Stránka 1 z 1

Ukrajina sa správa nepriateľsky proti Slovensku, EÚ i USA

OdoslaťOdoslané: 18. Aug 2009 20:54
od Dialniciar
DOPLNENÉ 19:05

Mafia zastavuje vlaky

Náš východný sused včera podnikol nepriateľský krok proti Slovensku, EÚ i USA. Zastavil nákladnú vlakovú dopravu. Oficiálnym dôvodom je röntgenový skener, ktorý Slovensko odmietlo odstaviť.

BRATISLAVA. „Od zajtra rána zastavíme nákladnú dopravu.“ Toto vyhlásenie čakalo na slovenskú železničnú spoločnosť Cargo v utorňajšom faxe.

Denne cez priechod v Maťovciach na východnom Slovensku prejde 12 nákladných vlakov. Dokedy sa k nám nebude dovážať železná ruda a drevo z Ukrajiny, nik nevie. Ukrajinci napísali, že do odvolania. Oficiálnou príčinou je skener, ktorý vraj ohrozuje zdravie ich zamestnancov.

Nepremávajú ani vlaky zo Slovenska. Podľa hovorkyne železničnej spoločnosti Cargo Margaréty Grecovej Ukrajinci neumožnili ich prechod. Zastavenie vlakov prišlo týždeň po opätovnom spustení skenera. Ten bol pre poruchu odstavený.

Skener je najväčším problémom pre pašerákov cigariet. Je totiž oveľa spoľahlivejší ako fyzické prehliadky. Priechod Užhorod – Maťovce je vstupnou bránou do schengenského priestoru. Skener, ktorý uviedli do prevádzky v roku 2006, dopĺňa systém ochrany schengenskej hranice. Podobné skenery sa používajú aj v iných štátoch únie.

Ukrajina poškodzuje U. S. Steel Košice
Najväčšími zákazníkmi železničného Carga sú americké U. S. Steel Košice a Slovenské elektrárne v rukách Talianov. Obidve spoločnosti sú na dodávky surovín z Ukrajiny a z Ruska odkázané.

„Súčasný stav je pre nás neakceptovateľný,“ komentoval situáciu hovorca U. S. Steelu Ján Bača. Hutnícka firma odoberá od obchodných partnerov na Ukrajine a v Rusku železnú rudu a uhlie.

Bača sa k zásobám životne dôležitých surovín nevyjadril. „O tom, aké dôležitá je pre nás plynulá preprava cez hranice, sme informovali tých, ktorí sú rozhodujúci pre vyriešenie problému,“ povedal. Vedenie spoločnosti sa obrátilo na ministerstvo dopravy a ministerstvo hospodárstva.

Na báze čierneho uhlia z východu funguje Tepelná elektráreň vo Vojanoch. Aj keď je rozhodnutie ukrajinských orgánov o zastavení nákladnej železničnej dopravy pre producenta elektrickej energie nepríjemným prekvapením, výrobu to neohrozí. „Máme dostatočné zásoby uhlia do konca roka,“ povedal hovorca Slovenských elektrární.

Postup ešte nie je ešte istý

Ministerstvo dopravy ani Cargo ešte nevedia, ako budú v najbližších dňoch postupovať. Na prvom mieste je obnovenie nákladnej dopravy. „Je nutné obnoviť dopravu čím skôr. Intenzívne sa pracuje na stretnutí oboch strán,“ povedal Stanislav Jurikovič, hovorca ministerstva dopravy.

„Záležitosť bude riešená na medzinárodnej úrovni. Dôvod, keď je spochybňovaná činnosť skenovacieho zariadenia, nie je opodstatnený. Toto tvrdenie odmietame,“ povedal. Slovo pri riešení bude mať aj ministerstvo financií, ktoré skener vlastní.

Európska komisia sa zatiaľ k sporu nevyjadruje. Čaká, kým sa Slovensko na ňu oficiálne neobráti. Jurikovič ešte nevedel spresniť, či a kedy úniu požiadajú o pomoc.

Spor medzi Ukrajinou a Slovenskom pretrváva už viac ako mesiac. Ukrajinské železnice informovali, že röntgenové žiarenie z radaru na hraničnom priechode v Maťovciach je pre ich rušňovodičov nebezpečné a žiadali, aby sa odstavil.

Úrad verejného zdravotníctva však ukrajinské tvrdenia nepotvrdil. Podľa ich správy je skener neškodný.

Na spoločnom rokovaní začiatkom augusta sa riešenie nenašlo. Ukrajinci neakceptovali výsledky spoločných meraní. „Expertmi oboch strán bolo zdokladované, že úroveň vznikajúceho žiarenia je na úrovni bežného prírodného žiarenia a nie je zdrojom možného ohrozenia zdravia,“ povedal Jurikovič.

Nechcú ani výmenu zamestnancov

Keďže Slovensko nemôže skener vypnúť a nevidí na to ani dôvod, ponúklo Ukrajincom výmenu rušňovodičov. Na tento návrh však Ukrajinci podľa Grecovej nereagovali.

Ministerstvo dopravy Ukrajincom teda odporučilo obrátiť sa na nezávislého odborníka. „Vyzvali sme ich, aby požiadali medzinárodnú agentúru pre atómovú energiu so sídlom vo Viedni o nezávislý posudok,“ povedal Jurikovič. Odpoveďou bolo zastavenie nákladnej dopravy.

utorok 18. 8. 2009 12:01 | Veronika Folentová, Mikuláš Jesenský
Článok bol uverejnený v tlačenom vydaní SME. (Predplaťte si SME cez internet.)

© 2009 Petit Press. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Spravodajská licencia vyhradená.

http://ekonomika.sme.sk/c/4979389/mafia ... vlaky.html