Ak chceme diaľnicu do každého okresu, bavme sa o vyšších dan

Moderátor: Moderátori

Ak chceme diaľnicu do každého okresu, bavme sa o vyšších dan

Odoslaťod plš » 21. Júl 2017 15:06

Ak chceme diaľnicu do každého okresu, bavme sa o vyšších daniach

Názor | Keď minulý týždeň úradníci ministerstva financií z Útvaru Hodnota za peniaze povedali, že výstavba plánovaných úsekov rýchlostnej cesty (R2) od Kriváňa po Košice sa neoplatí, spustila sa hystéria. Vládny Most-Híd, ktorý dobudovanie južnej trasy považuje za jednu zo svojich top priorít, hovorí o vode na mlyn pre extrémistov. Ministerstvo dopravy tvrdí, že úradníci vychádzajú zo zlých čísel. Gemerčania protestujú blokovaním dopravy s transparentmi „Nedovoľme pochovať náš región“.

21.07.2017, 14:30 | Filip Obradovič | © 2017 News and Media Holding

Úradníci hovoria, že namiesto 36 kilometrov štvorprúdovky za kráľovských 650 miliónov eur, by bolo vhodnejšie rozšíriť cestu prvej triedy a vybudovať obchvaty príslušných miest a obcí. Nechcú teda zachovať status quo, akoby sa mohlo javiť.

Táto situácia je ukážkovým príkladom toho, že na cesty v regiónoch sa nesiaha a ten, kto si to dovolí, nemá poňatia, čo koná.

Politici už desaťročia sľubujú, že každý okres tú svoju drahú diaľnicu či rýchlostnú cestu dostane. Panuje presvedčenie, že po novej štvorprúdovke prídu automaticky investície, ktoré pozdvihnú životnú úroveň. Škoda, že sú to len dojmy. Skúsenosti aj dáta ukazujú, že očakávania sú prehnané.

Čo hovoria čísla

Najnovšia analýza Inštitútu finančnej politiky o vplyve diaľnic na nezamestnanosť došla k jasnému záveru: „Hoci pre okresy s vyššou mierou nezamestnanosti môže mať diaľnica vyšší efekt, stále je relatívne malý a bez zvýšenia kvality ľudského kapitálu problém hladových dolín efektívne nerieši.“ Inými slovami, regiónu nepomôže nová cesta, keď mu chýbajú kvalitní ľudia.

Analytici vypočítali modelový príklad výstavby a otvorenia štvorprúdovky v roku 2011 od Zvolena po Rožňavu, čo je vlastne inkriminovaná R2, a jej vplyv na mieru nezamestnanosti do konca roka 2016. Vyšlo im, že počet ľudí bez práce by sa znížil maximálne o 3 900. Miera nezamestnanosti regiónu by v takom prípade bola nižšia o 2,9 percentuálneho bodu, teda by dosiahla ku koncu minulého roka okolo 23,7 percenta. Inými slovami, deväť z desiatich ľudí by zostalo bez práce.

Benefit zo zníženej nezamestnanosti by predstavoval maximálne okolo sto miliónov eur ročne, príjmy rozpočtu z daní a odvodov by stúpli o 24 miliónov ročne.
Čo hovorí život

Pravda, kritici môžu namietať, že výsledky by boli lepšie, ak by úradníci ministerstva financií prepočítali, čo by bolo, ak by sa cesta stavala teraz. Lenže vzhľadom na objektívne nižšiu mieru nezamestnanosti v regióne než pred šiestimi rokmi, by tie benefity boli ešte menšie.

Kto neverí číslam, nech si zodpovie otázku, prečo automobilka Jaguar Land Rover buduje fabriku na luxusné automobily v Nitre a nie v Banskej Bystrici, do ktorej smeruje nedávno postavená rýchlostná cesta (R1).
https://www.etrend.sk/ekonomika/dialnic ... kresu.html
plš
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 04. Sep 2011 22:26
Bydlisko: Košice

Naspäť na 2017

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 7 hostí.