. "Cena dopravy v cene tovarov tvorí priemerne 5 % až 10 %. Takéto minimálne rozdiely v cenách sú aj dnes bežné v rámci jednotlivých obchodných reťazcov a trh to bude vedieť zvládnuť," tvrdí ďalej Palčák.

Vraj chceli zavedenie mýta zneužiť

Podľa Palčáka niektorí podnikatelia chceli zneužiť zavedenie mýta na neadekvátny nárast cien. Spomenul príklad, keď autobusový dopravca zvyšuje cenu cestovného na trase Bratislava - Topoľčany z 5,85 eur na 6,50 eur. "Keď sme rozanalyzovali túto konkrétnu linku, tak nám vyšiel maximálny možný absolútny nárast nákladov na celú linku 3,66 eur. Museli by predpokladať, že v autobuse bude iba šesť cestujúcich. Dokonca v prípade autobusu s vyššou environmentálnou triedou dôjde k zníženiu nákladov z dôvodu zníženia spotrebnej dane," dodal Palčák.

V okolitých krajinách a aj v rámci celej Európskej únie sa čoraz viac hovorí o rozšírenom rámci regulácie cestnej dopravy spoplatnením. V Českej republike sa uskutočnili štúdie a štát chce v spolupráci s regiónmi spoplatniť aj ďalšie cesty 1., 2. a 3. triedy. Svoj súčasný mikrovlnný mýtny systém chce doplniť o satelitný, ktorý z pohľadu rozširovania spoplatnenej siete je výhodnejší.

nedeľa 21. 2. 2010 13:01 | Copyright © SITA 2010


http://zilina.sme.sk/c/5252582/palcak-neplatit-za-cesty-i-triedy-je-nerealne.html
Obrázok používateľa
Milos
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 422
Založený: 15. Feb 2005 16:20

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.