Do ceny za obchvat Ba by mohol štátu hovoriť 1 záujemca

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Do ceny za obchvat Ba by mohol štátu hovoriť 1 záujemca

Odoslaťod plš » 29. Aug 2014 20:44

Do ceny za obchvat Ba by mohol štátu hovoriť 1 záujemca

Pri nových diaľničných projektoch, ktoré bude štát splácať súkromníkom, sa môžu točiť tie isté firmy ako v predražených PPP projektoch z minulosti.

BRATISLAVA. Stavbár si zoženie peniaze, postaví diaľnicu, istý čas ju prevádzkuje a štát mu jej výstavbu aj prevádzku postupne spláca. Tak fungujú PPP projekty, s ktorými máme z minulosti aj zlé skúsenosti.

Keď sa do nich kedysi pustil vtedajší minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer), z troch projektov, ktoré mali vyjsť na 20 miliárd eur, sa ukončil iba jeden, rýchlostná cesta od Nitry na Banskú Bystricu.

Ďalšie dva PPP projekty zrušila nastupujúca vláda Ivety Radičovej s odôvodnením, že sú predražené.

Teraz sa vláda Roberta Fica chystá rozbehnúť nové PPP projekty. Má ísť o obchvat Bratislavy stavbou ciest D4 a R7 na Dunajskú Stredu.

Možno zostal len jeden

Je už tesne pred výberom konzorcia, ktoré bude ministrovi dopravy Jánovi Počiatkovi radiť, aby to s cenou nedopadlo zle. Za rady je štát ochotný dať 6,1 milióna eur.

„Predpokladáme, že súťaž v polovici septembra ukončíme,“ povedal štátny tajomník ministerstva Viktor Stromček.

Informácie o tom, z koľkých cenových ponúk poradenských firiem bude vyberať, odmietol upresniť s tým, že tender ešte prebieha.

Poradcovia pri PPP projektoch u Počiatka sa zrejme nebudú príliš odlišovať od tých, ktorí radili Vážnemu.

Neoficiálne sa hovorí, že konzorcium, súčasťou ktorého je Deloitte, od zákazky odskočilo a ponuku nepredložilo.

Deloitte povedal toľko, že bol súčasťou konzorcia piatich firiem a neurčoval jeho stratégiu.

Prípadným záujemcom mohlo prekážať napríklad to, že nebolo jasné, koľko hodín by mal poradca robiť, a teda ako ponuku naceniť.

Najpravdepodobnejšou alternatívou, ktorá v tomto tendri mohla zostať ako jediná, je konzorcium firiem ako PwC či Wood & Company, ktoré radili aj pri PPP projektoch v minulosti.

Podmienky, ktoré museli potenciálni záujemcovia o poradenstvo pri týchto projektoch spĺňať, pritom naznačovali, že bez účasti na pôvodných projektoch, ktoré sa robili v minulosti, sa na tie nové záujemcovia len ťažko kvalifikujú.

Z poradcov, ktorí sa zapájali do historických PPP projektov, zostala mimo advokátska kancelária Ružička Csekes, ktorá môže dať o sebe vedieť v inej fáze budovania diaľnic.

Tvrdí, že chce skúsenosti s poradenstvom tentoraz využiť na opačnej strane, teda pri pomoci stavbárom.
Štát má dve možnosti

To, čo by mal od stavbárov štát chcieť, aké podmienky by im mal nastaviť a aké limity im pri určovaní ceny za výstavbu dať, bude ovplyvňovať práve nový poradca, ktorého si teraz vyberá štát.

Ak sa potvrdí informácia, že nemal veľký okruh firiem, z ktorých mohol vyberať, môže tender pre nízku účasť zrušiť. Druhou možnosťou je dôsledne odôvodniť, prečo sa aj tak chystá podpísať zmluvu.

piatok 29. 8. 2014 21:12 | Daniela Krajanová

Čítajte viac: http://ekonomika.sme.sk/c/7358125/do-ce ... z3BoOqCP7z
plš
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 04. Sep 2011 22:26
Bydlisko: Košice

Naspäť na 2014

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 13 hostí.