Stavbári predčasne prerazili železničný tunel Turecký vrch

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Stavbári predčasne prerazili železničný tunel Turecký vrch

Odoslaťod Andrej » 25. Nov 2010 19:23

Stavbári predčasne prerazili železničný tunel Turecký vrch

Autor: SITA, dnes 16:57

Výstavba takmer 1 800 metrov dlhého železničného tunela Turecký vrch, ktorý je súčasťou modernizácie železničnej trate Nové Mesto nad Váhom - Zlatovce v dĺžke 17,5 kilometra, začala v januári tohto roka.
Za prítomnosti prvého podpredsedu vlády SR a ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Jána Figeľa, generálneho riaditeľa ŽSR Vladimíra Ľuptáka, výkonného riaditeľa pre dopravné stavby OHL ŽS, a.s., Václava Bartoňka a zástupcov dodávateľov, priamo na mieste stavby sa uskutočnilo slávnostné prerazenie železničného tunela cez Turecký vrch, ktorý je súčasťou stavby: Modernizácia železničnej trate Nové Mesto nad Váhom - Púchov. Nové Mesto nad Váhom, 25. november 2010.Foto: SITA/Ivan Kopčáni
BRATISLAVA 25. novembra (WEBNOVINY) - Stavbári vo štvrtok predčasne prerazili takmer 1 800 metrov dlhý železničný tunel Turecký vrch, ktorý je súčasťou prvej a druhej etapy modernizácie železničnej trate Nové Mesto nad Váhom - Zlatovce v dĺžke 17,5 kilometra. Výstavba tunela začala v januári tohto roka a podľa pôvodného harmonogramu jeho razba mala byť ukončená v júni 2012. Informovala o tom Martina Pavliková, hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) ako investora projektu. Úplné dokončenie tunela, vrátane inžinierskych sietí je predpokladané v máji 2013.

Prerazenie tunela v jeho kalotovej časti umožňuje, aby razba jadra tunela bola dokončená v januári budúceho roka. Zámerom zhotoviteľa je urýchlenie výstavby tunelovej časti tak, aby sekundárne ostenie tunela bolo ukončené do konca roka 2011. Tunel by mal byť vybavený technologickým zariadením a pevnou jazdnou dráhou v júli 2012, potom by mala začať prevádzka tunela po jednej koľaji. Druhá koľaj má byť sprevádzkovaná v októbri 2012.

Modernizácia spomínaného úseku začala vlani v septembri a mala by stáť takmer 264 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Práce majú trvať zhruba tri a pol roka, do konca mája 2013. Financované sú z prostriedkov Kohézneho fondu Európskej únie v rámci Operačného programu Doprava. Na prerazení tunela sa zúčastnili prvý podpredseda vlády a minister dopravy Ján Figeľ, generálny riaditeľ ŽSR Vladimír Ľupták, ako aj zástupcovia zhotoviteľa stavby Združenia Nové mesto nad Váhom - Zlatovce 2009. Členmi združenia sú spoločnosti OHL ŽS, a.s. Brno, Skanska SK, a.s., Váhostav - SK, Doprastav, a.s. a Eltra, s.r.o. Modernizácia úseku z Nového Mesta nad Váhom do Zlatoviec je súčasťou modernizácie trate do Púchova pre rýchlosť 160 kilometrov za hodinu.

Turecký vrch je najvýraznejším prvkom prvej etapy stavby, dosahuje dĺžku 1 775 metrov, z toho dĺžka razenej časti je 1 738,5 metra. Ide o prvý železničný tunel na Slovensku, ktorý je navrhnutý a realizovaný podľa technických špecifikácií pre interoperabilitu pre konvenčné trate. Je to pilotný projekt, z ktorého budú vychádzať aj projekty ďalších pripravovaných stavieb železničných tunelov. "Pôvodne boli posudzované tri varianty trasy okolo Tureckého vrchu v spracovanej zjednodušenej technickej štúdii - tunelový, odrezový s rozsiahlym zásahom do chránenej krajinnej oblasti a preložka trate s preložkou cesty prvej triedy a železničnej stanice Trenčianske Bohuslavice. Výsledky technickej štúdie svedčili jednoznačne v prospech tunelového variantu," informovali ďalej ŽSR. Výhodami tunelového variantu je zníženie nákladov na údržbu trate v tuneli, minimálny zásah do chráneného územia, ako aj skrátenie trasy, jazdného času a prevádzkových nákladov.

http://www.webnoviny.sk/ekonomika/stavb ... lanok.html
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2010

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.