Uvažujú o zvýšení rýchlosti v jednom z tunelov

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Uvažujú o zvýšení rýchlosti v jednom z tunelov

Odoslaťod Andrej » 18. Okt 2011 08:42

Uvažujú o zvýšení rýchlosti v jednom z tunelov

Na Slovensku máme štyri tunely. Vo všetkých platia približne rovnaké bezpečnostné pravidlá a cena za ich výstavbu je porovnateľná s cenou tunelov v iných krajinách.

Čas, za ktorý je možné tunel postaviť a jeho cena sa nedajú presne určiť. Záleží to od viacerých faktorov ako je dĺžka tunela, druh horninového masívu, polohu vzhľadom na umiestnenie riadiaceho centra, šírkové a výškové usporiadanie, konkurencie na trhu a podobne. Ceny sú však porovnateľné so zahraničnými. „Odlišnosť je v podstate minimálna,“ informoval hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Marcel Jánošík.

Obmedzená rýchlosť v tuneloch

Šoféri pre prejazde všetkými slovenskými tunelmi (Branisko – pri Prešove, Horelica – pri Čadci, Sitina – v Bratislave a Bôrik neďaleko Popradu) musia spomaliť na rýchlosť 80 kilometrov za hodinu. Dôvodom tohto obmedzenia je podľa Jánošíka najmä bezpečnosť vodičov.

Pri väčších rýchlostiach sú následky nehôd väčšie. Pritom v tuneli sa do problémov po nehode dostanú nielen jej účastníci ale aj ostatní v ňom. Neraz sa totiž v tuneloch v zahraničí stalo, že po nehode sa z malého ohňa rozpútalo doslova peklo.

"Pri jednorúrových (Horelica, Branisko) je to v podstate samozrejmé, keďže ide o diaľničné tunely, a teda o zúženie jazdných pruhov. Čo sa týka dvojrúrových (Sitina, Bôrik), tak Sitina je mestský tunel s vysokou intenzitou dopravy,“ informoval Jánošík a dodal, že momentálne uvažujú o možnosti zvýšiť rýchlosť prejazdu cez tunel Bôrik na 100 kilometrov za hodinu.

Prečo tunely uzatvárajú


Okrem bežnej, každodennej údržby, pri ktorej nie je nutné tunel zatvárať, poznáme aj takú, pri ktorej je uzávierka nevyhnutná. Príkladom by mohla byť dopravná nehoda alebo vytváranie kolón.

"Bezpečnosť tunela sa monitoruje nepretržite. V prípade dopravnej nehody, strate časti nákladu, alebo poruchy vozidla sa tunel vyčistí a prekontroluje daný priestor tak, aby na vozovke neboli žiadne predmety ohrozujúce premávku," vysvetlil Jánošík.

Tunel sa pravidelne zatvára na jar a na jeseň. Počas týchto kontrol a údržieb, je uzávierka nutná. Celý priestor sa umýva, čistia sa jednotlivé snímače, kamery, osvetlenie. Robia sa pravidelné revízie elektrických a technologických zariadení, odstraňujú sa všetky drobné poruchy a nedostatky, ktoré vznikli počas prevádzky.

Požiar v tuneli môže mať hrozivé následky

Oheň v uzavretom priestore môže mať omnoho hrozivejšie následky ako ten na otvorenom priestranstve. Dôvodom je najmä fakt, že v uzavretom priestore dochádza k rapídnemu zvyšovaniu teploty. Tým sa poškodzujú technologické zariadenia. Oheň môže viesť až k poškodeniu stavby a teda stability tunela. Za veľmi nebezpečné možno pokladať aj rýchlejšie šírenie ohňa a hromadeniu veľkého množstva splodín a dymu.

Podľa Jánošíka sú protipožiarne opatrenia na Slovensku riešené obdobne ako v celej Európe. Ide napríklad o bezhalogénové a nehorľavé káble s určitým stupňom odolnosti voči požiaru, požiarne hydranty, požiarne osvetlenie, navádzací systém, ventilácia, záložné zdroje energie a podobne.

Aj napriek všetkým opatreniam je nutné, aby každý vodič sám pri prejazde cez tunel dbal na bezpečnosť. Nielen svoju ale aj ostatných.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

http://natankuj.sme.sk/c/6093857/uvazuj ... nelov.html

utorok 18. 10. 2011 8:00 | Michaela Kušnírová
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2011

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.