Náhrada metra sa posúva: Tunel popod Dunaj bude neskôr
Petržalskí poslanci rokovali o stanovisku k návrhu koľajovej trati na území mestskej časti. Dozvedeli sa niekoľko nečakaných informácií.
PETRŽALKA. Nie sú peniaze a nie sú ani na plánovaný tunel popod Dunaj, ani na časť koľajovej trate medzi Chorvátskym ramenom a Bosákovou ulicou. Tieto dve prekvapivé informácie sa dnes dozvedeli petržalskí poslanci počas svojho mimoriadneho rokovania.
Predstava náhrady metra, ktorou v meste mal byť projekt TEN-T, sa opäť rozplýva, alebo minimálne znova posúva na neskoršie.
Hovorilo sa o návrhu spoločného stanoviska k výsledkom Technicko-ekonomickej štúdie o koľajovej trati na území mestskej časti. Tá sa týka prepojenia koridorov TEN-T a zároveň električky ako nosného dopravného systému. Električka by mala ísť cez Starý most a vlak v rámci TEN-T popod Dunaj od Rače až po prepojenie na existujúcu trať do Viedne. V Petržalke by sa mali spojiť a hovorí sa o duálnej trati pre oba systémy, či však tento stav bude konečný, nie je jasné.
Informáciu o tuneli popod Dunaj, ktorého realizácia sa zatiaľ odkladá, povedal na stretnutí Tomáš Fabor, splnomocnenec primátora pre koľajové systémy aj zástupca ministerstva dopravy. Tunel sa má robiť v rámci TEN-T. Podľa dostupných informácií sa časť popod rieku projektuje, ale stavať sa bude až v druhej etape projektu z európskych peňazí, čo môže byť až okolo roku 2020 alebo dokonca až 2022.
"Financovanie tunela je dosť posunuté, bez prepojenia zatiaľ nemá funkčnosť," povedal včera Fabor o koľajovom systéme. Tunel ako taký by mal viesť asi od Rače (Predmestia) až do Petržalky, na pravý breh. Podľa informácií od Petra Hrapka z ministerstva dopravy, ktorý na stretnutí bol, ale prepojenie koridorov bude v prvej etape aj v podzemí, no iba po Filiálku. V tejto prvej etape sa urobí aj prepojenie železníc na letisko.
Fabor zároveň pripustil, že prepojenie oboch systémov - vlaku aj električky na pravom brehu sa zatiaľ vôbec nerieši. "Nerobia sa ani projekty," povedal. Táto časť by mala byť podľa neho financovaná zo štátneho rozpočtu
Nakoniec prešlo stanovisko Petržalky v takej podobe, že mestská časť súhlasí s návrhom Technicko-ekonomickej štúdie a uprednostňuje variant trate, ktorý nebude povrchový. Zároveň prešlo, aby sa k návrhu tratí ešte mohli verejne vyjadriť obyvatelia a to do mesiaca.
Rokovania sa zúčastnili viaceré odborné i laické iniciatívy, napríklad prišiel známy aktivista Marcel Slávik, urbanista Bohumil Kováč, Martin Kugla z občianskej iniciatívy Za efektívnu a ekologickú dopravu alebo Martin Fundárek z iniciatívy Lepšia doprava.
autor: Dorota Kráková
Zdroj: http://bratislava.sme.sk/c/5256746/nahrada-metra-sa-posuva-tunel-popod-dunaj-bude-neskor.html